تاریخ خبر: کد خبر: 1164

یک جامعه‌شناس:

آسیب‌های مسائل جنسی به دلیل محدودیت‌ها و نبود آگاهی‌ است.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد معتقد است هر چقدر شناخت از مسائل جنسي بيشتر باشد جنبه‌هاي آسيبي كاهش مي‌يابد زيرا بسياري از آسيب‌هاي جنسي به دلیل محدوديت‌ها و عدم كسب آگاهي لازم رخ مي‌دهد.

به گزارش قاصدنیوز، دکتر غلامرضا حسني درمیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان، با اعتقاد بر اینکه پایین آمدن زمان بلوغ جنسی و بالا رفتن سن ازدواج در ایران موجب افزایش شکاف بین بلوغ جنسی و بلوغ اجتماعی در کشور شده است، گفت: وقتي امكان و شرايط ازدواج وجود ندارد بايد سطح آگاهي‌های جنسی را در جامعه ارتقا داده شود تا شاهد اختلال در رفتار جنسي نباشیم و همین امر ضرورت آموزش مسائل جنسی را نشان می‌دهد.

 

وی تاکید کرد: آموزش‌هاي جنسي به كودكان و نوجوانان بايد صحيح و به هنگام باشد و با توجه به اينكه بلوغ در دختران زودتر از پسران رخ مي‌دهد بايد در آموزش‌هاي جنسي بين اين دو گروه تمیز قائل شويم.

 

این جامعه‌شناس افزود: در آغاز دوره بلوغ آموزش‌هايی لازم است كه با توجه به شرايط سني و موقعيتي فرد در اجتماع مثل حضور در شهر و يا روستا و اينكه آيا فرد با رسانه‌هاي جمعي در ارتباط است يا خير، محتواي آموزش‌ها متفاوت است.

 

حسنی تاثير رسانه‌ها، والدين و همسالان را در آموزش جنسي كودكان و نوجوانان بسيار زياد دانست و افزود: آموزش‌هاي جنسي بايد كنترل و هدايت شده باشد تا منجر به آسيب فرد در حوزه نيازهاي جنسي نشود و بهتر است اين آموزش‌ها از طريق كانال‌هاي رسمي با اطلاعات دقيق ارائه شود و والدين نيز در چارچوب آموزه‌هاي فرهنگي آموزش‌ها را در اين زمينه آغاز كنند تا آسيب‌هاي روحي و رواني بر فرد وارد نشود.

 

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد با بيان اينكه تكامل سني امری طبيعي است، اظهار كرد: با تكامل سن نيازهاي مرتبط با آن نيز رشد مي‌كند و اين امر ضرورت تكميل اطلاعات والدين در زمينه‌هاي جنسي را بيشتر مي‌كند تا اطلاعات ناقص خود را با مراجعه به مشاوره و كانال‌هاي رسمي تكامل بخشند.

 

حسني يادآور شد: علاوه بر اينكه آموزش جنسي يك ضرورت است شرايط اين آموزش بايد در خانواده‌ها فراهم شود و والدين بايد بدانند در هر جنس تفاوت‌ها و تمايزهايي است و نوع روابط جنسي بايد براساس ويژگي‌ها آموزش داده شود تا آسيب هاي ناشي از لجام‌گسيختگي جنسي منجر به اختلال نشود و در كرامات انساني و اعتماد به نفس افراد اختلال ايجاد نكند.

وي با بيان اينكه سركوب و جلوگيري از آسيب‌هاي جنسي صدمات روحي و رواني جبران‌ناپذيري وارد مي‌كند، تصريح كرد: سبك زندگي امروز و كسب اطلاع از مسائل جنسي توسط نوجوانان از شبكه‌هاي مجازي موجب بروز بلوغ زودرس جنسي در ايران شده است.

 

اين جامعه‌شناس خاطرنشان كرد: آموزش‌ها و روابط جنسي براي كودكان و نوجوانان داراي حد و مرزي است كه روابط خانواده‌ها و سبك زندگي در اين امر بسيار اثرگذار است.

 

وي گفت: نیاز به آموزه‌هاي رابطه با جنس مخالف مثل بازي كردن در مهدكودك‌ها، بروز كرده و به تدريج رشد مي‌كند به گونه‌اي كه در نوجواني نيازهاي جنسي گسترده‌تر شده و در سنين جواني بيشتر مي‌شود.

 

حسنی تاكيد كرد: سلامت رفتارهاي جنسي و روابط جنسي منجر به دست‌يابي به روابط سالم مي‌شود كه آموزش مسائل جنسي تنها به معناي پرداختن به اين روابط نيست بلكه به اين معناست كه ما در سايه اين آموزش‌ها به دنبال جامعه‌اي سالم هستيم.

 

وي با اشاره به آثار مخرب ماهواره و شبكه‌هاي مجازي در اطلاع‌يابي از موارد جنسي يادآور شد: استفاده از اين وسايل در حال حاضر اجتناب‌ناپذير شده و در اين ميان تنها كاري كه مي‌توان انجام داد نشان دادن موارد مطلوب یا نامطلوب این وسایل با آموزش به فرزندان است.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بايد قدرت گزينش و انتخاب را به فرزندان آموزش دهيم تا آنان موارد مربوط به نيازهاي واقعي و مطابق با سن خود را شناسايي و استفاده كنند.

 

وی تاکید کرد: آموزش عواقب ناشي از روابط پرخطر جنسی نیز بايد تعريف شده و حد و مرزها براي نوجوانان و جوانان تفسير شود.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون