تاریخ خبر: کد خبر: 8973

ناگفته‌های سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان از انتخابات اخیر

50 درصد اعضای هیئت‌های اجرایی اصلا سابقه اجرای انتخابات نداشتند/ تعرفه‌ها در جاهایی بد توزیع شد/ انتخابات معدل قابل قبولی داشت

آماری ارائه می کنند که این تعداد پشت در مانده اند و نتوانسته اند رای دهند آمار و ارقام حدس و گمانی است. چه کسی بررسی کرده که چقدر داخل شعبه ها مانده اند و رای نداده اند؟

50 درصد اعضای هیئت‌های اجرایی اصلا سابقه اجرای انتخابات نداشتند/ تعرفه‌ها در جاهایی بد توزیع شد/ انتخابات معدل قابل قبولی داشت

حجت الاسلام محمدحسین محرابی سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی در آستانه 26 تیر، سالروز تاسیس شورای نگهبان طی نشست خبری به سوال خبرنگاران پاسخ داد. اهم آن در ادامه می‌آید:

 

*در رابطه با تخلفات انتخاباتی 188 نفر به دستگاه قضایی احضار و 46 پرونده تشکیل شده است. از این 188 نفر، 11 نفر از مسئولان مختلف همچون فرماندار، بخشدار و مدیران دولتی بوده اند.

 

*خدشه ای به اصل انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت وارد نبود و انتخابات معدل قابل قبولی داشت. تخلفات در برخی مکان ها مقداری بیشتر بود و علاوه بر آن ،فضای سنگینی را به ویژه در فضای مجازی ایجاد کردند که درست نبود.

 

*آماری ارائه می کنند که این تعداد پشت در مانده اند و نتوانسته اند رای دهند آمار و ارقام حدس و گمانی است. چه کسی بررسی کرده که چقدر داخل شعبه ها مانده اند و رای نداده اند؟

 

*گزارش های زیادی از تخلفات دریافت شده، اما بسیاری از تخلفات قابل رسیدگی در دستگاه قضایی نیست. عمده تخلفات سوءاستفاده از اموال دولتی، رعایت نکردن بی طرفی یا تخریب دیگران بوده است.

 

*کل آرای باطل شده انتخابات ریاست جمهوری 1392 در کل استان 72 هزار و 128 برگ از کل چهار هزار و 43 شعبه بوده که این رقم در انتخابات ریاست جمهوری امسال 61 هزار و 100 برگ از کل چهار هزار و 573 شعبه بوده است. تعداد آرای فاقد مهر در کل استان 653 برگ بوده است.

 

*تعرفه رای در هیچ کدام از شهرستان های استان کم نیامد بلکه تعرفه در جاهایی «بد توزیع» شد.

 

* بیش از 50 درصد اعضای هیئت های اجرایی انتخابات در استان اصلا سابقه اجرای انتخابات نداشته اند و چون انتخابات برگزار نکرده بودند، توجیه نبوده اند که چه کار کنند و در بعضی شعبه ها به این دلیل تعرفه کم آمد.

 

*در انتخابات ریاست جمهوری اشکالاتی وجود داشت که در انتخابات های گذشته نیز بود اما در بعضی زمینه ها درصد این تخلفات بیشتر بود.

 

* اشکال اساسی در بخش اجرا را اگر ما حمل بر صحت کنیم و نگوییم خدای ناکرده جایی مهندسی شده بود، این بود که افرادی را در شعبه های اخذ رای به کار گرفته بودند که خیلی تجربه انتخابات نداشتند که اسامی آنان موجود است واین افراد بعضی مواقع نتوانستند کار را به موقع جمع کنند.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون