تاریخ خبر: کد خبر: 3871

۶۰۰ شهید قیام گوهرشاد ناشناخته مانده‌اند/ برگزاری باشکوه هشتادمین سالگرد حماسه دفاع از حجاب

معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به هشتاد‌ساله‌ شدن قیام گسترده مردم مشهد و حماسه گوهرشاد، ‌از فراخوان ملی گوهرشاد رونمایی و اعلام کرد بازخوانی و احیای حماسه جاویدان گوهرشاد در سال ‌١٣١٤ یکی‌ از پروژه‌های اصلی است.

۶۰۰ شهید قیام گوهرشاد ناشناخته مانده‌اند/ برگزاری باشکوه هشتادمین سالگرد حماسه دفاع از حجاب

به گزارش قاصدنیوز، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به هشتاد‌ساله‌شدن قیام گسترده مردم مشهد و حماسه گوهرشاد اعلام کرد: یکی‌از پروژه‌های اصلی فرهنگی مشهد در سال‌٩٤، بازخوانی و احیای حماسه جاویدان گوهرشاد در سال ‌١٣١٤ است.

 

وی با اشاره به اینکه در این قیام، حداقل٦٠٠نفر از زائران و مجاوران حریم رضوی به‌جرم اعتراض به دیکتاتوری رضاخانی و دفاع از هویت فرهنگی و دینی قتل‌عام شدند، گفت: متاسفانه حتی نام یکی‌از این شهدا در فضای رسانه‌ای و فرهنگی کشور شناخته‌شده نیست و این نشان دهنده ظلم مضاعفی است که به این شهدای مظلوم در طی ده‌ها سال پس از شهادت‌شان رواداشته شده است.


جلیلی که در اتاق  گفت‌وگوی اهالی فکر و فرهنگ خراسان  سخن می‌گفت، اظهار امیدواری کرد: فراخوان ملی گوهرشاد بتواند گوشه‌ای از حماسه گسترده ملت ایران دربرابر هویت‌زدایی و استکبار سیاسی فرهنگی را ثبت و منتشر کند.

 

وی تاکید کرد: مقابله با هجوم وحشیانه موج فرهنگ‌زدایی رضاخانی منحصر به مشهد و قیام گوهر شاد نبوده و در تمام شهرها و روستاهای ایران مصداق داشته است.

 

جلیلی با اشاره به تلاش یک‌ساله دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در جمع‌آوری خاطرات مربوط‌ به دوران کشف حجاب رضاخانی از وجود مضامین فراوان و ناشنیده از نهضت گسترده مردمی در دفاع از هویت دینی خبر داد و تاکید کرد: معاونت فرهنگی شهرداری مشهد از دستاورد فعالیت‌های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی برای هر چه باشکوه‌تر برگزار کردن هشتادمین سالگرد قیام گوهرشاد استفاده خواهد کرد.

 

جلیلی در این جلسه که با حضور استاندار خراسان، مدیر کل میراث فرهنگی، مدیرکل ارشاد و جمعی از نخبگان علمی و هنری خراسان برگزار شد، اظهار داشت: کارهای هنری و رسانه‌ای و پژوهشی بسیاری در این حوزه قابل‌پیگیری است و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در این زمینه آماده هرگونه همکاری با فرهیختگان، هنرمندان و فعالان فرهنگی و اجتماعی است.

 

جلیلی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در سفر استانی به مشهد گفت: خوشبختانه آقای روحانی تاکید ویژه‌ای بر پاسداشت حماسه گوهرشاد به‌عنوان نقطه اوج مبارزات مردم ایران در دفاع از فرهنگ ملی و هویت دینی داشت و امیدوارم دوستان دولت نیز در سال ٩٤ عنایت ویژه‌ای به فراخوان ملی گوهرشاد داشته باشند.

 

در این جلسه علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان‌رضوی با استقبال از این حرکت اظهار داشت: فعالان و نخبگان عرصه فرهنگ و هنر، سربازانی هستند که با استفاده از ابزار هنر در شبیخون نابرابر نظام سلطه، دلیرانه مقاومت می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه فرهنگ ما باید مبتنی‌بر اصول و ارزش‌های اسلامی شکل گیرد، افزود: دغدغه تمامی مسئولان، تلاش برای تحقق جامعه‌ای آرمانی، اخلاقی، دین‌‌مدار، دین‌باور، بانشاط، متحد و منطبق بر آموزه‌های دینی و منویات مقام معظم رهبری و فرهنگ اصیل ایرانی است.

 

منبع: فارس

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون