تاریخ خبر: کد خبر: 4170

سردبیر پایگاه اینترنتی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب تشریح کرد/

نکاتی برای شروع موج دوم انتشار نامه رهبری/ حصر سران فتنه را از زوایه انحراف در بیداری اسلامی بررسی کنید

مرحله دوم با عنایت به اهمیت بستر ارتباطات استراتژیک، نباید بر روی فضای مجازی متوقف شود و باید وارد فضای فیزیکی-مجازی بشویم. یک نمونه ازاین‌گونه عملیات ایجاد کمپین‌ها است. باید عالم مجازی را با عالم حقیقی مرتبط کنیم.

نکاتی برای شروع موج دوم انتشار نامه رهبری/ حصر سران فتنه را از زوایه انحراف در بیداری اسلامی بررسی کنید

به گزارش «قاصدنیوز» دکتر کمیل خجسته کارشناس حوزه رسانه و سردبیر پایگاه اینترنتی KHAMENEI.IR پیرامون نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نکات را طرح و در خصوص بایسته های موج دوم انتشار این نامه، مباحثی را در جمع فعالان فرهنگی مشهدمقدس در نشست «بزم  اندیشه» بیان نمود که اهم آن به شرح زیر است:

 

  • تعبیر رهبری از جوانان این دوره «جوانان عصر ارتباطات و اینترنت» است. مرزهای جغرافیایی شکسته شده است و به دوره‌ی بی‌مکانی و بی‌زمانی در بستر وب رسیده‌ایم. اگر این روش را درک کردیم آن‌وقت می‌توانیم این ابزارها را در اختیار خود بگیریم و از آن برای آگاهی‌دهی استفاده نماییم.

 

  • ایشان در شروع حرکت بیداری اسلامی خطاب به دانشجویان فرمودند که با دانشجویان کشورهای عربی ارتباط بگیرید، اما در این زمینه اتفاق خاصی رخ نداد و باید گفت که انقلاب‌ها سرکوب شد و باید اعتراف کنیم که ما جوانان کم‌کاری کردیم. البته این بیداری در حال برگشت است، پس باید خودمان را آماده کنیم.

 

  • غرب برای انحراف در بیداری اسلامی متوسل به دو جریان شد. اینکه یا باید جریان‌های اسلامی را از داخل منحرف و یا در خارج شبیه‌سازی کرد. شبیه‌سازی باید در نقاط ضد صهیونیستی انجام می‌شد، و مرکز این جریان همزمان با فتنه در ایران بود. حال شما جریان حصر سران فتنه که در 25 بهمن 89 اتفاق افتاد را از این دریچه بررسی کنید. وقتی منافع کلان کشور مدنظر بود، عده ای فراخوان همدردی و حمایت از مردم مصر مطرح می کنند و این جریان، جنبشی است که خود مخالف انقلاب اسلامی ضد صهیونیست است. این شبیه‌سازی برای متوقف کردن بیداری اسلامی بوده است.

 

  • اگر گسترش اسلام در فرانسه با همین سرعت پیش برود در سال 2020 تراکم جمعیت فرانسه طوری خواهد شد که گفته می شود می‌تواند رئیس جمهور مسلمان داشته باشد، همچنین تا سال 2050 نیز می توان روسیه را یک کشور اسلامی معرفی کرد.

 

  • تاکنون چهار مدل عملیات توسط رسانه های غربی با عناوین بایکوت، پوشش کامل، انحراف و مسئله سازی نسبت به رهبر انقلاب وجود داشته است.
    • بایکوت که رویه عمومی رسانه های معاند نسبت به سخنان ایشان است.
    • از تکنیک پوشش کامل و زنده در نمازجمعه 29خرداد88 استفاده کردند تا اظهار عجز رهبر ایران را نسبت به حوادث داخلی و فشارهای بیرونی نشان دهند اما محتوای سخنان رهبر انقلاب این سناریو را شکست.
    • از تکنیک انحراف و مسئله سازی نیز در موارد مختلف استفاده می گردد. به عنوان نمونه برای خطبه عربی رهبر انقلاب در سال 89 که خطاب به مردم مصر بود متوسل به این شیوه شدند. پس از ایراد این سخنان در نمازجمعه مشاهده می شود که یکی از رسانه های فارسی زبان معاند به نقل از یک سایت متعلق به جریان انحرافی جداشده از اخوان المسلمین مصر اعلام می کند که قیام مردم مصر، انقلاب اسلامی نیست. مشاهده می کنیم که در کمترین زمان ممکن به دنبال انحراف و مسئله سازی برای سخنان رهبر انقلاب رفتند. سپس بی بی سی فارسی که به خیال خود می خواست با مصاحبه با یکی از اعضای اخوان المسلمین مهر تاییدی بر خبر جعلی خود بزند. اما عملا این تکنیک حمله رسانه‌ای بی بی سی به شکست رسانه‌ای تمام عیار برای گرداندگانش تبدیل شد.  مجری برنامه از "کمال الحلباوی" پرسید: رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه این هفته در مورد اتفاقات مصر اظهار نظر کرده و گفته اند یک انقلاب سراسری اسلامی در منطقه در حال شکل گیری است واکنش اخوان المسلمین به صحبت های ایشان چیست؟ کمال الحلباوی پاسخ داد: من از امام خامنه ای و تمام کسانی که از انقلاب مصر حمایت می کنند تشکر می کنم.

 

  • رهبری در سخنانی فرمودند که امروز از نظر رسانه‌ای از غرب عقب هستیم و در جای دیگر مطرح کردند که ما نمی‌توانیم با غرب صحبت کنیم چراکه سلطه رسانه‌ای غرب این اجازه را به ما نمی دهد. اما اکنون با توجه به اتفاقاتی که افتاده است، شرایطی به وجود آمده که دیوار بایکوت رسانه ای اگر نشکسته، اما سوراخ شده است. کار تازه شروع ‌شده و باید مراقب بود که این جریان از دور نیفتد، چراکه برگشت این فضای رسانه‌ای بسیار خطرناک است. نامه رهبر معظم انقلاب نشان داد در حال حاضر فضای مناسبی برای صحبت با غرب و معرفی اسلام مهیا شده است.

کمیل خجسته

  • این را بدانید که قطعاً رهبری بر روی افسران جنگ نرم حساب کردند که این نامه را نوشتند و باید تمام تلاش خود را برای رسیدن نامه به مخاطب اصلی خود انجام دهیم و باید بدانیم در شرایط عادی قرار نداریم.

 

  • به زبان انگلیسی منتشر شدن نامه، کنار گذاشتن رسانه‌ها، جدا کردن شخص رهبری از حکومت و همچنین ساعت انتشار این پیام از ویژگی‌هایی بود که نشان می‌داد مخاطب اصلی نامه جوانان اروپا و آمریکای شمالی هستند.
    • عدم نگارش نامه به فارسی و سپس ترجمه به انگلیسی نشان دهنده این است که مخاطب رهبر انقلاب فضای بین المللی است.
    • انتشار نامه در ساعت تعطیلی رسانه‌های داخلی و متناسب با زمان کشورهای هدف انجام شده است. لذا از حیث ساعت انتشار هم این نامه دارای معنا است.
    • نامه با عنوان حقیقی آیت الله خامنه ای نوشته شده و نه رهبر انقلاب اسلامی.

 

  • رسانه های غربی این پیام را منتشر کرده اما بلافاصله از آن گذشته و دیگر به آن نپرداختند.

 

  • طبق آمار، تاکنون هشتگ " letter4u " بیش از 41 میلیون بار در تایم لاین‌های توئیتر رفته است و بیش از 13 میلیون حساب کاربری هم آن‌ها را پیگیری کرده و دیده‌اند. البته این آمار اروپا را فرانگرفته است اما آمار بسیار خوبی است.

 

  • این آمار نشان می‌دهد که دیوار بایکوت رسانه ای سوراخ شده است، اما باید توجه داشت که اگر ما تلاش نکنیم و بنشینیم قطعاً این سوراخ را می‌پوشانند چراکه غربی‌ها به‌یقین زحمت می‌کشند.

 

  • وقتی کاری برچسب بخورد دیگر قابل بایکوت شدن نیست. بنابراین به برچسب "letter4u" وفادار باشید چراکه باید یک شناسه باشد به‌نوعی این حرکت در حال تبدیل‌شدن به یک سند است.

 

  • مرحله دوم با عنایت به اهمیت بستر ارتباطات استراتژیک، نباید بر روی فضای مجازی متوقف شود و باید وارد فضای فیزیکی-مجازی بشویم. یک نمونه ازاین‌گونه عملیات ایجاد کمپین‌ها است. باید عالم مجازی را با عالم حقیقی مرتبط کنیم. در این زمینه ما دو کمپین دیگر را هم تجربه کرده‌ایم، عاشقان مبارزه با صهیونیست و کمپین عاشقان محمد (ص) دو نمونه در این فضا بود.

 

  • امروز جنگ ایده‌ها و روایت‌هاست. امروز کسی برنده است که روایت‌ خود را در ذهن مردم رسوخ دهد. یکی از دوستان ما در فرانسه می‌گفت ما اینجا جرات اقدام نداریم. داعش در حال عضو گیری است و هرکسی در فرانسه تبلیغ اسلام می‌کند به جرم تبلیغ داعش دستگیر می‌شود.

 

  • ما دسته اول نامه‌رسانان بودیم. دسته دوم هواداران انقلاب اسلامی و اهل مقاومت منطقه مثل پاکستانی ها هستند که باید آنان را  فعال کنیم تا ارتباطات بین المللی خود را فعال کنند. دسته سوم جوانان مسلمان اروپا هستند و به‌نوعی خاکریز سوم ما محسوب می‌شوند. ما اکنون در خاکریز دوم هستیم.

 

  • در این مرحله مخاطبان منطقه‌ای مدنظر باشند. مسلمان لبنانی می‌تواند جوانان فرانسه را فعال کند، پاکستانی ها می‌توانند لندن را فعال کنند. اگر این مخاطب فعال شود، به مخاطب سوم یعنی جوانان مسلمان اروپا خواهیم رسید.

 

  • یک نمونه از تأثیر این نامه این بود که فردی از آمریکا به ما پیغام داد که این نامه فضای جدیدی را برای ما درباره اسلام باز کرد، چراکه در آمریکا، اسلام فقط به معنای داعش است. یا فردی به نام محمد از کانادا نوشته بود که این نامه در فضایی که ما مسلمانان متهم به خشونت و ترور هستیم باعث شد بتوانم این قرائت از اسلام را قرائت اصیل معرفی کنم و در مقابل طعن و کنایه های همکارانم که من را با حوادث تروریستی مسخره می کردند، سر بلند کنم.

 

  • به نظر بنده این نامه از جنس سخنان خالصانه است، و هنگامی‌که به دست مخاطب می‌رسد او واکنش نشان نشان خواهد داد.

کلمات کلیدی

  • سید حسن کراماتی ازشهر بردستان استان بوشهر 0 0

    سلام علیکم
    خداقوت اقا جان سلام دوستتان داریم وواقعا از اتفاقات بوجود با نامه بسیار عالی و پرمحتوایی حضرتعالی به جوانان اروپایی بسیار خرسند شدیم م هم به عنوان عضو کوچک وسرباز جان برکف شما حاضریم قدمهای بلند واستوار مثل نخلهای بلند واستوار گرمای شرجی جنوب برداریم ان شالله مستدام باشی

  • عمارنامه 0 0

    با سلام و احترام؛
    مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/node/100657
    ما را از بروزرسانی خود آگاه
    و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
    یا علی

ارسال نظر

تریبون