تاریخ خبر: کد خبر: 8114

اظهارات شاذ محکوم فتنه 88 در دانشگاه فردوسی/

سعید شریعتی: بین ایران و آمریکا تضاد گفتمانی وجود ندارد!

مناظره سیاسی «ایران پس از برجام» با حضور سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح طلب و مهدی فضائلی، مدیر مسئول سابق خبرگزاری فارس در دانشگاه فردوسی برگزار شد.

سعید شریعتی: بین ایران و آمریکا تضاد گفتمانی وجود ندارد!

به گزارش «قاصدنیوز»، مناظره «ایران پس از برجام» عصر روز گذشته به همت انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح طلب و مهدی فضائلی، مدیر مسئول سابق خبرگزاری فارس در دانشکده مهندسی این دانشگاه برگزار شد.

 

مهدی فضائلی در خصوص مسیر طی شده در برجام و شرایط پس از آن، گفت: ما نسبت به برجام دو نگاه نقطه ای و برآیندی می‌توانیم داشته باشیم که اساسا نگاه نقطه ای به این امر نامناسب است چرا که منجر به نادیده گرفتن مبانی اصلی می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه طبق اظهارات مقامات آمریکایی برجام دارای فرآیند بلند مدت و حتی 20 ساله است، بیان داشت: هدف نهایی غرب استحاله نظام است که نقطه شروع آن را برجام نامیده‌اند.

 

مدیر مسئول سابق خبرگزاری فارس ادامه داد: رئیس جمهور دولت یازدهم معتقد است می‌توان در مسیر گفتگو مشکل هسته‌ای کشور را حل کرد و چنانچه موضوع هسته‌ای حل شود موضوع تحریم حل خواهد شد و با حل تحریم‌ها مشکلات اقتصادی مرتفع می‌شود.

 

فضائلی خاطرنشان کرد: پس از گذشت بیش از دو سال به نقطه ای رسیدیم که رضایت دولت را در پی داشته است. به طوری که دولتمردان برجام را فتحی بی سابقه دانسته‌اند و معتقدند امروز فرصتی فراهم شده که دولت می‌تواند با درنظر گرفتن اهداف شرایطی را ایجاد کند.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه برجام برای غرب نقطهی آغاز است که فرجام آن نابودی نظام جمهوری اسلامی است، خاطرنشان کرد: امروز طرف غربی بحث موشکی و منطقه‌ای را مطرح کرده و گام به گام وارد مسائل دیگر خواهد شد تا به اهداف خود برسد.

 

برجام نام مستعار تعامل با غرب است

شریعتی در ادامه این مناظره گفت: زمانی که صحبت از برجام می‌کنیم، در حقیقت در دو  سطح هستند حقوقی و رهیافت در تعامل با دنیا می‌تواند مورد نظر باشد.

 

وی برجام را اسم مستعار تعامل بخشی از سیاسیون داخلی با غرب دانست و افزود: برجام متنی است که در خصوص آن اظهار نظرهایی شده و امروز تمام ارکان نظام متعهد به اجرای آن هستند؛ اما آنچه مورد بحث اصلی است رهیافت منتهی به این متن حقوقی می‌باشد که معتقدم این رهیافت یکی از راه‌هایی بود که نه تنها دولت بلکه نظام آن را برگزید.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه ما با سه رهیافت پارادایمی در مواجه با جهان روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: ایده برجام ناشی از یک پاردایم سه مرحله‌ای یعنی تنش زایی با جهان، اعتماد سازی و تعامل است که در کنار این سه مرحله دو آلترناتیو دیگر وجود دارد که نسبت به آن نقد داریم. یک سمت این آلترناتیو تنش زدایی، انزوا و تقابل است و ما به ازای آن مرعوب شدن و نفوذ است که چنانچه گرفتار آنها شویم گرفتار خطر می‌شویم.

 

هدفی که برجام به دنبال آن تصویب شد محقق نشده است

در ادامه این مناظره فضائلی خطاب به شریعتی ضمن بیان اینکه هیچ انسان عاقلی در کشور خواهان تنش زایی، مرعوب و نفوذ نیست، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) نیز تعامل با دنیا را رد نکردند بلکه ایشان تعامل با آمریکا و رژیم صهیونیستی را رد کردند. بنابرین مطالبی را که شریعتی در خصوص تنش زایی ، انزوا، تقابل، سلطه و مرعوب شدن مطرح کردند ایجاد دوقطبی نمی‌کند چرا که مشخص است در ایران کسی خواهان این آلترناتیوها نیست.

 

وی ادامه داد: اینکه گفته شد برجام برنامه نظام بود و نه دولت هم می‌شود آن را پذیرفت و هم خیر. می‌شود پذیرفت چنانچه برنامه‌های روحانی به طور مثال برنامه برجام که به گفته دولتمردان در مسیر رفع تحریم‌ها دنبال شد در تضاد با مبانی نظام نباشد جزئی از برنامه‌های نظام خواهد بود.

 

مدیر مسئول سابق خبرگزاری فارس افزود: برجام از ابتدا در چارچوب نظام بود؛ اما این امر به این معنا نیست که همه با آن موافق بوده باشند.

 

فضائلی تاکید کرد: برخی معتقدند با توجه به اینکه برجام موفقیت آمیز بوده است باید به سراغ برجام‌های بعدی برویم؛ اما این سوال مطرح می‌شود که کجای برجام موفقیت آمیز بود؟ قرار بود برجام تصویب شود تا موضوع تحریم‌ها و به تبع آن مشکلات اقتصادی رفع شوند؛ اما آیا امروز این مشکلات حل شده‌اند که شما می‌خواهید سراغ برجام‌های دیگر بروید؟

 

وی تصریح کرد: معتقدم آن هدفی که به بهانه آن برجام رخ داد محقق نشده است و طرف مقابل ما نسبت به تعهدات خود پایبند نبوده است.

 

قرار نیست رشد منفی ایران را آمریکا مثبت کند

شریعتی در ادامه این مناظره گفت: آلترناتیوهایی که من مطرح کردم خیالی نیست بلکه نمود بیرونی دارد. ما متاسفانه در کشور شاهد دیدگاه‌هایی هستیم که معتقد است می‌توان درهای کشور را به روی دنیا ببندیم که این دیدگاه‌ها نادرست است.

 

وی ادامه داد: البته در کنار این افراد هستند کسانی که می‌گویند ما توان ساخت هیچ چیز را در داخل نداریم. برای همین باید همه چیز را وارد کنیم، اینها انسان‌هایی مرعوب هستند.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه آنچه دغدغه رهبری است که باید مورد توجه همه باشد تصریح کرد: دغدغه این است که نفوذ از دریچه مصرف به وجود می‌آید، ما به دنیال این نیستیم که با ایجاد تعامل درهای مصرف کشور را باز کنیم و تمامی کالاها وارد شود.

 

شریعتی ادامه داد: ماحصل این برجام لغو تحریم‌ها و قطعنامه‌ها است؛ اما مابقی آن برعهده آمریکا نیست. قرار نیست رشد منفی ایران را آمریکا مثبت کند. آنچه باید پیگیری شود این است که ما باید پس از برجام دست بر زانوان خود گذاریم.

 

وی تاکید کرد: آنچه مهم است این است که پس از برجام الگوی اقتصاد مقاومتی را مد نظر قرار دهیم، بر توان ملی اتکاء کنیم و در بازارهای جهانی نقش آفرین باشیم.

 

گفته‌های دولت در خصوص برجام 2 و 3 روشن نیست

در ادامه فضائلی با تاکید بر اینکه معتقدم تعامل با آمریکا برای ما راهگشا نیست، گفت: آیا در کشورهایی که هیچ مشکلی با آمریکا ندارند، مشکل اقتصادی حل شده است؟ آیا در عراق گشایش اقتصادی رخ داده؟ آیا پاکستان دارای مشکلات اقتصادی نیست؟

 

وی ادامه داد: ما باید دست بر زانوهای خود بگذاریم چنانچه تحریم‌ها برطرف شود نهایتش این است که یک مانع برطرف شده نه اینکه به پیشرفت رسیده‌ایم.

 

مدیر مسئول سابق خبرگزاری فارس خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی معتقدند که مشکلات اقتصادی برطرف نشده و مشکلات بانکی همچنان ادامه داد.

 

فضائلی در خصوص برجام 2 و 3 گفت: آنچه در داخل مطرح می‌شود شفاف و روشن نیست، روحانی از اخلاق و همدلی سخن گفت و این درحالی است که در ایران کسی مخالف اخلاق نیست که بخواهیم برای آن برجام ایجاد کنیم. چنانچه این برجام به معنی نادیده گرفتن اتفاقات سال 88 باشد، باید بگوییم تا زمانی که آنان از کرده خود اظهار ندامت نکنند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؛ اما چنانچه بحث دیگری است دولت باید آن را مشخص کند.

 

وی افزود: چنانچه دشمنی با دشمنان نظام مطرح است باید بگوییم هنوز اقدام مثبتی از آمریکا مشاهده نکرده‌ایم که بخواهیم رفع دشمنی کنیم و چنانچه بخواهیم در حوزه موشکی برجام ایجاد و صنایع موشکی را محدود کنیم آن گاه فاتحه کشور خوانده خواهد شد.

 

صنایع موشکی ما خدشه ناپذیر است

شریعتی گفت: توان موشکی ما مجموعه ای از صنایعی است که حدود سه دهه بر روی آنها کار شده و در مسیر آن شهید دادیم؛ بنابراین مسئله موشکی مسئله کوچکی نیست که بخواهیم بر روی آن مذاکره کنیم.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: سیاست ورزی ابزارهایی دارد که یکی از این ابزارها توان دفاعی است؛ اما چنانچه به صورت صحیح از آن استفاده نشود به طوری که بخواهد ترسی را ایجاد کند و یا اینکه طرف مقابل آن را تهدید علیه امنیت ملی خود بداند، مسلما محدودیت‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

 

وی با اشاره به اینکه صنایع موشکی ما خدشه ناپذیر است، گفت: بخشی از ثمره موشکی ما S300 هایی است که روسیه آن را به ما نمی‌دهد و هیچ کس نیست که بگوید چرا روسیه اینS300 ها را به ما نمی‌دهد.

 

شریعتی ادامه داد: در نظام بین الملل هیچ گربه‌ای برای رضای خدا موش نمی‌گیرد و همه به دنبال منافع ملی هستند، به طور مثال امروز منافع جمهوری اسلامی ایجاب می‌کند که در یمن نقش آفرین باشد و در خلیج عدن پایگاه داشته باشد و این جزء منافع ملی و استراتژیک ما است.

 

ایران و آمریکا با هم تضاد گفتمانی ندارند

شریعتی خاطرنشان کرد: ما در 25 سال گذشته در بزرگترین چالش‌های منطقه‌ای کنار آمریکا بودیم و با آنها همکاری فیزیکی داشتیم بنابراین اختلاف گفتمانی با هم نداریم.

 

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: چنانچه جمهوری اسلامی ایران با آمریکا اختلاف گفتمانی داشت در این 37 سالی که از انقلاب می‌گذرد عهدنامه مودت 1955 ایران و آمریکا را ملغی اعلام می‌کرد.

 

وی بیان داشت: ایران تنها با رژیم صهیونیستی معارضه دارد و نه با آمریکا.

 

آمریکا نیز این ادعای شریعتی را تایید نخواهد کرد

در ادامه این مناظره فضائلی تصریح کرد: اینکه بگوییم با آمریکا تضاد گفتمانی نداریم را حتی خود آمریکایی‌ها تایید نخواهد کرد.

 

مدیر مسئول سابق خبرگزاری فارس ادامه داد: بین ایران و آمریکا تقابل جدی گفتمانی وجود دارد و این تقابل دارای مرزبندی بسیار روشنی است.

 

وی ضمن اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی محصول گفتمان آمریکایی است، گفت: برای اولین بار ای است که پس از 37 سال از انقلاب می‌شنوم کسی می‌گوید با آمریکا تقابل گفتمانی نداریم.

 

وی در ادامه در خصوص سخنان شریعتی در خصوص صنایع موشکی ایران گفت: مگر هسته‌ای مربوط به دولت خاصی بود پس از انقلاب اسلامی به جز دولت موقت همه دولتها به دنبال انرژی هسته‌ای بودند و تنها به دلیل مشکلاتی که در دوران جنگ وجود داشت این بحث مسکوت ماند.

 

فضائلی خاطرنشان کرد: چنانچه بنا بر شهید دادن باشد انرژی هسته‌ای نیز شهید داده چنانچه بپذیریم در خصوص موشکی برچسب بزنند این هم مسیر هسته ای خواهد شد.

 

هیچ کشوری حاضر نیست منافع ملی خود را به دلیل برچسب زدن برخی کشورها به مخاطره بیندازد

فضائلی در خصوص تعامل با روسیه خاطرنشان کرد: چنانچه کسی به دنبال تعامل با روسیه است به این دلیل نیست که روسیه حاضر است به خاطر ایران خطر بپذیرد اما باید پذیرفت که لحن مقامات روسی با آمریکایی متفاوت است. هیچ کس با روسیه عهد اخوت نبسته چنانچه آنان مسیر دیگری بپیمایند بر دهان آنان نیز خواهیم زد.

 

وی در خصوص عهدنامه مودت ایران و آمریکا گفت: چنانچه آن را بخواهیم پاره کنیم این یعنی اعلام جنگ با آمریکا و این همان کاری است که صدام در سال 59 کرد. ما با منافع نامشروع آمریکا در سراسر دنیا در تعارضیم نه با منافع مشروع آنها.

 

مدیر مسئول سابق خبرگزاری فارس در خصوص صحبت شریعتی در رابطه با تکثرگرایی در آمریکا نیز تصریح کرد: حرف از تکثرگرایی زدید در حالی که حدود 200 سال است تنها دو حزب در آمریکا وجود دارد و مردم آمریکا متوجه نمی‌شوند که فردی دیگری جز از این دو حزب کاندید ریاست جمهوری می‌شود.

 

منبع: دانشجو

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون