تاریخ خبر: کد خبر: 8566

«قاصدنیوز» به بهانه سخنان اخیر علیرضا قزوه در مشهد، بررسی کرد

چرا حوزه هنری استان پاتوق هنرمندان انقلابی نیست؟/ هادی حاجتمند: حوزه هنری فعلی فرقی با اداره ارشاد ندارد

بهترین مدل اداره‌‌ی حوزه هنری پاتوق محور است که الان اینگونه نیست. فضا به شدت اداری شده است و فضای اداری هم اصلاً نتیجه نمی‌دهد. من شدیداً معتقدم که مدیر حوزه هنری باید جوان و انقلابی باشد.

چرا حوزه هنری استان پاتوق هنرمندان انقلابی نیست؟/ هادی حاجتمند: حوزه هنری فعلی فرقی با اداره ارشاد ندارد

به گزارش «قاصدنیوز»، روز گذشته علیرضا قزوه شاعر مطرح و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با حضور در مشهد در نشست مسئولان دفاتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری سراسر کشور حاضر شد تا دغدغه‌هایش در حوزه ادبیات را با همکارانش در میان بگذارد. در میان صحبت‌های قزوه نکته‌ای وجود داشت که خودش می‌توانست به صورت مستقل موضوع یک گزارش و حتی یک پرونده شود: «حوزه هنری باید خانه دوم هنرمندان انقلابی باشد و باید تبدیل به پاتوق هنرمندان انقلابی شود.»

 

به بهانه این اظهارات قزوه بر آن شدیم تا عملکرد حوزه هنری خراسان رضوی را در طول این سال‌ها بررسی کنیم. اینکه آیا این حوزه توانسته است به رسالت خود عمل کند؟ آیا توانسته است پاتوقی شود برای هنرمندان انقلابی و آیا هنرمندان انقلابی حوزه هنری را خانه دوم خود می‌دانند یا خیر؟

 

در همین راستا با چندنفر از هنرمندان با سابقه و فعال در حوزه هنر انقلاب تماس گرفتیم. چند نفر از آنها به واسطه اینکه هیچ شناختی از حوزه هنری نداشتند و تا به حال گذرشان نیز به آنجا نیفتاده بود، هیچ اظهار نظری نکردند. گویی که انگار خیلی برایشان مهم نبود که دقیقاً حوزه هنری چه می‌کند و چه باید بکند. البته برخی هم جواب دادند و برخی هم اظهارنظر را به آینده موکول کردند.

 

هادی حاجتمند کارگردان و فیلم ساز مشهدی که در جشنواره اخیر فیلم فجر، فیلم اشنوگل را داشت، از جمله هنرمندانی بود که پاسخ سؤال ما را کامل داد.

 

او در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه «آیا حوزه هنری پاتوق هنرمندان انقلابی شده است یا نه؟» گفت: حوزه هنری اگر می‌خواست پاتوق باشد لااقل یک بار باید ما را به آنجا دعوت می‌کردند. من در طول این 8 سالی که در مشهد بودم، خودم فقط یک بار وقت گرفتم و با آقای رفائی صحبت کردم که البته خروجی هم نداشت. البته یک بار دیگر هم برای اکران مستندم دعوتم کردند. اما اینکه شما می‌گویید که دعوتمان کنند، برویم بشینیم چایی بخوریم و آشنا بشویم و ... نه همچین اتفاقی نیفتاده است.

 

وی همچنین گفت: یک نکته دیگر اینکه حوزه هنری در حال حاضر خیلی با ارشاد تفاوتی ندارد. اینگونه هم نیست که بگوییم فضا حزب‌اللهی‌ها است و ما نمی‌رویم. هیچ وقت نگفتند که بیایید حرف بزنیم در حالی که ما واقعاً دوست داریم که همچین فضایی وجود داشته باشد. ما از حوزه هنری قدیم در تهران به خصوص چیزهای خیلی خوبی شنیدیم. بالاخره خروجی حوزه هنری آن موقع اشخاصی مثل آقای ملاقلی پور و حاتمی کیا بودند. از این حوزه هنری من بعید می دانم افراد این چنینی بیرون بیایند کما اینکه در این سال‌ها نیز خروجی جدی‌ای نداشته‌اند.

 

این فیلم ساز مشهدی ادامه داد: من الان یک دفتر سینمایی در مشهد دارم، فضای آن هم به شکلی است که بچه‌ها می‌توانند بیایند، بنشینند، وقت بگذرانند، فیلم ببینند، درباره فیلم‌ها حرف بزنند، نهار درست کنند و دور هم بخورند و... در این دفتر کسی از بچه‌ها نخواسته این کارها را انجام دهند، خودشان این کارها را انجام می‌دهند. ما شرایط را فراهم کردیم و این اتفاق‌ها افتاد. این‌ها وظیفه حوزه هنری است.

 

حاجتمند در پایان خاطرنشان کرد: بهترین مدل اداره‌‌ی حوزه هنری پاتوق محور است که الان اینگونه نیست. فضا به شدت اداری شده است و فضای اداری هم اصلاً نتیجه نمی‌دهد. من شدیداً معتقدم که مدیر حوزه هنری باید جوان و انقلابی باشد. حوزه هنری اصلاً جای اینگونه ادا درآوردن‌ها نیست که من می‌خواهم روشنفکرها را هم داشته باشم. فقط انقلابی‌ها باید در حوزه باشند.

 

حجت احمدی زر نیز دیگر کارگردان و مستندساز مشهدی است که با او گفتگو کردیم. البته او معتقد بود که این سوال‌ها را از مدیر حوزه هنری استان باید پرسید.

 

احمدی زر در گفتگو با «قاصدنیوز» درباره ارتباطش با حوزه هنری خراسان رضوی اظهار داشت: با حوزه هنری تا به حال ارتباط کاری نداشتم و فقط دو بار در آنجا فیلم تماشا کرده‌ام.

 

وی همچنین درپاسخ به این سؤال که چرا حوزه هنری پاتوق بچه‌های حزب اللهی نشده است، گفت: به نظرم از آقای رفائی باید بپرسید. ما الان به قولی توی خط هستیم.فقط  بعضی وقت‌ها دستمان را بر می‌گردانیم تا یکی قمقمه بدهد، خشاب بدهد. البته گاهی دستمان را به ده متر پشت سرمان هم دراز می‌کنیم اما خوب کسی نیست! باید از مدیر حوزه هنری بپرسید که برای سینمای دفاع مقدس، انقلاب و ارزش‌ها چه کردند؟ از چه کسی حمایت کردند؟ چند بار با بچه‌های مستند ساز انقلاب اسلامی جلسه گذاشتند؟ چند بار نشستند فیلم‌های اینها را دیدند؟ با این حال ما داریم کارمان را انجام می‌دهیم و نمی‌توانیم بایستیم تا آنها حمایت کنند.

 

«قاصدنیوز» در ادامه نظر دیگر هنرمندان مشهدی را نیز در این باره خواهد پرسید و فارغ از نظرات مثبت یا منفی آنها نسبت به فعالیت‌های حوزه هنری، آن را جهت قضاوت افکار عمومی منتشر خواهد کرد. «قاصدنیوز» همچنین آمادگی دارد تا نظر مسئولان حوزه هنری را نیز در اینباره بشنود.

کلمات کلیدی

  • 1 0

    عزیزان بنده خود منتقد حوزه هنری ام
    ولی اگر می خواهید بزنید درست بزنید ان یکی میگه فقط برای تماشای فیلم رفته ام دگری می گوید تا حالا چایی به من نداده اند
    خب مسلمان حضرتعالی تازه اولین فیلمت را ساخته ای و چنین ادعا داری

    انصاف هم چیز خوبی است

ارسال نظر

تریبون