تاریخ خبر: کد خبر: 3965

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در مشهد:

تبدیل تهدید به فرصت توسط رهبری/ این نامه می‌تواند به موج تبدیل شود

فعالین فرهنگی و جوانان باید از فرصت شبکه های اجتماهی استفاده کنند، چرا که در پیام هم آمده است امروز که ابزارهای ارتباطی مرزهای جغرافیایی را شکسته است، اجازه ندهید شما را در مرزهای رسانه ای محدود کنند.

تبدیل تهدید به فرصت توسط رهبری/ این نامه می‌تواند به موج تبدیل شود

به گزارش «قاصدنیوز»، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: نامه منتشر شده اتفاق جدیدی است چرا که در طول رهبری مقام معظم رهبری این اولین بار است که چنین نامه ای برای مخاطب عمومی منتشر شده است. در علوم ارتباطات سیاسی و محیط دانشگاهی این گونه فعالیت ها با عنوان دیپلماسی عمومی تلقی می شود چرا که این دیپلماسی هدف اش افکار عمومی جامعه و مردم معمولی هستند.

 

دکتر فواد ایزدی تاثیر انتقال پیام خارج از چهارچوب دولتی را بسیار بیشتر ارزیابی کرد و تصریح کرد:  پژوهش ها نشان داده است این گونه عملکرد خارج از چهارچوب نهادهای دولتی و به طور مستقل تاثیر بیشتری روی مخاطب دارد، چرا که مخاطب پیش فرض و تابلو رسمی آن دولت را نمی بیند و از طرفی خود را با نامه ای که از طرف مردم منتشر می شود مشاهده خواهد کرد.

 

 

وی افزود:  نباید انتظار داشت که این نامه توسط نهادهای دولتی مانند وزارت خارجه پخش شود، بلکه نیاز است مردم معمولی و جوانان و به ویژه آن های که زبان می دانند  و دغدغه این موضوع را دارند وارد این بحث شوند. بنابراین نباید اجازه داده شود، که این پیامی مقطعی بوده و بعد از مدتی فراموش شود.

 

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: با این که این نامه نباید طولانی می شد، اما رهبری به نوعی آن را تنظیم کرده اند که  بسیار قوی و با محتواست و برای خواننده سوال ایجاد می کند، و باعث می شود که خودش به دنبال جواب این سوال برود.

 

دکتر فواد ایزدی این پیام را قدمی ابتدایی برای شروع کارهای بزرگ تر دانست و گفت: جوانان غربی به محتوا خوب  با ترجمه خوب و سازگار با روحیات خودشان نیاز دارند. با این که از ابتدای انقلاب بیش از 3500 اثر به زبان انگلیسی برگشته است، اما باید گفت خیلی از این آثار خوب ترجمه نشده است، و یا بر دغدغه های فکری و بومی مخاطب خارجی انطباق ندارد و اصل کتاب برای مخاطب ایرانی و سوالات و تفکرات او طراحی شده است.

 

این استاد دانشگاه این نامه فراتر از یک کار تبلیغاتی برای دین اسلام معرفی کرد و در توضیح اهداف انتشار آن اذعان داشت: جوانان غربی همین طور که در نامه هم اشاره شده است، بعد از فروپاشی شوروی تحت تبلیغات شدید علیه اسلام بوده اند، و از دوران کودکی برای آن ها خوف و اسلام هراسی ایجاد شده است.

 

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: حال این جوانانی که از ابتدای کودکی زیر بمباران خبری رسانه بوده اند ؛ وقتی در آینده مسئولیتی به عهده بگیرند، این برای جوامع اسلامی بسیار خطرناک است، چرا که آن ها کاملا ضد اسلام هستند. پس باید گفت این  نامه جوانب امنیتی و سیاسی هم دارد.

 

وی در ریشه یابی دقیق چرایی این اسلام هراسی در بین جوامع غربی گفت: بخشی از مردم در غرب نگاه نژاد پرستانه دارند و باید گفت این نگاه قدیمی و عمیق است و ریشه در تاریخ استعماری آن ها دارد. رفتارهایی که در دوران استعمار از آن ها سرزده است، نشان دهنده است که غرب به دلیل برتری هایی مانند نظامی که داشته است، خود را از دیگران برتر و بالاتر می بیند.

 

دانش آموخته دانشگاه هیستون آمریکا خاطر نشان کرد: آمریکا با بردگان سیاه پوست مانند حیوان رفتار می کرد  و در انتقال این انسان ها با کشتی به دلیل شرایط نامناسب بهداشتی بسیار ی از آن ها از بین می رفتند و این موضوع اصلا برای آمریکا مهم نبود چرا که به نوعی آن ها را انسان محسوب نمی کرد.

 

او ادامه داد: متاسفانه این نگاه اکنون و امروز هم وجود دارد. این نگاه نژادپرستانه در مورد مسلمانان هم با تبلیغات بسیاری که بر ضد اسلام انجام می شود وجود دارد، و این یک مشکل فرهنگی پیش روی ما است.

 

دکتر ایزدی تصریح کرد: این مشکل فرهنگی در غرب با مشکلی سیاسی همراه شده است، از وقتی که اسرائیل فلسطین را اشغال کرد از آ ن جایی که فلسطینیان مسلمان بودند صهونیست ها با نفوذی که داشتند و با استفاده از اهرم رسانه ادبیات ضد اسلامی را بر علیه مسلمانان در تمام دنیا  منتشر کردند.

 

این تحلیل گر مسائل سیاسی سومین گره و چالش غرب با مسلمانان را بحث اقتصادی عنوان کرد و در ادامه افزود: کشور های غربی به نفت برای صنایع و زندگی شان نیاز دارند و از طرفی عمده این نفت در کشورهای مسلمان موجود است، پس باید مسلمانان را زیر انسان جلوه دهند تا اگر عده ای را هم کشتند و یا دخالت یا کودتایی انجام دادند، افکار عمومی غرب واکنش نشان ندهد.

 

وی تصریح کرد: همه این موارد دست به دست هم داده است، که درصد قابل توجهی از مردم غرب نگاه منفی به اسلام داشته باشند چرا که منبع دریافت اطلاعات آن ها رسانه ها بوده است، به همین دلیل هم رهبری در نامه این سوال را در ذهن ایجاد می کنند که آیا شما منبع دیگری به غیر از رسانه ها برای مطالعه اسلام داشته اید.

 

استاد دانشگاه تهران گفت: اتفاقی که در این بین افتاده است، این است که به غیر از رسانه خودشان، رسانه ها و ابزارهای اجتماعی جدید؛ ظرفیت بسیار خوبی برای حضور ما در انتشار این نامه است. فعالین فرهنگی و جوانان باید از فرصت استفاده کنند، چرا که در پیام هم آمده است امروز که ابزارهای ارتباطی مرزهای جغرافیایی را شکسته است، اجازه ندهید شما را در مرزهای رسانه ای محدود کنند.

 

وی همچنین افزود: لازم است ما با ورود به این فضاها اسلام ناب را برای دنیا ارائه دهیم، چرا که نه اسلام عربستانی اسلام درست و نه اسلامی که صهیونیست ها ارائه می دهند، اسلامی صحیح است.

 

دکتر فواد ایزدی در تبیین دلایل انتشار نامه از طرف رهبری تاکید کرد: به دلیل هجمه هایی که به اسلام در آمریکا و اروپا وجود دارد، ایشان باید برای تعامل مستقیم وارد عمل می شدند. با توجه به اتفاقات اخیر در فرانسه موج جدید اسلام ستیزی در کشور های غربی در حال شکل گیری بود.

 

او خاطر نشان کرد:  مقام معظم رهبری این حوادث را بهانه ای برای ورود قرار دادند و این تهدید را، به فرصت تبدیل کردند.

 

ایزدی میزان تاثیر این پیام را به میزان فعالیت و تلاش مردم و جوانان برای نشر این محتوا دانست و بیان کرد: امروز این محتوا آماده شده است و وظیفه ما تلاش برای نشر آن است. نباید با تصور این که همه مردم غرب اهل فساد هستند در این زمینه به صورت انفعالی برخورد کرد.

 

وی همچنین تاکید کرد: بنده در مرکز لوس آنجلس؛ دعای کمیلی شرکت کردم. جالب بود که اغلب جوانان آن بچه های پدرانی ضد انقلاب و ساواکی بودند اما به دلیل این که واقعیات دنیای غرب را می دیدند و تبعات نبود دین را در جامعه مشاهده می کردند به حقیقت رسیده بودند. در غرب ظرفیت بسیاری وجود دارد و این نامه می تواند تبدیل به یک موج شود.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون