تاریخ خبر: کد خبر: 2377

در گفتگو با عضو شورای عالی فضای مجازی و یک کارشناس فناوری اطلاعات بررسی شد/

پشت پرده پیامک های انبوه تبلیغاتی اخیر چیست؟

کارگروه های شورای عالی فضای مجازی نسبت به این موضوع تعیین تکلیف کرده اند اما متاسفانه رئیس جمهور در طی چهارماه گذشته با عدم تشکیل جلسات رسمی شورا عملا جلوی این کار را گرفته اند.

پشت پرده پیامک های انبوه تبلیغاتی اخیر چیست؟

"میلیونر شو"،" هفته های 200 میلیونی"، "دوست دارید خواب راحت و آرام داشته باشید"، "چه كسی می خواد از تیم ملی حمایت كنه و برنده بشه؟" ، "سوتی های بزرگ و جالب"، "رازهای داشتن خانواده شاد و خوشبخت"، "انواع نرخ خودرو، مسكن، طلا، ارز و سكه را می توانید با ارسال پیامك به شماره مورد نظر با قیمت مناسب دریافت كنید" از جمله پیامك های همراه اول است که چندی است مشترکان این اپراتور دولتی را کلافه کرده است.

 

در همین رابطه حجت الاسلام پژمان فر نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو حقوقی شورای عالی فضای مجازی در گفتگو با «قاصدنیوز» با اشاره به اینکه روال اخیر امری غیرعادی است، افزود: این اتفاق یک جریان چند بُعدی است و باید به همه مسائلش توجه شود.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: آن چیزی که امروز درباره پیامک‌ها اتفاق می افتد کار تبلیغاتی نیست و امری است که بدون نظارت در حال انجام بوده و پشت پرده بخش قابل توجهی از آن سوء استفاده مالی است و علاوه بر آن تاثیرات منفی فرهنگی در جامعه ایجاد می کند.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: شرکت هایی که مجوز این کار را گرفته اند مجموعه های محدودی هستند و این افراد هم تمام توجهشان رویکرد درآمدزایی و اقتصادی است. متاسفانه بر اساس یک هماهنگی های پنهانی برای بعضی افراد خاص این مجوز ها داده شده است که در صورت لزوم اسامی این افراد را که پشت صحنه این اتفاقات هستند را اعلام می کنیم .

 

این عضو شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به اینکه در ارتباط با موضوع پیامک های انبوه باید پیوست فرهنگی وجود داشته باشد اضافه کرد: کارگروه های شورای عالی فضای مجازی نسبت به این موضوع تعیین تکلیف کرده اند اما متاسفانه رئیس جمهور در طی چهارماه گذشته با عدم تشکیل جلسات رسمی شورا عملا جلوی این کار را گرفته اند و برای این اقدام هیچ توجیهی وجود ندارد.

 

در همین راستا برای روشن تر شدن ابعاد فنی این ارسال های کلافه کننده قاصدنیوز از یک مدیر شرکت خصوصی ارسال انبوه پیامک در مشهد درباره انگیزه های این اقدام همراه اول پرداخت.

 

این مدیر شرکت ارسال انبوه پیامک که نخواست نامش اعلام شود گفت: پس از فراگیری 35درصدی تلفن های همراه هوشمند و نرم افزارهای اجتماعی موبایلی مانند وایبر، واتس آپ و... به جرات می توان گفت 40 تا 50 درصد سود شرکت مخابرات از ارسال پیامک با سیم کارت که سودی خالص برای اوست کم شده است.

 

وی افزود: به طور کلی سه نوع ارسال پیامک در کشور صورت می گیرد که عبارتند از ارسال مشترکان شخصی با سیم کارت، ارسال انبوه توسط خطوط با سرشماره 1000، 2000، 3000 و 5000 و ارسال مشارکتی و تعاملی. در این بین مخابرات به ازای هر ارسال پیامک انبوه توسط نوع دوم از شرکت ها مبلغ 62ریال دریافت می کند.

 

ارسال پیامک انبوه

این کارشناس فناوری اطلاعات ارسال های انبوه اخیر را از نوع پیامک های نوع سوم یعنی سرویس ارزش افزوده VAS دانست به این معنا که مشترک با اعلام آمادگی هزینه این پیامک ها را در انتهای دوره بر روی قبض خود مشاهده می کند.

 

وی افزود: شرکت مبین وان که شرکتی شبه دولتی است مسئول ارسال های انبوه اخیر است. جالب است بدانید که به ازای ارسال پیامک که هر روز میلیون ها پیامک ارسال می شود این شرکت هزینه ای به همراه اول پرداخت نمی کند بلکه همراه اول را در  سودی که از قِبَل اشتراک افراد در طرح ها عایدش می شود شریک می کند.

 

ایشان در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر این ارسال ها صورت می گیرد گفت:  چون فروشنده می گوید باید پیامکم اغوا کننده باشد تا پول در بیاورم و از طرفی چون مخابرات شریک سود است عملا یک شریک نمی تواند در محتوا نظارت کند.

 

وی با اشاره به عواقب سوء حرفه ای این ارسال های غیرطبیعی گفت: اخیرا در ارسالی که برای از مشتریان یکی از بانک های مطرح کشور داشتیم نزدیک به 12درصد مردم شماره های خود را برای دریافت پیامک از طریق سامانه ها بسته اند و روند آن افزایشی می باشد. این درحالی است که قبل تر ها این عدد بین 8 تا 9 درصد بوده است.

حتی یک شرکت مطرح بیمه هفته گذشته وقتی می خواست به مشتریان خود در ازای ارسال یک عدد به سامانه تسهیلاتی را در نظر بگیرد، این اتفاق امکان وقوع نداشت چون مشترک با این شائبه که ارسال عدد هزینه ای برایش خواهد داشت، اقدام به این امر نمی کند.

 

این مدیر شرکت ارسال پیامک در انتها گفت: ما به عنوان اعضای این صنف از این اقدام شاکی بوده و حتی در مواردی که سازمان ها و شرکت ها به دنبال ارائه خدمت هستند، این حرکت باعث خودداری آنان  شده است.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون