تاریخ خبر: کد خبر: 1881

دکتر ابراهیم فیاض درمشهد:

مراکز علمی درک درستی از جایگاه و مسائل کشور ندارند/ با فضای شهری فعلی به تمدن نخواهیم رسید/برای خروج از وضعیت فعلی باید روی مسئله شناسی، علم و رسانه کار کنیم

مراکز علمی درک درستی از جایگاه و مسائل کشور ندارند/ با فضای شهری فعلی به تمدن نخواهیم رسید/برای خروج از وضعیت فعلی باید روی مسئله شناسی، علم و رسانه کار کنیم

به گزارش قاصدنیوز، دکتر ابراهیم فیاض بعد از ظهر روز دوشنبه(24شهریور) در دوره آموزشی وارثین که به همت باشگاه فکر و اندیشه انقلاب اسلامی و فرهنگسرای انقلاب اسلامی مشهد در اردوگاه دشت بهشت شاندیز برگزار شد، به بررسی انحطاط های موجود در کشور و مسیر برون رفت از این انحطاط ها برای نیل به تمدن پرداخت.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضمن بیان این نکته که داشتن تئوری و سواد کافی باعث درک مسئله می شود و هر اندازه افراد باسوادتری باشیم، میزان مسائل ما بیشتر خواد بود، گفت: امروزه پارادیم انحطاط بر ما حکومت می کند و اولین مشکل ما، مشکل بی سوادی است. دانشگاه های ما مسئله محور نیستند و این ناشی از بی سوادی ماست. دانشگاه جاهل است و این جهل باعث انحراف دانشگاه است. سطح آموزش و پرورش در کشور پایین و دچار انحطاط است و درک درستی از مسائل و جایگاه کشور ندارد. حوزه علمیه نیز همین شرایط را دارد.

 

وی افزود: امروزه رسانه ها در دنیا مسئله سازند و تولید مسئله می کنند. هویت جهان امروز، هویت رسانه است؛ رسانه است که واقعیت ها را خلق و یا نابود می کند. متاسفانه رسانه ها در کشور ما فهم و درک درستی از مسائل و جایگاه کشور ندارند و مسئله تولید نمی کنند.

 

دکتر فیاض تاکید کرد: وظیفه ما این است که به دنبال پیدا کردن مسائل باشیم و روی این مسائل کار و فکر کنیم و چاره بیاندیشیم. باید با مطالعه خودمان را بسازیم و درک و فهم و آگاهی مان را بالا ببریم. واقعیت این است که با این شرایط وضعیت ما ناامید کننده است ولی باید این کشور را ساخت بنابراین باید روی مباحث مسئله شناسی، علم و رسانه کار کنیم تا بتوانیم از این وضعیت خارج شویم.

 

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به این نکته که تحول در علوم انسانی باید از حوزه ها شروع شود و دین، راه خروج از انحطاط است، به بیان اقدامات لازم برای خروج از انحطاط و نیل به تمدن پرداخت که خلاصه این مطالب در ادامه ارائه خواهد شد:

 

دکتر ابراهیم فیاض

 

1- اصلاح دینی؛ اصلاح دینی باید به صورت همزمان از دانشگاه و حوزه شروع شود و به اندازه ای گستردگی داشته باشد که به ما درکی از جهان بدهد. اگر نتوانیم جهان را درک کنیم تبدیل خواهیم شد به گروه هایی مثل طالبان و داعش که درکی از جهان ندارند. با اصلاح دینی است که می توانیم به تمدن برسیم.

 

2- اصلاح فضای شهری؛ فضای شهری معنا و هویت شهری ایجاد می کند و فضای نامناسب انسان ها را دچار تعارض و بی هویتی می کند. با فضای شهری فعلی به تمدن نخواهیم رسید. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و در فضاسازی شهری فقط بعد اقتصادی را در نظر بگیریم، وضعیت فرهنگی نیز وخیم تر خواهد شد. این وضعیت شهری باید تغییر کند و این تغییر و اصلاح با مذهب و دین است که صورت می پذیرد.

 

به عنوان مثال قرار بر این بوده است که فضای شهری شهر مشهد حول حرم امام رضا(ع) باشد، مشهد که یک شهر زیارتی و فرامنطقه ای است. حالا ببینید شهر به کدام سمت کشیده شده است؟ شهر به شاندیز وصل شده است و از آن سو هم دارد به قوچان می رسد. مشهد مسائل مختلفی دارد که نه مسئولین و نه رسانه های این شهر توجه و درکی از این مسائل ندارند و به آن فکر نمی کنند. بحث زیارت و بحث مهاجرینی که به این شهر وارد خواهند شد، فرصت هایی است که اگر به آن توجه نشود تبدیل به تهدید برای این شهر خواهد شد. من درباره مشکلات شهر مشهد دو نامه برای مقام معظم رهبری نوشته ام.

 

 

3-هنر؛ دین به وسیله ی هنر است که می تواند در فضای شهری تاثیرگذار باشد. هنر مهمترین مقدمه تمدن است و انحطاط ما به خاطر این نگاه اشتباه است که هنر را یک امر فانتزی می دانیم.

 

4-ادبیات؛ ادبیات مظهر خودآگاهی یک ملت است. به عنوان مثال فردوسی، ایران را به شدت خودآگاه کرده است و هویت شیعی ما به خاطر اوست. متاسفانه خودآگاهی ما دچار اختلال شده است. ادبیات، بزرگترین زمینه برای نقد اجتماعی است و البته خودش هم نیازمند نقد است.

 

5-فلسفه؛ بعد از هنر و ادبیات می رسیم به فلسفه. مفهوم هنری به وسیله ادبیات، یک کاراکتر و انسان شاخص تولید می کند و این کاراکتر تبدیل به یک مغز و مفهوم فلسفی می شود. فلسفه سردمدار تفکر و عقلانیت در کشور است. عقلانیت، علم تولید می کند و علم و عقلانیت با هم باعث تولید فناوری و تکنولوژی می شود و در نهایت فناوری باعث پیشرفت کشور می شود.

این فرمول تمدن سازی است و محور اصلی این مسیر نیز، دین است.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون