تاریخ خبر: کد خبر: 2113

نوشت افزار با طرح ایرانی نیازمند حمایت جدی از تولید و توزیع تا عرضه و قیمتگذاری

چند سالی است که متولیان فرهنگی زنگ خطر نفوذ فرهنگ غربی از طریق شخصیتهای پویانمایی و فیلمهای خارجی شبکه های ماهواره ای را شنیده لذا درصدد مقابله با آن برآمده اند که یکی از راههای آن تولید نوشت افزار با طرح شخصیتهای بومی و قهرمانان ملی است.

 نوشت افزار با طرح ایرانی نیازمند حمایت جدی از تولید و توزیع تا عرضه و قیمتگذاری

به رغم رواج نسبی نوشت افزارهای تولید داخل با طرحهای بومی و ملی برای دانش آموزان، عرضه ناکافی این اقلام و بالا بودن قیمت آنها نگرانیهای فرهنگی را در این عرصه برطرف نکرده است.

 

در این چارچوب نهادهایی همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بطور جد پیگیر ارائه طرحهای ایرانی برای نوشت افزارهایی هستند که 9 ماه دوست و همراه کودکان و نوجوانان ما خواهند بود.

 

گرچه این اقدام مبارک فرهنگی در آغاز راه تا حدودی موفق بوده است اما در سطح بازار برخی از شاخصهای ترغیب والدین به خرید این نوع نوشت افزارها برای فرزندان دانش آموزشان، رعایت نشده است.

 

هنوز در برخی فروشگاههای کالای مدرسه، نوشت افزار با طرحهای برگرفته از شخصیتهای انیمیشنی خارجی عرضه می شود و کودکان و نوجوانان مفتون رنگ و لعاب نیز برای خرید آنها از خود اشتیاق نشان می دهند.

 

هرچند متولیان سازمان صنعت، معدن و تجارت و امور صنفی در قالب طرح تنظیم بازار تلاش کردند عرضه نوشت افزارها با طرحهای بومی و ملی ایران را در مقطعی که خرید اینگونه کالاها در بازار به شدت افزایش یافته بود گسترش دهند اما از نظر خریداران و فروشندگان، این طرح آنچنان که باید تاثیرگذار نبوده است.

 

یکی از فروشندگان کتاب و نوشت افزار در این باره به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: قیمت نوشت افزار با طرحهای انیمیشنهای خارجی ارزانتر از نوع داخلی آن می باشد لذا رغبت والدین نسبت به خرید این نوع لوازم بیشتر است.

 

'حامد قوچانی' افزود: بی تردید نیمی از نوشت افزارهای توزیعی در سطح شهرهای بزرگی همچون مشهد طرحهای برگرفته از انیمیشنهای خارجی محبوب در بین کودکان را بر خود دارند.

 

وی گفت: نوشت افزارها با طرح شخصیتهای انیمیشن یا قهرمانان ایرانی رنگ بندی زیبا و کیفیت بالایی دارند اما در زمینه قیمت نسبت به نوشت افزارها با طرح شخصیتهای انیمیشنها و فیلمهای خارجی 40 درصد گرانتر عرضه می شوند.

 

این فعال عرضه و فروش نوشت افزار و اقلام تحصیلی ادامه داد: از سوی دیگر بسته های حاوی نوشت افزار که از کارخانه های تولیدکننده در شهرهای مختلف کشور تامین می شود اغلب به اسم نوشت افزار با طرح ایرانی به فروش می رسد اما هنگامی که همین بسته ها باز می شوند مشاهده می کنیم که اغلب نوشت افزارها دارای طرحهای شخصیتهای انیمیشنهای خارجی است.

 

وی افزود: توزیع نوشت افزار با طرح شخصیتهای بومی و ملی ایرانی امسال بسیار کم بود اما در مقابل، هم توزیع کنندگان نوشت افزاربا طرحهای خارجی در انبار داشتند و هم تولید بیشتر کارخانه های نوشت افزار با اینگونه طرحها بوده است.

 

قوچانی گفت: در این میان نباید به فروشندگان خرده گرفت زیرا آنها به دنبال جذب مشتری و فروش کالا هستند بلکه باید متولیان امر تدبیری بیاندیشند که دیگر نوشت افزاری با طرح خارجی تولید نشود یا آنقدر نوشت افزار با طرح شخصیتهای بومی و ملی ایران تولید و قیمت آن پایین آورده شود که اقبال به خرید آنها در بین مردم بیشتر شود.

 

یکی از خریداران نوشت افزار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هنوز برنامه های داخلی صدا و سیما نتوانسته جذابیت انیمیشنهای خارجی را داشته باشد لذا کودکان 'بن تن و باب اسنفجی' و شخصیتها خارجی مشابه را ترجیح می دهند.

 

'مریم عباسپور' افزود: محبوبیت شخصیتهای انیمیشنی ایرانی هنوز به اندازه محبوبیت شخصیتهای انیمیشنی خارجی نیست لذا باید متولیان فرهنگی و هنری در این زمینه تدبیری بیاندیشند.

 

* ممانعت از فروش نوشت افزار با طرحهای خارجی

برای جلوگیری از فروش نوشت افزارها با طرحهای خارجی، اصناف با همکاری پلیس نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی در خراسان رضوی در فصل بازگشایی مدارس و یک ماه قبل از آن توسط بازرسان خود بر سطح بازار نظارت داشته و با متخلفین برخورد قانونی می کنند.

 

رییس پلیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی در این خصوص می گوید: به فروشندگان هشدار داده شده است فروشگاههایی که اقدام به فروش این نوشت افزارها می کنند از نظر پلیس متخلف بوده و با آنان برخورد قانونی می شود.

 

'علی شیرمحمدی' بدون اشاره به میزان شناسایی تخلف با جریمه متخلفین در این طرح افزود: با همکاری اصناف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازرسان بر عملکرد فروشگاهها نظارت دارند.

 

وی گفت: اما در این میان تبلیغات تلویزیونی برای نوشت افزار با طرحهای شخصیتهای ایرانی انجام نمی گیرد در حالی که تبلیغات در زمینه نوشت افزارا با طرحهای شخصیتهای خارجی زیاد است.

 

رییس پلیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی ادامه داد: یک کودک یا نوجان دانش آموز 9 ماه تحصیلی را با نوشت افزارهایی که طرحهای شخصیتهای محبوب تلویزیونی را دارند وقت می گذراند و دوست محبوب وی می باشد لذا باید متولیان در این زمینه تدبیر ویژه بیاندیشند تا کودکان قهرمانان هموطن خود را دوست و الگوی خویش قرار دهند.

 

* افزایش قیمتها مانعی دیگر فراروی اقدامی فرهنگی

عضو هیات مدیره اتحادیه نوشت افزار و کتاب مشهد نیز به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: امسال قیمت نوشت افزار در مقایسه با پارسال افزایش یافت و قیمت نوشت افزار با طرح شخصیتهای بومی و ملی ایران 40 درصد گرانتر از نوشت افزار با طرحهای شخصیتهای خارجی بود.

 

'محمد لعلیانی' افزود: همه اصناف در مشهد موظف به عرضه نوشت افزار منقوش با طرح شخصیتهای بومی و ملی ایران هستند اما آنچه به عنوان نوشت افزار با طرحهای شخصیتهای خارجی به فروش می رسد مربوط به خرید سالهای گذشته است و به امسال مربوط نمی شود.

 

وی بیان کرد: نوشت افزارها با طرحهای شخصیتهای ایرانی به دلیل رنگ آمیزی و استفاده از نقشهای زیبا بسیار مورد توجه هستند اما هنوز بازار، از این نوع نوشت افزار اشباع نشده لذا اقبال عمومی نیز برای خرید آنها رشد نکرده و هنوز کم است.

 

عضو هیات مدیره اتحادیه نوشت افزار و کتاب مشهد گفت: امسال هیچ کمبودی در زمینه تامین نوشت افزار برای دانش آموزان نداشته ایم و سود مصوب برای فروش هر نوشت افزار نیز 15 درصد بوده است.

 

وی از نظارت ویژه بر عملکرد فروشگاه های عرضه کننده نوشت افزار، کیف و کفش از نیمه شهریور ماه خبر و ادامه داد: با توجه به فصل بازگشایی مدارس و افزایش تقاضای اقلامی نظیر نوشت افزار، کیف و کفش نظارت بر عملکرد واحدهای عرضه این کالاها از سوی بازرسان اصناف بیشتر شده است.

 

وی به شهروندان توصیه کرد که فقط از واحدهای مجاز و دارای پروانه کسب کالاهای مورد نیاز دانش آموزان را تهیه کرده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی در این زمینه مراتب را از طریق شماره تلفن 124 اطلاع دهند.

 

* تلاش برای کاستن از قیمتها

رییس مجمع امور صنفی تولیدی و خدماتی مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارداشت: در چارچوب طرح تنظیم بازار سازمان صنعت، معدن و تجارت سعی شد نوشت افزار منقوش به طرحهای ایرانی با 15 درصد نرخ پایین تر از قیمت کارخانه در برخی واحدهای صنفی منتخب و در نمایشگاه پاییزه عرضه شود تا والدین بتوانند از این نوع نوشت افزار برای کودکان خود تهیه کنند.

 

'عبدالله افشارصالح' افزود: در این طرح قیمتهای مناسبی برای نوشت افزار با طرحهای بومی و ملی ایران در نظر گرفته شد که بسیار مورد استقبال والدین قرار گرفت.

 

وی بیان کرد: همچنین در چارچوب طرح تنظیم بازار کمیته هایی مشخص شد تا با کمک پلیس نوشت افزارهای دارای طرحهای خارجی از سطح واحدهای صنفی جمع آوری شود.

 

رییس مجمع امور صنفی تولیدی و خدماتی مشهد گفت: سال به سال بر حجم فروش نوشت افزار منقوش به طرحهای بومی و ملی ایران در بازار افزوده می شود.

 

وی افزود: امیدواریم سال آینده بازار مشهد از این نوع نوشت افزارها با قیمت مناسب اشباع شود تا دیگر نوشت افزاری با طرح خارجی و قیمت پایین تر برای عرضه در بازار وجود نداشته باشد که والدین نسبت به خرید آن ترغیب شوند.

 

منبع: ایرنا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون