تاریخ خبر: کد خبر: 1691

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حق‌پناه، استاد حوزه علمیه مشهد و دانشگاه علوم اسلامی رضوی؛

وقتش رسیده که از روزمرگی‌ها خارج شویم

وقتش رسیده که از روزمرگی‌ها خارج شویم

اهمیت سبک زندگی دینی

واژه «سبک زندگی» به حد کافی ساده به نظر می‌رسد که هر‌کس بتواند مفهوم کلی آن را دریابد. اگر‌چه تعریف کلی سبک زندگی به‌عنوان نحوه و روش زندگی‌کردن عام و قابل‌تعمیم به هر فرهنگی به نظر می‌رسد اما وقتی این مفهوم را به عرصه عملی و کاربردی ببریم، اختلاف‌های زیادی رخ می‌نماید.


وقتی می‌گوییم دین اسلام برای تمام عرصه‌های زندگی فرد مسلمان حرفی برای گفتن دارد، به این معناست که فرد مسلمان می‌تواند و باید زندگی خودش را براساس اصول و آموزه‌های دینی شکل دهد و بر‌اساس نگاه و فلسفه دینی سبک زندگی خود را طراحی یا انتخاب کند.


چگونگی پایه‌ریزی زندگی به سبک اسلامی

اگر بنا باشد روزی به سبک زندگی دینی بیندیشیم، بی‌گمان یکی از شالوده‌های آن را باید در زمین و زمان جستجو کرد.


به نظر می‌رسد بتوان برای دستیابی به یک تقسیم‌بندی از امور سبک زندگی که عمومیت و شمولیت داشته باشد، از این نوع نگاه به زمان بهره برد. در‌کنار آنچه از این نگاه به دست می‌آید، احادیثی وجود دارد که بخش‌هایی را به‌عنوان موارد ضروری که در هر نوع زندگی باید وجود داشته باشد، بیان کرده اند.


ازجمله این آموزه‌ها، حدیثی از امام موسی‌کاظم(ع) است که می‌فرمایند: «تلاش کنید که زمان شما چهار بخش(ساعت) داشته باشد؛ بخشی برای مناجات با خداوند، قسمتی به‌منظور امرار معاش؛ بخشی برای معاشرت با برادران و افراد مطمئنی که عیب‌هایتان را به شما می‌شناسانند و قسمتی را برای لذت‌های غیر‌حرام خود قرار دهید و به‌واسطه‌ این ساعت است که توان پرداختن به آن سه‌ساعت دیگر را خواهید داشت.


نکته مهم این است که این امام همام در حدیث نفرموده‌اند که به این چهار امر بپردازید و ‌با خدا مناجات کنید و در امرار معاش بکوشید و تفریح و معاشرت داشته باشید؛ بلکه برای هرکدام زمانی تعیین کرده و تقسیم‌ها را براساس قسمت‌های زمانی بیان فرموده‌اند؛ یعنی زمانی را برای هریک از این بخش‌ها باید قرار داد.


به‌عبارت دیگر زمان را به چهار بخش تقسیم می‌کنیم که به محور هر بخش در حدیث اشاره شده است، سپس امور مختلف را در این چهار زمان توزیع می‌کنیم.


ابزار سبک زندگی

مهم‌ترین شاخصه تمدنی نوین از جنس اسلام ناب، زندگی زیبا با بهره‌بردن از تعالیم دینی و مفاهیم ارزشی است. زندگی برای اینکه سبک داشته باشد، پشتوانه می‌خواهد؛ زندگی برای اینکه زندگی باشد، باید با «تفکر» همراه باشد و همین فکر‌کردن ساده آغازی برای تغییر است.

 

دشمن چه می‌کند؟

دشمن با رویکرد ضدفرهنگی و غربی خود برای زیر‌و‌رو‌ کردن بسیاری از عادت‌های غلطی که در زندگی‌مان موج می‌زند، رویکردهای الهی ما را با امیال انسان‌محوری و اومانیستی جایگزین می‌کند و ما همچنان روزها را سپری می‌کنیم و متاسفانه به این نکته توجهی نداریم.

 

چگونه دشمن را ناکام کنیم؟

کافی است قبل‌از انجام هر کاری، یک «چرا» بیاوریم و از دل آن چرایی، مایه‌ای برای فکر‌کردن به خودمان کسب کنیم؛ زیرا شروع‌کردن از چیزهای ساده، آدم را برای انجام کارهای بزرگ آماده می‌کند و همین امر موجب می‌شود دیگران که قصد و هدفی جز به‌انحراف‌کشیدن و ارائه فرهنگ و سبکی غلط از زندگی ندارند، ناکام بمانند.

 

سبک زندگی و حوزه علمیه

وقتش رسیده که از روزمرگی‌ها خارج شویم و بدانیم که به قول مقام معظم رهبری، دنیا در پیچ تاریخی بزرگی قرار گرفته که در آینده نه‌چندان دور تمدن نوین اسلامی را رقم خواهد زد. طلاب حوزه‌های علمیه هم در این مسیر باید دقت کنند و به روزمرگی نیفتند.

 

منبع: روزنامه شهرآرا

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون