تاریخ خبر: کد خبر: 6036

جلیلی: هر سلاحی محدود شدنی است جز سلاح هنر

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: جنایت در مسجد گوهرشاد توسط دلداگان غرب و شیفتگان توحش غربی اتفاق می‌افتد و رضاخان می‌گوید من می‌خواهم زن را از دین آزاد کنم و او را به جامعه بیاورم و برای آن تفنگ را به کار می‌گیرد.

به گزارش قاصدنیوز، «شب شعر حماسه گوهرشاد» شب گذشته ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ به همت موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با حضور مسئولان و شاعرانی همچون وحید جلیلی، مرتضی امیری اسفندقه، ناصر فیض، محمدکاظم کاظمی، علی‌محمد مودب، علی داوودی، غلامرضا بکتاش، محمود حبیبی کسبی، مرتضی حیداری آل کثیر میلاد عرفان‌پور، حامد عسکری و جمع دیگری از شاعران جوان در محل سالن امفی‌تئاتر پارک وحدت مشهد مقدس برگزار شد.

 

وحید جلیلی در بخشی از این برنامه با اشاره به جلسه‌ای که چند سال پیش در بین شاعران اردو آفتاب گردان‌ها شرکت کرده بود، گفت: اکنون هم خدا را شاکرم که شهرستان ادب هنوز ویژگی خود را حفظ کرده و شعر و هنر را با دادخواهی ظلم ستیزی و عدالت طلبی توامان دارد.

 

وی افزود: با یکی از قدیمی‌های مشهد راجع به حادثه گوهرشاد حرف می‌زدم و او می‌گفت که یادم می‌آید که هر وقت نذر خاصی داشت، میگفت «نذر کشته‌های مسجد». مظلومیت کشته‌های آن اتفاق به یک خاطره تلخ برای آنها تبدیل شد و وقتی با آنها صحبت می‌کنیم، تلخی در جان آنها باقی است.

 

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد ادامه داد: آیت الله واعظ زاده تعداد شهدا را بیش از ۱۲۰۰ نفر معرفی میکند و کارگزاران دولت رضاخان به گفته خودشان در یک شب حداقل ۶۰۰ نفر از مردم مشهد به خاک و خون کشیدند و مرده و زنده را دفن کردند.

 

 

جلیلی با اشاره به اینکه، ماجرای مسجد گوهرشاد بنظر یک سوگ مضحکه است، گفت: از یک طرف یک تراژدی بزرگ نه در تاریخ ایران، بلکه بشر است چرا که یک چنین خشونتی در حق مردمی که میخواهند از هویت و فرهنگ و تاریخشان دفاع کنند، سابقه نداشته است و از آنسو یک مضحکه است چرا که مضحکه غرب زدگی در ایران معاصر می‌خواهد به زور سرنیزه و کشتار، این ملت را آدم کند! مجموعی از این تناقضات در این واقعه دیده می‌شود که کل مسئله را نمایندگی می‌کند.

 

جلیلی ادامه داد: کشتار در مسجد گوهرشاد اتفاق می‌افتد و رضاخان می‌گوید من می‌خواهم زن را از دین آزاد کنم و او را به جامعه بیاورم و برای آن تفنگ را به کار می‌گیرم که آنها را به راه آزادی بیاورم. در حالیکه مسجد گوهرشاد آنجایی است که تیموری‌های مغول را از سال‌ها قبل هدایت کرده و به چنین انسان‌های فرهیخته تبدیل کرده است و غرب در ایران معاصر می‌گوید که قصد دارد این تفکر را  حذف کند. این اتفاق در پیش چشم آن معماری باشکوه، کاشیکاری‌ها و ... صورت می‌گیرد و این جنایت توسط دلداگان غرب و شیفتگان توحش غربی در یک چنین مکانی اتفاق می‌افتد.

 

وی افزود: برخی در حمایت از کشف حجاب رضاخانی چه سرودها که نخواندند و ما ۸۰ سال دیر شروع کردیم و ۸۰ سال دیر رفتیم و این روزها هر هفته اخبار دریغ آور می‌شنویم و آقای حدادعادل هم می‌گفت کاش این حرکت چند ماه زودتر شروع می‌شد. این حرکت فقط در مشهد نیست و ما در حال جمع آوری خاطرات هستیم و گنجینه‌های بسیاری از این ۷ سال دفاع مقدس و نهضت مقاومت فرهنگی باید بیاموزیم. خواهش من آن است که دوستان نگذارند صدای آنهایی که در این منطقه زنده به گور شدند، در تاریخ گم شود.

 

وی با اشاره به تقدیرهای مقام معظم رهبری از موسسه شهرستان ادب گفت: شب نیمه رمضان رهبری از شهرستان ادب نام بردند و دل عالمی گرم است به حضرت ایشان و دل ایشان گرم است از جمله به امثال شما و این مطلب بسیار مهمی است. امیدوارم نقش تاریخی خود را به درستی انجام دهیم و ان شاء الله همه وظیفه خودمان را به درستی بشناسیم و مطمئنا هیچ سلاحی همچون سلاح هنر نیست و اگر موشک‌ها را بتوانند با ترفندهایی محدود کنند این سلاح شما محدود شدنی نیست و قدرت جمهوری اسلامی را نشان خواهد داد.

 

منبع: تسنیم

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون