تاریخ خبر: کد خبر: 8413

طلبه‌های مشهدی که با جمع‌آوری زباله، ناجی طبیعت شدند +عکس

در دفعه اول 110کیسه‌زباله پر کردیم و آوردیم. صدای این حرکت ما در دماوند پیچید که طلبه‌ها از یک شهر دیگر آمده‌اند و در شهر ما را تمیز می‌کنند. چرا خودمان دست‌به‌کار نشویم؟ از این بعد تصمیم گرفتیم این پاک‌سازی را به‌صورت گسترده در مشهد انجام بدهیم.

طلبه‌های مشهدی که با جمع‌آوری زباله، ناجی طبیعت شدند +عکس

به گزارش«قاصدنیوز»، احتمالاً یکی از جالب‌ترین و مفرح‌ترین سرگرمی شما رفتن به دل طبیعت باشد و احتمالاً کم‌وبیش در این طبیعت زیبا با انبوه زباله‌هایی که به دست ما انسان‌ها تولید می‌شوند، مواجه شده باشید. زباله‌هایی که آن‌ها را در طبیعت رها می‌کنیم و می‌شویم بزرگ‌ترین بلای جان این طبیعت سرسبز. بازهم گاهی خودمان دست‌به‌کار می‌شویم و به داد طبیعت می‌رسیم و هرکدام یک کیسه به دست می‌گیریم و سراغ طرح‌های پاک‌سازی می‌رویم.

 

یکی از گروه‌هایی که در یک حرکت دسته‌جمعی اقدام به این پاک‌سازی کرده و حسابی سروصدا کرده‌اند، گروهی از طلبه‌های کم‌سن‌وسال مشهدی بودند که برای اردوی تفریحی به شهرستان دماوند سفر کرده بودند.

طلاب جمع آوری زباله

 

صدوده کیسه زباله جمع کردیم

«سید حسین ایرانی» مدیر حوزه علمیه سیدالشهدا، درباره این اقدام دسته‌جمعی این طلبه‌ها می‌گوید: «استارت این کار دو ماه پیش در دماوند زده شد. ما حدود ۱۱۰ طلبه را برای اردوی تفریحی دماوند بردیم. بچه‌ها یکی دو باری که برای آب‌تنی و گردش رفتند، متوجه شدند که وضعیت زیست‌محیطی آن اصلاً مناسب نیست و اوضاع آشفته‌ای دارد. تصمیم بر این شد که اول با محیط‌زیست خود شهرستان هماهنگ کنیم و آنجا را پاک‌سازی کنیم. دفعه اول هم همکاری نسبتاً خوب بود. البته تا حدی هم این همکاری تبلیغاتی بود چراکه تا عکس‌برداری‌ها تمام شد، همگی رفتند. ما در دفعه اول 110کیسه‌زباله پر کردیم و آوردیم. این برای هفته اولی بود که در آنجا حضور پیدا کردیم. صدای این حرکت ما در دماوند پیچید که طلبه‌ها از یک شهر دیگر آمده‌اند و در شهر ما را تمیز می‌کنند. چرا خودمان دست‌به‌کار نشویم؟»

طلاب جمع آوری زباله

 

با بی‌مهری مواجه شدیم

بار اول این حرکت با استقبال نسبی روبه‌رو می‌شود؛ اما تا به‌دفعات بعدی می‌رسد، کم‌کم سنگ‌اندازی‌ها هم شروع می‌شود. «اقدام ما سریع رسانه‌ای شد و ما هم از این فرصت رسانه‌ای استفاده کردیم و گفتیم حالا که سروصدای این حرکت پیچیده، آن را در سطح شهر هم عملیاتی کنیم که این بار با سردی و بی‌مهری مسئولان محیط‌زیست این شهر مواجه شدیم. این در حالی است که ما برای این کار به همکاری و حداقل ماشین‌هایی برای حمل‌ونقل زباله‌ها احتیاج داریم. چون‌که این بچه‌ها ۱۴-۱۳ ساله هستند و نمی‌توانند مسیر ۵ کیلومتری این زباله‌ها را با خود حمل کنند. الآن هم اگر در عکس‌ها مشاهده کنید خیلی از این بچه‌ها کیسه‌ها را به‌سختی به دوش کشیده‌اند. در آخر هم شهرداری به کمک ما آمد.»

زباله

 

می‌خواهیم به صورت منظم پاکسازی کنیم

تجربه بچه‌های این حوزه علمیه حالا باعث شده به فکر بیفتند چرا در شهر خودشان این طرح را عملیاتی نکنند. «ما این چند باری که به دماوند رفتیم، تفریحی بود و این حرکت کوهنوردی را همیشه داشتیم. با همین گروه دو سال پیش دماوند را فتح کردیم؛ اما از این بعد تصمیم گرفتیم این پاک‌سازی را به‌صورت گسترده در مشهد انجام بدهیم. البته فعلاً مدارس تعطیل است. شروع رسمی این کار در دماوند کلید خورد؛ اما قرار است از این به بعد به‌صورت مستمر از اول مهر در مشهد ادامه پیدا کند.»

 

منبع:مهر

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون