تاریخ خبر: کد خبر: 7605

آیت الله علی رضایی تهرانی در هشتمین محفل معنوی «نفَس عمیق»:

نجات در مدیریت زبان است/ جامعه‌ای که قانع باشد دنبال سازش با کدخدا برای بهره بیشتر نمی‌رود

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امیرمؤمنان علی(ع) از انجیل این جمله را برگزیده اند که هر که قناعت کند به سیری و بی نیازی می رسد، این مهم نیز هم در ساحت فرد و هم در جامعه قابل تحقق است.

به گزارش «قاصدنیوز»، آیت الله علی رضایی تهرانی، عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در محفل فرهنگی معرفتی «نفس عمیق» در محل ستاد ساماندهی جبهه فکری، فرهنگی انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: سرّ این که تعداد کتب آسمانی نازل شده خیلی نیست، این است که فطرت انسان ها واحد است و فطرت واحد، دین واحد را هم می طلبد. همچنین کتب آسمانی از مواریث نبوت است و نابودشدنی نیست.»

 

وی افزود: امیرمؤمنان حضرت علی(ع) می فرمایند: «همه تورات، انجیل، زبور و قرآن را خواندم و از هر کتاب یک جمله را انتخاب کرد.»

شیخ علی رضایی تهرانی

آیت الله رضایی تهرانی تصریح کرد: تورات و انجیل فعلی به تعبیر علامه طباطبایی(ره) همه اش غلط و باطل نیست اما چون تحریف شده هستند، راه کشف حقایق آن‌ها، رجوع به احادیث ائمه اطهار(ع) یا تطبیق با قرآن کریم است.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این فرمایش امیرمؤمنان(ع) به ما یادآور می‌شود که به سفارش قرآن کریم و به دلیل عدم کفاف عمر، باید از خوب ها و بهترها بهترین‌ها را انتخاب و بدان عمل کرد.

 

وی در ادامه روایت امیرمؤمنان علی(ع) اظهار کرد: آنچه ایشان از قرآن کریم انتخاب کرده اند، این است که «هر که بر خدا توکل کند خدا او را بس است»؛ توکل به معنای دست کشیدن از تلاش نیست بلکه بدین معنا است که انسان در دل بداند کارها دست خدا است.

 

آیت الله رضایی تهرانی یادآور شد: توکل در سطح جامعه نیز مطرح است؛ ما در زمان جنگ حتی کبریت را هم کوپنی دریافت می کردیم اما با این وجود با توکل بر خدا ایستادگی کردیم و تسلیم دشمن نشدیم؛ امروز هم مردم ما همان مردم هستند و باید با همان دید با آن ها رفتار شود نه این که عده ای به دنبال تغییر ذائقه مردم به سمت رفاه طلبی و دنیازدگی باشند.

 

سکوتی ممدوح و حاکی از رشد عقل است که همراه با توجه و دغدغه باطنی باشد

عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات خراسان رضوی ادامه داد: آنچه امیرمؤمنان(ع) از تورات انتخاب کرده اند این است که اگر کسی بتواند زبان خود را مدیریت کند نجات می یابد چه درساحت فرد و چه در ساحت جامعه.

 

وی در تبیین این فراز روایت گفت: همه گرفتاری های انسان از عدم کنترل زبان است؛ و مطابق روایات، مردم گروه گروه با سر درون آتش جهنم می روند به خاطر گناهانی که با زبان مرتکب شده اند.

 

آیت الله رضایی تهرانی با بیان این که اگر عقل به کمال رشد برسد، انسان مالک زبانش می شود، افزود: اغلب گناهان به دلیل پرگویی و عدم مهارت انسان در سکوت است؛ البته منظور، سکوت همراه با توجه و دل نگرانی و دغدغه باطنی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امیرمؤمنان علی(ع) از انجیل این جمله را برگزیده اند که هر که قناعت کند به سیری و بی نیازی می رسد، این مهم نیز هم در ساحت فرد و هم در جامعه قابل تحقق است.

 

جامعه ای که قانع باشد دنبال سازش با کدخدا برای بهره بیشتر نمی رود

وی با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب نسبت به اقتصاد مقاومتی، اصلاح سبک زندگی و تکیه بر ظرفیت های داخلی به جای تمنا از بیگانه، خاطرنشان کرد: جامعه ای که قانع باشد دنبال این نیست که هر طور شده با کدخدا بسازد تا بلکه بهره ای ولو اندک نصیبش شود.

 

رضایی تهرانی اضافه کرد: امیرمؤمنان علی(ع) می فرمایند از زبوراین جمله را که «اگر کسی تمایلات نادرست و شهوات خود را مدیریت کند از همه آسیب ها مصون می ماند»، انتخاب کردم. چرا که تمایلات نا به جا همچون زن بارگی، جاه طلبی، ثروت اندوزی و غیره مانع عاقبت بخیری انسان می شود.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون