تاریخ خبر: کد خبر: 8472

با پیگیری «قاصدنیوز»

قول ارتش برای تبدیل ساختمان «کمیته مشترک ضدخرابکاری شاهنشاهی»به موزه عبرت در مشهد

پیشتر در مطلبی با عنوان«پیشنهاد قابل توجه یک فعال فرهنگی برای تاسیس موزه عبرت در مشهد» به موضوع لزوم توجه به پیوست فرهنگی برای ساختمان «کمیته مشترک ضدخرابکاری شاهنشاهی» که در محل فعلی لشکر 77 ارتش وجود دارد، پرداختیم. ساختمانی که پیش از انقلاب مبارزان انقلابی مشهد هر کدام حداقل یکبار آن را تجربه کرده اند. از جمله این افراد می‌توان به مقام معظم رهبری، آیت الله واعظ طبسی و شهید هاشمی نژاد اشاره کرد.

قول ارتش برای تبدیل ساختمان «کمیته مشترک ضدخرابکاری شاهنشاهی»به موزه عبرت در مشهد

به گزارش«قاصدنیوز»، پیشتر در مطلبی با عنوان«پیشنهاد قابل توجه یک فعال فرهنگی برای تاسیس موزه عبرت در مشهد» به موضوع لزوم توجه به پیوست فرهنگی برای ساختمان «کمیته مشترک  ضدخرابکاری شاهنشاهی» که در محل فعلی لشکر 77 ارتش وجود دارد، پرداختیم.

 

ساختمانی که پیش از انقلاب مبارزان انقلابی مشهد هر کدام حداقل یکبار آن را تجربه کرده اند. از جمله این افراد می‌توان به مقام معظم رهبری، آیت الله واعظ طبسی و شهید هاشمی نژاد اشاره کرد.

 

 احیای این فضا و تبدیل آن موزه عبرت مشهد - مانند همانی که در تهران و در محل کمیته ضد خرابکاری ساخته شده است- می‌تواند به بازخوانی مجدد رنج و سختی‌های انقلاب کمک شایانی کند.

 

به همین دلیل سراغ مسئولان شهرداری رفتیم تا نظر آنها را درباره این پیشنهاد بدانیم.

سعید جنتی مدیر اجرایی طرح انتقال پادگان‌های شهرداری مشهد در گفتگو با «قاصدنیوز» ضمن ابراز بی‌خبری از وجود چنین مکانی در لشکر 77 ارتش گفت که وظیفه ما بر اساس طرح مصوب فقط بازگشایی مسیر است و در طول این مسیر نیز ساختمانی وجود ندارد که بخواهد تخریب شود.

 

او همچنین گفت که ساختمان‌ها در اختیار ارتش است و آنها باید تصمیم بگیرند که در آینده چه اتفاقی آنجا بیفتد.

 

با این پاسخ، سراغ مسئولان ارتش رفتیم. بعد از آنکه موفق نشدیم با امیر جهانشاهی صحبت کنیم، با ابوالفضل حاتمی مسئول روابط عمومی قرارگاه منطقه ای نزاجا در شمال شرق تماس گرفتیم و ایشان نیز پس از پرس و جویی یک روزه نظر ارتش را درباره این حرکت فرهنگی برای ما توضیح داد. حاتمی با بیان اینکه «بازداشتگاه قرار است همانجا بماند و تخریب نمی شود» گفت: پادگان هنوز به صورت کامل تخلیه نشده است و مکان مدنظر نیز هنوز دست نخورده سر جای خودش باقی است.

 

وی همچنین گفت: نظر همکاران عقیدتی سیاسی و همچنین بچه‌های اطلاعات ارتش نیز همین است که آن مکان به موزه عبرت تبدیل شود. ما نیز رایزنی می کنیم تا ان‌ شا الله در اسرع وقت این اتفاق بیفتد.

 

مسئول روابط عمومی قرارگاه منطقه ای نزاجا در شمال شرق در پایان افزود: برای تبدیل کردن آن بازداشتگاه به موزه عبرت متعاقبا با نهاد های خارج از سازمان نیز همکاری خواهیم داشت و قطعا از تجربیات آنها استفاده می‌کنیم تا ان شا الله یک مکان خوب فرهنگی در مشهد برای تمام مردم ایران احداث شود.

 

در خاطرات رهبر انقلاب نیز چندین بار به همین کمیته مشترک ضد خرابکاری شاهنشاهی اشاره شده است. در همین رابطه در بخشی از کتاب«شرح اسم» که شامل زندگینامه رهبر معظم انقلاب می شود، آمده است:

 ...شیخان که از تعلل شهربانی برای دستگیری سیدعلی خامنه‌ای مطمئن شده بود، یکی از نیروهای کاربلد خود، محمود غضنفری، را مأمور بازداشت او کرد. او پس از تحقیقات اولیه، خانه پدری، آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای، را محتمل‌ترین مکان برای یافتن آقای خامنه‌ای تشخیص ‌داد. مأموران تحت امر غضنفری در اطراف خانه مستقر ‌شدند و رفت و آمدها را زیر نظر گرفتند. ظهر روز دوم مهرماه، برای آنان مسجل ‌شد که پسر در خانه پدر است. «این یکی از دفعات سه‌گانه دستگیری من بود که در مهرماه اتفاق افتاد، به طوری که من این ماه را به جای ماه مهر، ماه کین نامیده بودم.»

ساعت 1:45 مأموران به خانه می‌ریزند. ابتدا با مقاومت بانو خدیجه میردامادی، مادرش، روبه‌رو می‌شوند. «من پهلوی پدرم بودم. میهمان داشت... سر ناهار بودیم. آمدند به من خبر دادند که ساواکی‌ها آمده‌اند؛ پایین هستند. من آمدم دیدم که با مادرم دارند دعوا می‌کنند. گویا مادرم دم در به آنها گفته بود که فلانی اینجا نیست و اینها که از مدتی پیش مأمور گذاشته بودند و دیده بودند که من آمده‌ام توی خانه، قانع نشده بودند، به زور در را باز کرده ... آمده بودند. حالا که من ظاهر شده بودم و می‌دیدند که من هستم، با مادرم یک و دو می‌کردند که چرا شما گفتید نیست. مادرم هم سخت به اینها حمله می‌کرد و البته آن جا من تا دیدم که اینها می‌خواهند به مادرم اهانت کنند، شدیداً به آنها حمله کردم و گفتم شما حق ندارید با مادرم صحبت کنید.»

مصطفی، پسر چهارساله‌اش، که با او همراه شده و به خانه پدربزرگ آمده بود، شاهد این بگو مگوها بود؛ مبهوت و وحشت‌زده. با او خداحافظی کرد و او را به بانو خدیجه سپرد. هنوز از خانه خارج نشده بود که یکی از مأموران ساواک جملات توهین‌آمیزی در مورد بانو خدیجه گفت. آقای خامنه‌ای هم جوابش را با وزن بیشتر کف دست آن مأمور گذاشت.

آقای خامنه‌ای را ساعاتی بعد تحویل لشکر 77 مشهد دادند. در نامه همراه او، به فرمانده لشکر نوشته شده بود که 48 ساعت بدون ملاقات، زندانی باشد و صبح شنبه، چهارم مهر به این ساواک تحویل داده شود.  این سومین باری بود که طعم حبس را در زندان ارتش می‌چشید.

 

 

 

کلمات کلیدی

  • 0 0

    دمتون گرم حتما این کار رو بکنید

ارسال نظر

تریبون