تاریخ خبر: کد خبر: 8966

35 برش مهم از گفتگوی تفصیلی حجت‌الاسلام رئیسی با خبرگزاری فارس و تسنیم

فعالیت نیروهای دلسوز برای تحول در مدیریت کشور محدود به انتخابات نیست/ رای 16 میلیونی مردم رکوردی است که جای تامل و بررسی دارد

فعالیت نیروهای دلسوز کشور برای تحول در مدیریت کشور محدود به بنده یا انتخابات نیست. اساساً برای تغییر وضع موجود در مدیریت به‌طرف مطلوب در کشور باید اقدام و روشنگری کرد.

فعالیت نیروهای دلسوز  برای تحول در مدیریت کشور محدود به انتخابات نیست/ رای 16 میلیونی مردم رکوردی است که جای تامل و بررسی دارد

به گزارش «قاصدنیوز»، حجت الاسلام رئیسی در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود با رسانه‌ها  بعد از انتخابات 96، به نکات مهمی اشاره کرد. در ادامه 34 برش از قسمت‌های مهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

 

*من به انتخابات قدم گذاشتم که بگویم رفتار و مدیریت انقلابی آن تصویری نیست که دشمنان آن ساخته‌اند و گام اول برای اینکه وضعیت کشور اصلاح شود اصلاح این تصویر است.

 

*دشمنان آرزویشان قهر مردم با نظام بوده و هست؛ نگاه نکنید که در این انتخابات از تحریم صحبت نکردند یا ظرفیت عظیم تبلیغی‌شان را برای یک جریان بسیج کردند، ته دلشان و آرزوی اصلی‌شان این است که مردم ناامید شوند و با نظام  قهر کنند.

 

*اگر رأی مناطق مختلف را تحلیل کنید، متوجه می‌شوید که مشارکت قشر ضعیف و محروم، در انتخابات کاهش پیدا کرده است. این نقطه ضعف دولت‌ها است که گاهی با سیاستهای غلطشان امید مردم و به‌خصوص طبقه محروم را کم کرده‌اند.

 

*همین که یک حلقه وصل و یک زبان مشترک، با افرادی که به‌تعبیر امام راحل ولی‌نعمتان انقلاب هستند ایجاد کنیم، خودش پیروزی و موفقیت است. من فکر می‌کنم این کار تا حدی انجام شد.

 

*این انتخابات حداقل خاصیتی که داشت این بود که دولت را وادار کرد صدای مردم را بشنود، همین موفقیت کمی نیست.

 

*نظرسنجی‌های یک‌ماه مانده به انتخابات نشان می‌داد بسیاری از مردم اساساً مرا نمی‌شناختند، به‌خلاف طرف مقابل که چهار سال در قدرت بود و انواع و اقسام ابزارهای تبلیغاتی را هم در اختیار داشت.

 

*مهمتر از اینکه خود بنده را مردم خوب آشنایی نداشتند، این بود که ما نتوانستیم طرز تفکر خود در موضوع تحول در مدیریت کشور را به مردم انتقال بدهیم. البته این یک موضوع فراانتخاباتی است و باید روی آن کار بشود.

 

*جلب رأی از مسیر اثبات کارآمدی، کار یک ماه و دو ماه نیست. مجموعه‌ای که به هر علتی احساس کند نتوانسته در طول چند سال در عرصه اجرا، کارآمدی ایده و عمل خود را اثبات کند به رسانه و عملیات روانی تکیه می‌کند

 

*حقیقتاً خود بنده این حجم از تخریب و ترساندن مردم را پیش‌بینی نمی‌کردم؛ چرا؟ چون پیش خود می‌گفتم که اولاً طرفِ رقابت، فردی است که لباس دین و روحانیت را به تن دارد و لااقل در این قضیه حد نگه می‌دارد.

 

*حتی صداوسیما که باید ملی و فراجناحی باشد، به‌دلایلی از جمله گروکشی‌ها در خصوص بودجه و گاهی گرایش‌های خاص تحلیلی، در مقاطع نزدیک به انتخابات متأسفانه به روابط عمومی و ستاد تبلیغی دولت تبدیل شده بود که این وضع در شأن سازمانی با مأموریتهای ملی نیست.

 

*ثانیاً ایشان از اول انقلاب مسئولیت داشته، بنابراین لااقل حریم نظام و اصول اخلاقی انتخابات را نگه می‌دارد؛ ثالثاً اکنون رئیس‌جمهور است و شئونات رئیس‌‌جمهور را حفظ خواهد نمود؛ خوب، در انتخابات و خصوصاً ده روز آخر هر سه محاسبه ما به‌هم خورد.

 

*ما، در مواردی باید خیلی بهتر عمل می‌کردیم؛ مثلاً در اینکه بتوانیم علاوه بر محرومان و اقشار ضعیف، صدایمان را به طبقه متوسط هم برسانیم.

 

*رقیب، با مجموعه تبلیغات تخریبی بی‌سابقه‌ای، چنان فضای رعب و ترس‌آلودی ایجاد کرد که صدای ما به بخشی از جامعه نرسید.

 

*سخیف‌تر و خنده‌دارتر از این ادعا وجود دارد که می‌گفتند "اگر فلانی بیاید در خیابانها و پیاده‌روها دیوار می‌ کشد؟" (خنده)

 

*گفتند اگر اینها رأی بیاورند، جنگ و ناامنی می‌شود، یا دوباره تحریم می‌شود. خوب، اخیراً مردم خبرها را می‌بینند، در آمریکا یکی از بی‌سابقه‌ترین تحریمها علیه ما در حال تصویب است

 

*مگر شبکه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی‌شان نمی‌گفت اگر فلانی رأی بیاورد جنگ و تحریم است، چرا هنوز چند هفته  نگذشته چنین تحریم پیچیده و چندلایه‌ای علیه ملت ایران طراحی و تصویب شد؟

 

*به هر حال انتخابات تمام شده اما این یک زنگ خطر است. فرهنگ سیاسی مسئولان چنان تغییر کرده که همانند غربیها برای کسب قدرت، کمیته عملیات روانی تشکیل می‌دهند  و در آنجا برای نشر حداکثری دروغ و تهمتهای عجیب و غریب برنامه‌ریزی می‌کنند.

 

*بعد هم که نتیجه می‌گیرند؛ نه‌تنها احساس گناه نمی‌کنند بلکه برای خودشان کف می‌زنند و می‌گویند "موفق شدیم."، این یعنی فرهنگ سیاسی رو به انحطاط است.

 

*و اگرچه با سابقه او (تتلو) آشنائی نداشتم اما گفتند علی‌رغم سابقه‌اش، اخیراً اشعار و ترانه‌هایی اثرگذاری در مورد شهدا، حجاب، مدافعان حرم و ... خوانده است.

 

*.بعداً از دوستان شنیدم که ایشان(تتلو) تصویر این دیدار کوتاه را در فضای مجازی منتشر کرده و نوشته که "من ابتدا از فلانی می‌ترسیدم...‌"، ببینید چگونه فضای روانی جامعه و جوانان را با عملیات روانی تحت تأثیر رقیب‌هراسی قرار داده بودند. صدها هزار نفر تحت تأثیر این تبلیغات قرار گرفته بودند.

 

*خیلی متأسف شدم وقتی شنیدم که تصاویر نامناسبی از گذشته که او (تتلو) از آنها اعلام برائت کرده به‌طور گسترده در فضای مجازی پخش شد.

 

*پخش آن تصاویر خیلی زشت و حرام بیّن و اشاعه فحشاء از جوانی است که اظهار می‌کند "من توبه کرده‌ام."، این گناهی عظیم‌تر است.

 

*یکی از این تخلفات، استفاده بی‌رویه از ابزارهای حاکمیتی در اختیار دولت در دوره قبل و حین برگزاری انتخابات بود.

 

*بلکه به‌عنوان فردی با سابقه چندین دوره عضویت در هیئتهای اجرایی و مرکزی نظارت و اطلاع از سوابق عرض می‌کنم که کمّ و کیف این نحو تخلفات در این دوره عجیب و بی‌سابقه بود.

 

*امیدواریم دستگاه قضایی به‌طور جدی و بدون مماشات با مجری و مباشر و معاون در تخلف، بر اساس قانون برخورد کند تا در آینده حق مردم این‌گونه تضییع نشود.

 

*سپاسگزار آن اعتماد 16 میلیونی هستم که با وجود باران سیل‌آسای تهمت و تخریب، باز هم به بنده اعتماد کردند؛ این موضوع فارغ از اینکه به بنده رأی داده شده، واقعاً جای تأمل و بررسی دارد

 

*این رأی برای نفر دوم در مقایسه با همه انتخابات گذشته یک رکورد است به‌ویژه بین دو دوره؛ یعنی در شرایطی که رئیس‌جمهور مستقر، خودش یک ضلع رقابت است.

 

*فعالیت نیروهای دلسوز کشور برای تحول در مدیریت کشور محدود به بنده یا انتخابات نیست. اساساً برای تغییر وضع موجود در مدیریت به‌طرف مطلوب در کشور باید اقدام و روشنگری کرد.

 

*یک برکت و نعمت دیگر این انتخابات، جمع شدن بخش عظیمی از نیروهای دلسوز کشور دور هم و کنار گذاشتن کدورتها بود.

 

*بنده چتری ندارم؛ اگر چتری هست، چتر تفکر انقلابی است و همه افراد، خارج از دسته‌بندی‌های رایج و گروهها و احزاب سیاسی باید تلاش کنیم که با عمل درست و انقلابی زیر چتر انقلاب باقی بمانیم.

 

*فقط نباید به نشستن و برنامه دادن اکتفا کرد، بلکه با استفاده از ظرفیت‌های خودجوش خود مردم علاوه بر کارهای ایجابی، هم مطالبه‌‌گری باید کرد و هم به ارایه راه حل مشکلات اقتصادی و محرومیت‌ها و زنده کردن امید در لایه‌های مختلف اجتماعی باید پرداخت.

 

*سوال: روشن بفرمایید برنامه‌تان برای 23میلیونی که به شما رأی ندادند، چیست؟دیگر انتخابات تمام شده و اصرار بر تقسیم کردن مردم، کار درستی نیست.

 

*ما نباید کار ناپسند برخی را تکرار کنیم. دیگران را متهم به دیوارکشی کردند اما خودشان، بین مردم دیوار کشیدند و بعد از انتخابات این کار را ادامه دادند.

 

*موضوع ما، سلیقه افراد و اختلاف ذائقه‌ها نیست، مسیر حرکت مهم است. در جریان مقابل هم افراد دلسوز، مؤمن و انقلابی کم نیستند که من به آنها علاقه‌مندم

 

*برای حل مشکلات و بحران‌های نگران کننده‌ای که کارشناسان و صاحب‌نظران برای دوره پیشِ‌رو پیش‌بینی کرده‌اند، هیچ جریانی نمی‌تواند به‌تنهایی اقدام کند

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون