تاریخ خبر: کد خبر: 5459

در نشست بزم اندیشه عنوان شد/

رحیم پور ازغدی: شریعتی مخالف تشیع انگلیسی بود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به قضاوت های نادرست در مورد دکتر شریعتی، اظهار کرد: کلیشه های لهوی که علیه اشخاصی همچون دکتر شریعتی گفته می شود، بیشتر جنبه سیاسی دارد تا این که معرفتی باشد. باید در قضاوت واقع بینانه عمل کنیم و نقاط مثبت و منفی را ببینیم.

رحیم پور ازغدی: شریعتی مخالف تشیع انگلیسی بود

به گزارش قاصدنیوز، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست بزم اندیشه که با موضوع «نگاهی به روشنفکری دینی و دکتر علی شریعتی» روز گذشته در مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی با حضور  نخبگان و فعالان فرهنگی برگزار شد، گفت: دکتر شریعتی به عنوان یک نهضت فکری سیاسی معرفی می شود.

 

 وی خاطرنشان کرد: اوج فعالیت دکتر شریعتی در سخت ترین دوران انقلاب به لحاظ فرهنگی و سیاسی بود اما این شخصیت دانشگاهی به واسطه نوشته ها وزبان خود توانست بسیاری از جوانان را به انقلاب اسلامی و مکتب امام خمینی(ره) جذب کند.

 

قضاوت های نادرست در مورد دکتر شریعتی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به قضاوت های نادرست در مورد دکتر شریعتی، اظهار کرد: کلیشه های لهوی که علیه اشخاصی همچون دکتر شریعتی گفته می شود، بیشتر جنبه سیاسی دارد تا این که معرفتی باشد. باید در قضاوت واقع بینانه عمل کنیم و نقاط مثبت و منفی را ببینیم.

 

وی افزود: شریعتی برخلاف این که به معارف مذهبی به روش کلاسیک  آشنایی نداشت بزرگ ترین خدمات را به انقلاب و اسلام کرد.

 

رحیم پور ازغدی با اشاره به این که دکتر شریعتی در آن دوران به بیان مفاهیمی از دین اسلام ، مانند دین انسان ساز و دین و سیاست و کاردکردهای آن پرداخت،  تصریح کرد: در برابر تمام جریانات و مکاتب مادی آن دوره در حوزه معرفت شناسی، جامعه شناسی و ... باید مکتبی معرفی می شد که از تمامی ارزش ها دفاع کند.

 

خط فکری دکتر شریعتی

 این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که شریعتی معتقد بود که دین سیاسی و تمدن ساز است، تصریح کرد: در آن دوران جوانان در برابر امواج غیر دینی خلع سلاح بودند ولی آثار و نوشته های این شخصیت دانشگاهی به عنوان بار فکری جبهه انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت و گروه گروه مذهبی شدند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وضعیت دوران قبل از انقلاب، گفت: در آن دوران که بی حجابی علامت ترقی و مدرنیته بود و افراد متدین که نماز می خواندند و به مسائل مذهبی پایبند بودند به عنوان فردی عقب افتاده معرفی می شدند، جبهه فکری دکتر علی شریعتی توانست بسیاری از گروه ها و افراد طرفدار مارکسیسم، کمونیسم و دیگر جریانات غیر مذهبی را مذهبی کند وبرای جوانان مسلمان منزلت ایجاد کند.

 

 

دکتر شریعتی نماد روشنفکری دینی

وی، دکتر شریعتی را نماد روشنفکری دینی عنوان و اظهار کرد: اکنون و دهه های 70 تا 80  بعد از انقلاب جریان‌هایی بنام نو اندیشی دینی مطرح شدند اما عکس روشنفکری دینی حرکت می کردند.

 

رحیم پور ازغدی، با بیان این که افرادی مانند شریعتی و مطهری و رهبر معظم انقلاب که در آن دوران فعالیت داشته تا اسلام به متن برگردد و نظام اجتماعی را بنا کند، گفت:  تمام تلاش دکتر شریعتی برای آن بود که اسلام از حاشیه به متن بر گردد و به عنوان محور تمدن سازی و نظام سازی معرفی و شناخته شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، در بخشی دیگر از سخنانش در مورد نظر ساواک در مورد شریعتی گفت: در آخرین بازداشت دکتر شریعتی، ساواک او را شاخه دانشگاهی امام خمینی(ره) می دانست و معتقد بودند که آثارش ضمن طرد نظام کمونیستی، منافات با نظام سلطنت و ملی گرایی و روحانوین همراه با سلطنت است.

 

وی ادامه داد: در طول تاریخ همواره اشخاصی در جهت دفاع از ارزش های الهی، درگیر جنبش های مبارزاتی علیه فساد، استبداد و توطئه های استعماری بوده¬اند که دکتر علی شریعتی از جمله این افراد است.

 

 شریعتی از مقلدان امام خمینی(ره)  بود

رحیم پور ازغدی با بیان این که شریعتی از مقلدان امام خمینی(ره) بود، خاطرنشان کرد: در نوشته های وی آمده است که امام مرجع بزرگ عصر ماست. و یکی از جرم های ایشان در زندان این بود که مقلد امام خمینی بود و خود به آن افتخار می کرد.

 

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: دکتر شریعتی معتقد است که نوشته هایش فریادها و سخنرانی هایی است که علیه ملی گرایی، لیبرالیسم، کمونیسم و غیره نوشته شده است. و به جند نفر از علما وکالت داده بود تا هر جا از آثار وی خلاف معارف اسلامی است را اصلاح کنند و این نشان از صداقت او بود.

 

دیدگاه علی شریعتی در خصوص روحانیت

وی در خصوص دیدگاه های مختلف در خصوص روحانیت در حوزه ها قبل از انقلاب، گفت: آخوند سیاستی یک لکه ننگ به شمار می آمد، اما همین آخوند سیاسی انقلاب را نجات داد.

 

رحیم پور ارغدی با بیان این که شریعتی مخالف تشیع انگلیسی بود، گفت: با فقه و روحانیتی که دین را احکام شخصی می دانستند مخالف بود و یا این که در برابر مسائل سیاسی روز ساکت بودند. با نگاه وی و امام خمینی وضعیت جهان را بر اساس آموزه های دینی باید تغییر داد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به تعابیر دکتر شریعتی نسبت به روحانیت شیعه، افزود: از نگاه وی، روحانیت شیعه ذاتاً انقلابی و ضد حاکمیت استکباری در جهان و ثمره هزار سال جهاد و تلاش مستمر شیعی است. روحانیون با بصیرت را نهاد تربیتی و معنوی جامعه هستند.

 

 پیش بینی دکتر شریعتی درباره نهضت انقلاب و بیداری اسلامی 

وی درباره پیش بینی دکتر شریعتی درباره نهضت انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی یادآور شد: در نوشته های وی آمده است که ایران و شیعه به این شکل نمی ماند و خودآگاهی و بازگشت به اسلام به یک رسالت جهانی، یک بعثت جدید و جنبشی جهانی از مرحله بلوغ و تکامل رسیده که دشمن از آن می ترسد و جریان های نیمه آگاه نیز از تعقیب آن عاجز مانده اند.

 

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: همه افراد از جمله روشنفکران و آن هایی که ایمانشان با خودخواهی عجین شده، نمی توانند در برابر نهضت جدید اسلام بی تفاوت باشند، از این رو نیروهای ضد هم علیه اسلام با یکدیگر متحد می شوند تا به اسلام آسیب وارد کنند.

 

منبع: رسا

کلمات کلیدی

  • دوستدار استاد ازغدی 0 0

    درود خداوند بر دکتر ازغدی امت اسلامی امروز بیش ازپیش به تفکر ایشان وامثال ایشان احتیاج دارد امروز وحدت اسلام دراولویت است وایشان دراین زمینه پیشرو است الحق که ایشان یک بت شکن بزرگ است وتشیع خرافی انگلیسی راخوار وزلیل کرد

ارسال نظر

تریبون