تاریخ خبر: کد خبر: 4984

گفتگو با مدیر اولین مدرسه شبانه روزی حفظ و تفسیر قرآن کریم مشهد/

در استانبول فقط 600مدرسه حفظ قرآن فعالیت می‌کنند/ راه اندازی ششمین مدرسه شبانه روزی حفظ و تفسیر کشور در مشهد

ما در دنیا شاهد آن هستیم که فقط در استانبول ترکیه 600 مدارس شبانه روزی حفظ قرآن مشغول فعالیت هستند. لیبی و مصر دارای چند میلیون حافظ قرآن است و سودان نیز اقدامات بزرگ و میلیونی برای تربیت حافظان قرآن را صورت داده است. به نظر می رسد به هیچ عنوان این دغدغه تربیت ده میلیونی حافظان قرآن کریم به شرط همت مسئولان دور از دسترس نیست.

در استانبول فقط 600مدرسه حفظ قرآن فعالیت می‌کنند/ راه اندازی ششمین مدرسه شبانه روزی حفظ و تفسیر کشور در مشهد
قاصدنیوز: 18سال پیش بود که یکی از روحانیون جوان و موفق حوزه علمیه قم تصمیم گرفت که پس از دوران اتمام تحصیل در قم نماند و به روستای خود یعنی روستای محمدآباد استهبان فارس که در حال متروکه شدن بود برگردد و  موسسه‌ای فرهنگی قرآنی راه بیندازد. همین اتفاق باعث تحولی بزرگ در این روستا شد؛ به طوری که در حال حاضر از جمعیت 1300 نفره این روستا حدود 50 نفرحافظ کل قرآن کریم هستند.

 

حاصل تلاش‌های حجت الاسلام شاهسونی در طی این مدت در این روستای حضور 40 طلبه و روحانی، 57 حافظ کل قرآن کریم و 700 حافظ یک جزء به بالا است به طوری که این روستا به عنوان روستای نمونه قرآنی معرفی شده است. هر ساله 40 تا 50 داوطلب با حضور یک ساله در مدارس شبانه روزی این روستا موفق به حفظ کل قرآن کریم می شوند. در سال گذشته قرآن آموزان از 22 استان کشور در این روستا حاضر بودند.

 

این تجربه موفق قرآنی تاکنون 1066 حافظ کل، 14000 حافظ 1 جزء به بالا و  تعلیم 20 هزار قرآن آموز در تمامی رده های سنی را در کارنامه خود دارد.

 

یکی از مهمترین اقدامات موسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) راه اندازی مدارس شبانه روزی حفظ و تفسیر قرآن کریم در کشور است.

 

به مناسبت راه اندازی مدرسه یکساله حفظ و تفسیر شبانه روزی قرآن کریم در مشهد مقدس، قاصدنیوز گفتگویی را با محمد مروج کاشانی که خود چندی است از همین مدارس در روستای محمدآباد به افتخار حافظ کل قرآن نائل شده و هم اکنون دفتر این موسسه را در مشهد راه اندازی کرده است، انجام داده ایم.

 

*   *   *

 

* لطفا درباره دوره فشرده یکساله حفظ و تفسیر قرآن کریم بیشتر توضیح دهید.

این دوره ها که حاصل تجربیات چندین ساله موسسه بیت الاحزان می باشد ویژه افرادی طراحی شده است که قصد دارند به صورت فشرده و متمرکز حافظ کل قرآن کریم شده و با مباحث تفسیری آشنایی نسبی پیدا کنند.

 

فراگیران دوره پس از طی مراحل گزینش قطعی، در طی 11 ماه در جوار بقعه یکی از امام زادگان با زیربنای 30هزار مترمربع واقع در یک روستای خوش آب و هوا در نزدیکی مشهد اقامت خواهند کرد.

 

مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته فراگیران با حضور اساتید برتر قرآنی موسسه بیت الاحزان استان فارس که آنان نیز به مدت یکسال در این روستا ساکن خواهند شد، روزی 2 و نیم صفحه قرآن را حفظ خواهند نمود و در ضمن آن نیز مباحث تفسیری را فراخواهند گرفت.

 

همچنین مباحث محتوایی از قبیل سبک زندگی دینی، معارف اهل‌بیت و برگزاری دوره‌های تفریحی، زیارتی، رفاهی، ورزشی و کلاس‌های اخلاق را ازجمله موضوعاتی است کرد که در این مدرسه قرآنی برای افراد در نظر گرفته شده است.

 

برنامه‌های خاصی نیز برای تغذیه، ورزش، اسکان و... مطابق مسائل قرآنی و دینی برای فراگیران در نظر گرفته شده است.

 

در مجموع هدف دوره علاوه بر نهادینه کردن تفکر بر اساس آیات قرآن، تحقق دغدغه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10میلیون حافظ قرآن کریم در کشور است.

 

ما در دنیا شاهد آن هستیم که فقط در استانبول ترکیه 600 مدارس شبانه روزی حفظ قرآن مشغول فعالیت هستند. لیبی و مصر دارای چند میلیون حافظ قرآن است و سودان نیز اقدامات بزرگ و میلیونی برای تربیت حافظان قرآن را صورت داده است. به نظر می رسد به هیچ عنوان این دغدغه تربیت ده میلیونی حافظان قرآن کریم به شرط همت مسئولان دور از دسترس نیست.

 

 

* آیا مدرکی تحصیلی نیز به فراگیران تعلق خواهد گرفت؟

مطابق قانونی که اخیرا مصوب شده است در پایان دوره یک‌ساله و قبولی در آزمون، به پذیرفته‌شد‌گان در آزمون مدرک لیسانس علوم و قرآن و حدیث از وزارت علوم اعطا خواهد شد.

 

* شرایط ثبت نام به چه نحو می باشد؟

به دلیل محدودیت ها فعلا در این مدرسه پسران بین 14 تا 22سال مجرد می توانند شرکت نمایند. یک ویژگی مهمی که میتوان آن را یک نقطه مثبت دانست این است که با هماهنگی های انجام شده شرکت کنندگان می توانند از مرخصی یکساله تحصیلی چه در آموزش و پرورش و چه در حوزه برخوردار شوند.

 

 

تا پایان اردیبهشت ماه برای ثبت نام مهلت تعیین شده و پس از آن در تیرماه مصاحبه از افراد ثبت‌نامی صورت می‌گیرد و سپس برگزیدگان دوره 40 روزه آزمایشی را در مکانی با امکانات مناسب در 5 کیلومتری مشهد طی می‌کنند و پس از آن، دوره 11‌ماهه آموزش را آغاز خواهند کرد.

 

علاقه مندان بایستی به صورت اینترنتی از طریق سایت موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها) اقدام نمایند.

 

قابل ذکر است تاکنون از چندکشور دنیا نیز برای حضور در دوره ثبت نام نموده اند.

 

* هزینه های حضور در دوره به چه میزان است؟

سالانه هر نفر در مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن 10‌میلیون تومان هزینه دارد؛ اما از افراد ماهانه فقط 150هزار تومان دریافت می‌شود که آن هم به‌دلیل مکلف‌شدن آن‌ها به فراگیری بیشتر است.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون