تاریخ خبر: کد خبر: 1820

حسن رحیم پور:

معنویت غیرانقلابی همان معنویت متحجر است/ عاشورا یک پدیده سیاسی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به کسانی که عاشورا را یک پدیده غیرسیاسی و مذهبی صرف معرفی می‌کنند، گفت: عاشورا یک پدیده سیاسی بود چرا که اگر امام حسین(ع) سیاسی نبود و به بیعت با آن شرایط رضایت می داد، عاشورا اتفاق نمی‌افتاد.

معنویت غیرانقلابی همان معنویت متحجر است/ عاشورا یک پدیده سیاسی است

 به گزارش قاصدنیوز، حسن رحیم‌پور‌ ازغدی در جمع مدیران و فعالان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در مشهد اظهار کرد: نه‌ تنها امام حسین(ع) بلکه تمام امامان و خود پیامبر اسلام(ص) نیز اهل سیاست بودند؛ خود ایجاد حکومت اسلامی و اداره آن و شرکت در جنگ‌ها به‌عنوان فرمانده بیانگر همین امر است.

 

وی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) ارتباط بین معنویت، فقه عبادی فردی و سیاست را تبیین کرد و افزود: در سیره اهل بیت(ع) ارتباط فقه حتی فقه عبادی فردی مثل نماز و اخلاق دینی و تربیتی با عدل و قسط روشن می‌شود.

 

وی گفت: در زندگی باید هدف اصلی و خط و مسیر زندگی را مشخص کنیم، متاسفانه زیارت رفتن‌ها جزئی از پروژه زندگی شده است، بدون اینکه به شناخت خود امام و سیره زندگی ایشان و جاری کردن این سیره در زندگی توجهی شود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کسانی که معنویت با معرفت دارند، باید اهل جهاد باشند، چه جهاد با ظلم و استکبار و چه جهاد با نفس که همان کنترل خود در مواجهه با گناه است.

 

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: ما در اسلام ناب، معنویت بدون عدالت و جهاد نداریم، معنویتی که با ظلم و دروغ و گرانفروشی همراه است، معنویت‌های انحرافی است.

 

وی به بیان تفاوت میان معنویت انقلابی و معنویت غیرانقلابی پرداخت و گفت: معنویت غیرانقلابی همان معنویت متحجر، معنویت بی‌اعتنا به عدالت، غیر مبتنی برعقلانیت و معنویت لذت‌طلب است و در مقابل آن، معنویت انقلابی همان معنویتی است که قرآن و اهل بیت(ع) به ما آموزش داده‌اند و مبتنی بر عقلانیت، عدالت، شریعت، تکلیف و مسئولیت است.

 

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه در جامعه ما به مباحث تفسیری قرآن کمتر پرداخته شده است، تصریح کرد: در سطح جامعه به جلسات تلاوت، تجوید و قرائت قرآن بیشتر از تفسیر پرداخته می‌شود و باید برای نهادینه شدن آموزش بیان تفسیر قرآن در جامعه تلاش کنید چرا که تفسیر در واقع همان قرآن‌شناسی است.

 

وی با بیان اینکه معنویت مفهومی است که در تمام تاریخ و در طول جهان کسی آن را به طور مطلق رد و نفی نمی‌کند، افزود: معرفت، ریشه معنویت است، معنویتی که در آن آگاهی نباشد، معنویت مادی و جعلی است که غیر از مفهومی است که مد نظر انبیاء و تعالیم دینی ماست.

 

این پژوهشگر علوم دینی با تاکید بر اینکه روح عبادت بدون تفکر الهی و دینی به دست نمی‌آید، گفت: اصل معنویت با آگاهی و معرفت همراه است و کسی که تفکر دینی ندارد در شناخت اهل بیت(ع) خضوع و خشوعی ندارد.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های افرادی که درگیر ظاهر اسلام هستند و توجهی به باطن آن ندارند، تصریح کرد: زیارتی مقبول واقع می‌شود که «عارف به‌ حقه» باشد، یعنی با بصیرت و آگاهی همراه باشد، این زیارتی است که روح عبادت در آن نهفته است و بهشت برای آن مژده داده شده است.

 

 

وی با بیان اینکه بزرگترین خیانت به جامعه اسلامی توسط وهابیت صورت می گیرد، گفت: وهابی‌ها در رعایت ظواهر اسلام نسبت به ما پیش‌قدم هستند، در رعایت اوقات نماز و قرآن خواندن و امثال اینها اما معنویت آنها بدون معرفت هست و این همان معنویت انحرافی است که راهگشا به سمت کمال نیست بلکه مخرب هم هست.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به مدیران کانون های فرهنگی و هنری مساجد گفت: شما به عنوان فعالان فرهنگی مسجد، در راستای فرهنگ‌سازی توجه به تفسیر قرآن، برای برگزاری مسابقات سالانه تفسیر قرآن کریم همت کنید.

 

منبع: فارس

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون