تاریخ خبر: کد خبر: 2586

در پی نظر رهبر انقلاب/

عزاداری متفاوت هیئت بین الحرمین مشهد+عکس

شخصیتی مثل رهبر انقلاب که در اوج عشق به اباعبدالله و در معرفت کامل نسبت به ساحت قیام امام حسین و عاشورا قرار دارد متوجه این مهم هستند که جمع بین عقل و احساس بکنند و لذا لبیک به این خواسته قلبی مقام معظم رهبری در ارتقای فرهنگ والای عاشورا بسیار موثر است.

عزاداری متفاوت هیئت بین الحرمین مشهد+عکس

به گزارش «قاصدنیوز»، چندی پیش دکتر میثم مطیعی مداح جوان اهل بیت(علیه السلام) در نقل قولی از رهبر انقلاب خبر از عدم رضایت ایشان پیرامون برهنه شدن در عزادارای ها داد.

 

پس از آن حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد مدیر بزرگترین کانون فرهنگی مذهبی کشور در شیراز در استفتائی، نظر رهبر انقلاب پیرامون این موضوع را پرسید.

 

پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب نیز در ابتدای ماه محرم امسال مطلبی با عنوان «احکام عزادارای» منتشر کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده، کارشناس مسائل فقهی به این سوال که "نظر آقا در مورد برهنه شدن در عزاداری چیست؟ اگر فیلمبرداری نشود و زنان نیز نبینند چطور؟ آیا از نظر فقهی، ایشان حرام میدانند این کار را؟ "  این گونه پاسخ داد:

در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم حضرت آقا توصیه فرمودند به برخی از مداحان که در عزاداری‌ها برهنه نشوند. اما این به عنوان یک فتوای فقهی نیست که ما بگوییم حرام است. خب اگر نامحرمانی نیستند، اگر مسئله سویی بر آن مترتب نیست، دشمنان سواستفاده نمی‌کنند خب ممکن است بگوییم حرام هم نباشد؛ مثلا یک جمع محدودی هستند فیلمبرداری هم نمی‌کنند، فقط مردان هستند حالا پیراهن را از تن درآوردند و سینه می‌زنند؛ اما به طور کلی توصیه ایشان این هست - به عنوان یک توصیه - که در عزاداری‌های مردها برهنه نشوند. چرا؟ چون ممکن است هم در معرض دید نامحرمان باشند و هم دشمنان باز از این مسئله سواستفاده کنند برای تبلیغ علیه مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام.

 

پیرو این اطلاع، از ابتدای محرم امسال مهدی سلحشور، سعید حدادیان، عبدالرضا هلالی و برخی دیگر از مادحین اهل بیت(علیه السلام) ضمن اذعان به این مهم که سخن ایشان به معنای فتوای فقهی نیست، هر کدام به نوعی به این موضوع لبیک گفتند.

 

در همین راستا هیئت بین الحرمین مشهدمقدس نیز در طی دو سال گذشته عزاداری های خود را متفاوت از سال های قبل برگزار کرد.

 

هیئت بین الحرمین مشهد

حجت الاسلام فاطمی ارفع سخنران و مداح این هیئت مذهبی در مشهد در گفتگو با «قاصدنیوز» با اشاره به اینکه دوسال قبل پس از آنکه از طریقی متوجه عدم رضایت رهبر انقلاب شدیم، این حرکت را شروع کردیم گفت: قصد داشتیم به جای عریان کردن از پیراهن هایی که در گذشته از آن استفاده می شد که جلوی آن برای سینه زنی و پشت برای زنجیر زنی باز بود استفاده کنیم، اما چون طراحی این پیراهن ها هزینه بالایی داشت از این کار منصرف شدیم.

 

مسئول هیئت مذهبی بین الحرمین اضافه کرد: در مباحث فقهی حکم و فتوای شرعی وجود دارد که انجام آن واجب است اما فرای این مساله خواست قلبی ولایت فقیه برای ما ملاک بود هر چند ایشان در این مورد فتوا ندهند.

هیئت بین الحرمین مشهد

این عضو شورای شهر مشهد افزود: شخصیتی مثل رهبر انقلاب که در اوج عشق به اباعبدالله و در معرفت کامل نسبت به ساحت قیام امام حسین و عاشورا قرار دارد متوجه این مهم هستند که جمع بین عقل و احساس بکنند و لذا لبیک به این خواسته قلبی مقام معظم رهبری در ارتقای فرهنگ والای عاشورا بسیار موثر است.

 

فاطمی ارفع در انتها گفت: تجربه نشان داده هرکجا به فرمایش و خواست قلبی رهبر انقلاب عمل کردیم، اثرات آن دو چندان و مضاعف شده است و در موضوع عزاداری اباعبدالله (علیه السلام) نیز این چنین خواهد بود.

 

هیئت بین الحرمین مشهد

هیئت بین الحرمین مشهد

هیئت بین الحرمین مشهد

کلمات کلیدی

  • رضا 1 2

    کجای این متفاوته؟؟

  • محمدرضا 2 0

    مگه نمی بینید که یک روال شده لخت کردن توی مجالس؟ خب این متفاوته از بقیه دیگه...

ارسال نظر

تریبون