تاریخ خبر: کد خبر: 5464

با رای ۹۲ درصد نمایندگان؛ بررسی فوری طرح هسته‌ای در دستور کار مجلس قرار گرفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه با۹۲ درصد آرای حاضرین مجلس(۱۸۵ رای موافق) با بررسی اولویت دار «طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ایران» موافقت کردند.

با رای ۹۲ درصد نمایندگان؛ بررسی فوری طرح هسته‌ای در دستور کار مجلس قرار گرفت
به گزارش قاصدنیوز به نقل از رجانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در  جلسه علنی امروز مجلس با تغییر دستور مجلس برای بررسی طرح الزام دولت به حفط دستاوردها و حقوق هسته ای ایران با ۱۸۵ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از ۲۰۰ نماینده حاضر موافق کردند.
 
این در حالی است که برخی تغییرات جزئی در متن این طرح روز گذشته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تصویب اعضای کمیسیون رسیده بود. هفته گذشته طرح مذکور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دستور کار و بررسی قرار گرفت با آن موافقت شد و روز گذشته نیز در یک جلسه فوق العاده کمیسیون، تغییرات نهایی در این طرح به تصویب رسیده و طرح نهایی امروز توسط علاءالدین بروجردی در صحن علنی قرائت شد.
 
علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی صحبت کرد و محمد حسن ابوترابی فرد اعلام کرد این طرح مخالفی ندارد.
 
پس از رای گیری و تصویب تغییر دستور این طرح نمایندگان تکیبر گفتند و فریاد الله اکبر، خامنه ای رهبر سر دادند.
 
محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب این تغییر دستور گفت مجلس در نگاهی به دغدغه ملت بزررگ ایران، رهنمودهای رهبری و پاسداری از فناوری هسته ای ایران و ارج نهادن به خون شهیدان هسته ای این طرح را با ۹۲ درصد آرا تصویب کرد.
 
بر اساس این طرح که حمایت اکثریت مطلق نمایندگان مجلس را به همراه دارد، خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته ای، از جمله لغو کامل تحریم ها در روز توافق تبدیل به قانون لازم الاجرا برای دولت خواهد شد تا خواسته مردم هم از این مذاکرات تامین شود.
 
 
 متن کامل طرح جدید حفظ دستاوردهای هسته ای
 
ماده واحده: در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته ای، هر گونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ در صورتی معتبر است که الزامات ذیل به صورت شفاف رعایت شود:
 
۱.کلیه تحریم‌ها به عنوان بخشی از توافقنامه در روز توافق به طور کامل و یکپارچه لغو شود.
 
۲. در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است. دسترسی به کلیه اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است.
 
۳. هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.
 
تبصره ۱: بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، نتیجه مذاکرات باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس ارائه شود.
 
تبصره ۲: وزیر امورخارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هر شش ماه یک بار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان ارائه می‌کند.
 
 
علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی این طرح گفت: در شرایط فعلی تیم مذاکره کننده با زیاده خواهی های آمریکا مواجه است، از این رو این طرح با هدف حمایت از تیم مذاکره کننده و همچنین جهت رعایت مطالب شورای عالی امنیت ملی و حفظ خطوط قرمز ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب بسیار ضروری است.
 
وی با تاکید بر این که باید این طرح را در اولویت بررسی قرار دهیم تا بتوانیم از منافع ملی صیانت کنیم، افزود: این موضوع بسیار مهم و ضروری است که با تصویب طرح مذکور، یک صدای واحد از ایران به جهانیان به ویژه گروه ۱+۵ برسد و ما باید اعلام کنیم که نمایندگان ایران در حفظ منافع ملی یکپارچه و یکصدا هستند.
 
بروجردی ادامه داد: قطعا ما به هیچ وجه اجازه نمی دهیم که بازرسان وارد حریم امنیت و مراکز نظامی ما شده و با زیاده خواهی به دنبال مصاحبه با دانشمندان هسته ای ما باشند.
 
سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی خانه ملت را برعهده داشت، پس از تصویب قاطع در اولویت قرار گرفتن طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشور اظهار داشت: براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و ضرورت پاسداری از فناوری هسته‌ای کشور و ارج نهادن به خون مقدس شهدای هسته‌ای، این طرح با ۹۲ درصد آرا تصویب شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشور با تغییر دستور در اولویت قرار گرفته، پس از بررسی طرح کنونی آن را مورد بحث قرار خواهیم داد.
 
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: این طرح مخالفی نداشته و نمایندگانی که برای مخالفت ثبت‌نام کردند نیز به منظور بازشدن بحث کارشناسی بوده است.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون