تاریخ خبر: کد خبر: 5692

حسن رحیم پور ازغدی در مشهد:

یادآوری مرگ، ظلم‌ها و گناهان را در جامعه کاهش می‌دهد

وی تاکید کرد: یادآوری مرگ، ظلم‌ها و گناهان را در جامعه کاهش می‌دهد و اگر مردم به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند قطعا دنیای شیرینی را در عالم آخرت تجربه می‌کنند اما در غیر این صورت مرگ آنها سخت‌تر از همه تجربیاتشان می‌شود.

یادآوری مرگ، ظلم‌ها و گناهان را در جامعه کاهش می‌دهد

به گزارش قاصدنیوز، حسن رحیم‌پور ازغدی یکشنبه شب در مراسم نخستین شب قدر در سالن عطار دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که حضرت علی (ع) در نهج البلاغه به آن اشاره فرمودند، توجه به موضوع مرگ است.

 

وی با بیان اینکه انسان‌ها محتاج به یادآوری مرگ هستند، تصریح کرد: مرگ همیشه در تعقیب ماست به طوری که بر اساس خطبه 112 نهج البلاغه، فرشته مرگ حداقل روزی پنج‌بار به سراغ خانه‌هایی می‌رود که اعضای آن در لیست مرگ قرار گرفتند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مرگ یک اتفاق ناگهانی نیست، افزود: جغرافیای عالم مرگ کاملا متفاوت است به طوری که وقتی فرشته مرگ به فرد مورد نظر نزدیک می‌شود وی متوجه حضور این فرشته نمی‌شود چرا که قابل لمس نیست اما ما فقط با جنازه فرد مواجه می‌شویم و نمی‌دانیم که وی چقدر سختی کشیده است.

 

وی ادامه داد: حضرت علی (ع) در خطبه‌های نهج‌البلاغه خود به این مهم اشاره فرمودند که هیچ کس نمی‌تواند به پرسش‌هایی که درباره روح ارائه می‌شود پاسخ دهد چرا که این مسئله، از عالم مادی خارج است و به عالم معنوی و خداوند مربوط می‌شود.

 

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه علائم حیاتی انسان با تجهیزات پزشکی کاملا مشخص می‌شود، بیان کرد: این در حالی است که علائم مرگ با هیچ گونه آزمایشگاهی قابل سنجش نیست و تاکنون هیچ مطالعات مادی نتوانسته است به نکاتی درباره روح برسد.

 

وی تاکید کرد: یادآوری مرگ، ظلم‌ها و گناهان را در جامعه کاهش می‌دهد و اگر مردم به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند قطعا دنیای شیرینی را در عالم آخرت تجربه می‌کنند اما در غیر این صورت مرگ آنها سخت‌تر از همه تجربیاتشان می‌شود.

 

این استاد دانشگاه، حضرت علی (ع) را قهرمان زندگی و مرگ دانست و تصریح کرد: اگر مردم در دنیا با مرگ دوست باشند و خود را برای آن آماده کنند دیگر سختی مرگ را تجربه نمی‌کنند و غافلگیر هم نمی‌شوند چرا که مرگ جغرافیای کاملا متفاوتی با عالم دنیوی دارد لذا باید خود را برای آن آماده کنیم.

 

وی با بیان اینکه قبل از اینکه مرگ به سراغ انسان‌ها بیاید باید آنها همه کارهای عقب افتاده خود را که در قبال دیگران دارند انجام دهند، افزود: پایان این خط قیامت است و اگر کسی از قدرت تعقل و تفکر خود بهره ببرد می‌داند که دنیا محل گذر است و برای هیچ کس به صورت بی‌نهایت نمی‌ماند.

 

رحیم‌پور ازغدی تاکید کرد: مرگ برای خردمند واعظ و برای نادان عبرت است چرا که کسانی که در دنیا به درستی زندگی کرده‌اند بدون تاریکی از دنیایی به دنیای برزخ می‌روند اما در غیر این صورت تاریکی، وحشت و ترس به سر مردم در هنگام مرگ می‌آید.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: حضرت علی (ع) معتقدند که حتی اگر فردی در جبهه و جهاد نمیرد اما حق خدا، پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) را بشناسد، مرگ وی همچون شهادت تلقی می‌شود اما متاسفانه بسیاری از ما از مرگ غافل شدیم و حتی مرگ اطرافیان را نیز باور نداریم و فکر می‌کنیم که این مسئله از ما بسیار دور است.

 

رحیم‌پور ازغدی افزود: حضرت علی (ع) در نهج البلاغه از عدم بازگشت مردگان به دنیا و سخنان آنها درباره دنیای پس از مرگ، فرمودند که انبیاء آمدند تا مردم را از خواب غفلت بیدار کنند و چشم‌ها و گوش‌های آنها را از اهمیت و جایگاه مهم مرگ باز و شنوا کنند.

 

وی گفت: متاسفانه برخی از مردم آیات قرآن را مسخره می‌کنند و در جامعه خلاف توصیه‌های قرآن کریم را انجام می‌دهند که به عنوان مثال می‌توان به ظلم در جامعه همچون احتکار، کلاهبرداری، فساد و در خانواده ظلم به اعضای خانواده و همسایه و ... اشاره کرد.

 

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: کسانی که قلبشان سرشار از عشق به دنیا است سه درگیری با خود دارند که از آن جمله می‌توان به غم‌هایی که تمامی ندارد، حرص‌هایی که هیچگاه از آنها دور نمی‌شود و آرزوهایی که هرگز به آن دست پیدا نمی‌کنند، اشاره کرد.

 

منبع: فارس

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون