تاریخ خبر: کد خبر: 5908

یادداشت ویژه عامل ابتلای 3500 ایرانی به ایدز در روزنامه دولت!

در حالی که انتقادات بسیاری به سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران شده است، وی در آستانه سفر خود یادداشت را با عنوان «اقدام مشترک برای یک جهان امن‌تر» در روزنامه ایران منتشر کرد.

در حالی که انتقادات بسیاری به سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران به دلیل متهم بودن وی در پرونده صادرات خون های آلوده به ایران و همینطور مواضع وی و دولت متبوعش در طول مذاکرات هسته ای و نزدیکی با صهیونیست ها و کارشکنی در مذاکرات شده است، وی در آستانه سفر خود یادداشت را با عنوان «اقدام مشترک برای یک جهان امن‌تر» در روزنامه ایران منتشر کرد.

وکیل پرونده خون‌های آلوده ۳۵۰۰ نفر از هموطنان ایرانی مان شاکی این پرونده هستند.

متن این یادداشت را در پی می خوانید:

پس از چند سال مذاکره دشوار اما سازنده بزودی به دعوت همتایم محمد جواد ظریف به تهران می‌روم و از این سفر خوشحال هستم.

فرانسویان همیشه مجذوب ایران و بویژه میراث این فرهنگ کهن و سهم این کشور در تاریخ علم و اندیشه بوده‌اند. دانشجویان ایرانی نیز برای ما شگفتی‌آفرین‌اند؛ آنها چهره ایران در دانشگاه‌های فرانسه‌اند و خوش می‌درخشند. امروز شرایط برای بهبود و ارتقای سطح تبادلات دو کشور مهیا شده است.

توافق هسته‌ای مهم ۱۴ ژوئیه یک چرخش است. برای آنکه این چرخش موفق باشد ضروری است هر یک از طرف‌ها تعهداتی را که پذیرفته طبق تقویم مورد توافق اجرا کند. فقط به این شرط است که تلاش‌هایی که همه طرفین به کار بسته‌اند اعتماد را ممکن خواهند کرد.

مدت‌هاست که اربابان صنایع در دو کشور با هم کار می‌کنند. فناوری‌ها و فرآورده‌های فرانسوی اعتبار دارند و می‌دانیم که به خواست‌های مصرف‌کنندگان و کارآفرینان ایرانی پاسخ می‌گویند. از این پس دورنماهای جدیدی برای هر دو کشور باز شده است و می‌توانیم در همکاری اقتصادی باز هم جلوتر برویم.

بنابراین راه برای از سرگیری و ادامه گفت‌و‌گوی دوجانبه باز است. فرانسه که قدرت امنیت و صلح است همیشه و حتی در آن هنگام نیز که رویکردها متفاوت بوده، با ایران روابطی مبتنی بر احترام و صراحت داشته است. با چنین ذهنیتی است که من به ایران می‌روم و با همین ذهنیت همه موضوع‌ها را با مقامات ایرانی مطرح خواهم کرد. ما بویژه از مسائل مربوط به صلح و امنیت در خاورمیانه که منطقه‌ای درگیر تنش‌های بسیار است صحبت خواهیم کرد. ایران به عنوان کشوری با نفوذ می‌تواند نقش مثبتی در مواجهه با این بحران‌ها و فجایع ایفا کند. توافقی که به آن رسیده‌ایم مسئولیت‌های خاصی را برای ایران و برای ما ایجاد کرده است.

ما می‌خواهیم برای یک جهان امن‌تر اقدام کنیم و بایسته است ایران همه سهم خود را در این جهان داشته باشد. این پیامی است که به تهران می‌برم.

لوران فابیوس

وزیر امور خارجه و توسعه بین‌المللی جمهوری فرانسه

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون