تاریخ خبر: کد خبر: 7700

حجت‌الاسلام روح در هشتمین محفل معرفتی «نفَس عمیق»:

امام ثابت کرد که هم می‌شود سیاستمداری بزرگ بود و هم فردی مقید به اخلاق

وی غیبت را از بداخلاقی های رایج به ویژه در انتخابات برشمرد و اضافه کرد: این که رهبر معظم انقلاب 20 سال است در کوران مباحث سیاسی قرار دارند ولی یک کلمه غیبت نکرده اند، این یعنی می شود سیاستمداری زبده و در اوج سیاست بودن و مردم را در طوفان بلایا هدایت کردن اما آلوده رذایل نشدن.

امام ثابت کرد که هم می‌شود سیاستمداری بزرگ بود و هم فردی مقید به اخلاق

به گزارش«قاصدنیوز»، حجت الاسلام روح، استاد حوزه علمیه مشهد هفته گذشته در محفل معرفتی «نفَس عمیق» در محل ستاد ساماندهی جبهه فرهنگی انقلاب خراسان رضوی پیرامون اخلاق در فعالیت های انتخاباتی، با طرح این پرسش که ابتدا باید موحد باشیم بعد انقلابی یا به عکس؟، گفت: روش اولیا این است که ابتدا انسان ها را تزکیه می کردند بعد به میدان می فرستادند.

 

 

وی با بیان این که نخستین گام در فعالیت های اجتماعی، تزکیه و مراقبت از نفس است، افزود: اگر غیر از این باشد یقینا اشتباه کرده ایم و حتی اگر ظاهرا هم پیروز شویم عین شکست ما خواهد بود.

 

هر کاری را به هر قیمتی نباید انجام داد

حجت الاسلام روح اظهار کرد: امام خمینی(ره) به عنوانی عارفی مجاهد و کم نظیر اصرار دارند که ابتدا خود را بسازید بعد وارد جامعه شوید چرا که در میدان عمل اجتماعی نمی شود ساکت نشد بلکه باید حرف زد. برخی امور مانند انتخابات و بداخلاقی هایی که در آن صورت می گیرد، میدان لغزش انسان را فراهم می کند.

 

استاد حوزه علمیه مشهد گفت: هر کاری را به هر قیمتی نباید انجام داد؛ اگر دیدیم کاری ما را به خدا نزدیک نمی کند نباید آن را ادامه دهیم، توجیهات را کنار بگذاریم و از اشتباه خود بازگردیم.

 

وی با بیان این که پیش از ابراهیم شدن نباید در آتش رفت، خاطرنشان کرد: البته این به معنای عزلت گزینی نیست بلکه به معنای لزوم احراز صلاحیت های لازم برای ورود به عرصه های اجتماعی است.

 

می شود در کوران سیاست بود اما آلوده نشد

حجت الاسلام روح، غیبت را از بداخلاقی های رایج به ویژه در انتخابات برشمرد و اضافه کرد: این که رهبر معظم انقلاب 20 سال است در کوران مباحث سیاسی قرار دارند ولی یک کلمه غیبت نکرده اند، این یعنی می شود سیاستمداری زبده و در اوج سیاست بودن و مردم را در طوفان بلایا هدایت کردن اما آلوده رذایل نشدن.

 

وی با بیان این که غیبت در هیچ عرصه ای استثنا نشده است، گفت: امام خمینی(ره) در چهل حدیث با ذکر دو روایت می فرمایند هر کس فکر می کند می شود آدم هم غیبت کند هم حلالزاده باشد اشتباه می کند.

 

استاد حوزه علمیه مشهد یادآور شد: متأسفانه در نگاه جامعه، معمولا اعمال منافی عفت نسبت به غیبت گناه بزرگتری محسوب می شود؛ این در حالی است که شرع می گوید غیبت به مراتب گناهی بزرگ تر و با گستره آسیب وسیع تر است.

 

لزوم رعایت اخلاق درباره رد صلاحیت شدگان

حجت الاسلام روح با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب که اگر کسی رد صلاحیت شد به این معنا نیست که باید در حق آن ها بی حرمتی روا داشت، تأکید کرد: تفاوتی ندارد که غیبت درباره کار، دین، اخلاقیات، ظاهر و قیافه، افعال دنیوی یا افعال اخروی فرد باشد یا زبان یا کنایه، ادا و اشاره.

 

وی با بیان این که به فرموده رهبر معظم انقلاب کاندیداها و هوادارانشان به جای تعرض و تخریب دیگران، خود را معرفی کنند، گفت توجه داشته باشیم اصول انسانی در مکتب اسلام را که سبب جذب حداکثری می شود با رفتارهای اشتباه خود خدشه دار نکنیم.

 

حجت الاسلام روح خاطرنشان کرد: در روایات شیعه داریم که "شیعتنا الخُرس" یعنی شیعه لال است. لذا باید حواسمان به کلام و سخنمان باشد.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون