تاریخ خبر: کد خبر: 5542

آیا موسسه جوانان آستان قدس رضوی تعطیل یا ادغام خواهد شد؟

با تغییر رضا خوراکیان و انتصاب وی به‌عنوان مدیرعامل موسسه فرهنگی قدس شنیده‌ها از انحلال این موسسه یا ادغام آن با موسسه تربیت‌بدنی آستان قدس حکایت دارد.

آیا موسسه جوانان آستان قدس رضوی تعطیل یا ادغام خواهد شد؟

به گزارش«قاصدنیوز»، همزمان با تغییر مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس شنیده‌ها حکایت از تعطیلی یا ادغام این موسسه با یکی دیگر از مجموعه‌های آستان قدس رضوی دارد.

 

موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی ازجمله مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی می‌باشد که به‌منظور ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی و تربیتی ویژه جوانان در سال 1376 تأسیس گردیده است که در افق چشم‌انداز بیست‌ساله خود "عالی‌ترین مرکز اشاعه فرهنگ دینی نسل جوان در کشور" خواهد بود. مخاطب فعالیت‌های این موسسه، جوانان و جوان یاوران (والدین، مربیان، مشاوران و مدیران فرهنگی) می‌باشند، که در این گستره‌ی پهناور، سالانه حدود صدها هزار نفر به‌صورت حضوری و بیش از پانصد هزار نفر به‌صورت غیرحضوری از خدمات آن بهره‌مند شده‌اند.

 

این موسسه با تأسیس مرکز تخصصی آستان مهر به دنبال ارائه خدمات مشاوره دینی به جوانان و خانواده‌ها بوده که سامانه‌های تلفنی، پایگاه اینترنتی و مشاوره‌های حضوری، تولید صدها عنوان کتاب تخصصی و... ازجمله فعالیت‌های این مرکز می‌باشد. همچنین مرکز تخصصی شجر نیز با مدنظر قرار دادن دو مزیت جوانان و اتصال به تشکیلات آستان قدس رضوی با اجرای برنامه‌ها و تولید محتوای فرهنگی ازجمله جشن‌های بین‌المللی زیر سایه خورشید، نشست‌های بزم اندیشه، نشست‌های تربیت مدیر فرهنگی، تولید ده‌ها عنوان محصول ویژه تشکل‌های فرهنگی، حمایت از مجموعه‌های مردمی و... گام‌های بزرگی را به‌عنوان یک موسسه فرهنگی برداشته است.

 

در همین حال از چندی پیش زمزمه تغییر رضا خوراکیان که قریب به سه سال این مسئولیت را بر عهده داشت، شنیده می‌شد، با تغییر وی و انتصاب به‌عنوان مدیرعامل موسسه فرهنگی قدس شنیده‌ها از انحلال این موسسه یا ادغام آن با موسسه تربیت‌بدنی آستان قدس حکایت دارد.

 

در این خصوص ذکر چند نکته ضروری است:

 

* عملکرد مناسب موسسه جوانان آستان قدس مورد وثوق عموم فعالان و مسئولان فرهنگی و اجتماعی سطح شهر مشهد، استان و حتی کشور می‌باشد. به نظر می‌رسد با تعطیلی این مجموعه به‌عنوان تنها موسسه‌ای که با بدنه تشکل‌ها و فعالان مردمی عرصه فرهنگ و جوانان مؤمن انقلابی ارتباط نزدیک داشت، کارنامه فرهنگی آینده آستان قدس را تهی از این مهم خواهد کرد.

 

* این موسسه با اجرای طرح‌های تربیت مدیر فرهنگی و نشست‌های ارتقایی، تاکنون موجبات رشد بسیاری از عناصر و مسئولان فرهنگی مشهد، استان و حتی کشور را فراهم کرده است و برخی از مسئولان و معاونان گذشته آن، هم‌اکنون در پُست‌های کلیدی مشغول انجام‌وظیفه هستند. تعطیلی یا ادغام آن به‌کلی ادامه این مسیر را منتفی خواهد کرد.

 

* ادغام موسسه جوانان با موسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی همان سرنوشتی را به بار خواهد آورد که با ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت‌بدنی بر سر بخش مظلوم فرهنگ و جوانان آمد. امروز به گواه اکثر فعالان و مدیران دلسوز نظام، جوانان و فرهنگ کمترین جایی در ساختار وزارت ورزش و جوانان دارد.

 

* فراموش نکنیم که زمانی حق میزبانی وجود مقدس حضرت رضا(علیه‌السلام) در پهنه خراسان ادا خواهد شد که این سرزمین بافرهنگ رضوی عطرافشانی گردد و این جز با محور قرار دادن فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی و معرفتی به‌عنوان راهبرد اصلی مجموعه آستان قدس رضوی به‌جای فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی، امکان ندارد.

*   *   *

عَبدُ السَّلامِ بنُ صالِحٍ الهَرَوِیُّ: سَمِعتُ أبَا الحَسَنِ الرِّضا علیه‏ السلام یَقولُ: رَحِمَ اللّه‏ُ عَبدًا أحیا أمرَنا. فَقُلتُ لَهُ: وکَیفَ یُحِیی أمرَکُم؟ قالَ: یَتَعَلَّمُ عُلومَنا ویُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَإِنَّ النّاس لَو عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا؛

عبدالسلام بن صالح هروى: از ابوالحسن الرضا علیه‌السلام شنیدم که می‌فرماید: رحمت خدا بر آن بنده‌ای که امر ما را زنده گرداند. عرض کردم: چگونه امر شما را زنده کند؟ فرمود: تعالیم ما را فراگیرد و آن‌ها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌های سخن ما را بدانند، بی‌گمان از ما پیروى می‌کردند.

عیون أخبار الرضا علیه ‏السلام : ج1، ص 307 ، ح 69

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون