تاریخ خبر: کد خبر: 5399

حجت الاسلام ‌نبویان درهمایش "از ژنو تالوزان"در مسجد الزهراء(س) اراک:

ملت اصلا هسته‌ای نخواست؛ امنیت کشور را از بین نبرید!

وقتی رهبری سخنرانی می‌کنند و می‌گویند اجازه نمی دهم دریغ از یک کلمه که ایشان در مجلس صحبت کنند. دولت به شدت قرار است با منتقدین برخورد کند. قرار است صداها در گلو خفه شود. آقای ظریف دوبار از من شکایت کرده‌اند و این دومین باری است که قرار است به دادگاه ویژه روحانیت بروم. به من می‌گوید چرا این حرف هارا به مردم می زنید.

به گزارش قاصدنیوز به نقل از رجا، سید محمود نبویان در گردهمایی روند کارشکنی آمریکا که باعنوان "از ژنو تا لوزان" در مسجد الزهراء اراک برگزار شد با اشاره به اینکه بیانیه لوزان چارچوب و پایه توافقات هسته‌ای است اظهار داشت: متاسفانه بیانیه لوزان به صورتی است که هیچ کدام از طرف‌های این بیانیه نمی توانند از چارچوب تعیین شده در این بیانیه فراتر بروند که این خود عاملی بسیار خطرناک در توافقات هسته ای است.

 
 
نبویان تصریح کرد: برای تامین برق هزار مگاواتی هسته ای احتیاج به ۳۰ تن اورانیوم غنی شده داریم که بر طبق قراردادی که با روسیه منعقد شده است قرار است که تا سال ۲۰۲۲ روسیه سوخت مورد نیاز ما را تامین کند و از سال ۲۰۲۲ به بعد خودمان باید این سوخت را تولید کنیم که برای تولید احتیاج به ۵۰ هزار سانترفیوژ داریم.
 
عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان مجلس خاطرنشان کرد: برای تولید سوخت هسته ای احتیاج به ۵۰ هزار سانتریفیوژ داریم و در قبل از انقلاب تصویب شده بود که ایران ۲۰ هزار مگابایت برق هسته ای داشته باشد که برای دسترسی به این میزان برق هسته ای باید ۲۰ مرکز مشابه نطنز در کشور ایجاد کنیم.
 
وی ادامه داد: حضرت آقا فرمودندکه دشمن پله پله جلو می آید. آقایان که در ژنو ۲۸ مورد تعهد داده اند، آمریکا از آقای ظریف تعهد گرفته است که نطنز راداشته باشید اما حق ندارید حتی یک مرکز غنی سازی دیگر اضافه کنید. درلوزان چه اتفاقی افتاده؟ دشمن جلوترآمده گفته است تنها مرکز غنی سازی باید نطنز باشد یعنی شما حداقل ۱۰ مرکزی که برای کشور نیاز هست را نباید تاسیس کنید و حتی جایی مثل فردو را نیز باید تعطیل کنید.
 
چرا باید از منافع ملی دست بکشیم؟
 
نبویان با طرح این پرسش از دولت که «چرا باید از منافع ملی دست بکشیم» تصریح کرد: در ژنو ما تعهد داده ایم که فقط این حدود ۱۹هزار سانتریفیوژ را داشته باشیم ولی در لوزان همچنان دشمن جلوآمده و گفته است باید تعداد سانتریفیوژهایتان را به ۵هزار عدد برسانید. درحالی که ما مجموعاً نیاز به حداقل۵۰هزار سانتریفیوژ برای نیازهای کشور داریم.
 
 
وی افزود: متاسفانه در توافق لوزان، توافق کرده ایم و تعهد داده ایم که غنی سازی حدود ۳.۶۷ درصد داشته باشیم درحالی که در ژنو ما تعهد داده بودیم که غنی سازی ۵ درصد داشته باشیم.
 
ایشان در رابطه با مرکز غنی سازی فردو افزودند: فردو در دولت سابق یک مرکز غنی سازی بود با خروجی. در ژنو آقایان تعهد داده‌اند که فردو یک مرکز غنی سازی بماند بدون حتی یک گرم خروجی و هرچه را قبلا داشته اید باید اکسید کنید و در لوزان تعهد داده اند که اصلا فردو مرکز غنی سازی نباشد. فردوتبدیل می شود به یک مرکز فیزیک.
 
هرروزکه از مذاکرات می گذرد این تیم بیشترعقب نشینی می کند
 
حجت الاسلام نبویان با اشاره به حذف راکتور آب سنگین اراک در توافقات لوزان و ژنو افزود: درژنوتعهد داده ایم که تکمیل وراه اندازی راکتور اراک ممنوع باشد درلوزان گفته شده است که باید قلب راکتور اراک بیرون کشیده بشود. در دولت سابق ما ۱۰۰ تن آب سنگین تولید کرده ایم. درلوزان ماتعهد داده ایم که باید تمام آب سنگین تولید شده به آمریکا ارسال بشود. تکلیف کارخانه تولیدآب سنگین چه می شود؟ آمریکایی ها گفته اند که شما قلب آب سنگین اراک رابیرون بکشید ما برایتان می سازیم. من از آقای دکتر صالحی پرسیدم چقدر طول می کشد به فرض بسازند؟ به من گفتند چهار سال طول می کشد البته در تلویزیون گفتند شش سال خودشان(آمریکایی ها) هم می گویند اگر بیاییم شش سال. لذا شما طی این حداقل شش سال دیگرنیازی به حتی کارخانه آب سنگین هم ندارید. در شرایطی که فقط ۶ کشور دنیا دارای فناوری راکتوری هستند که با آب سنگین کار می کند. کشور ما باید طبق توافقنامه لوزان مرکز آب سنگین خود را تعطیل کند و اجازه فعالیت در آن را ندارد.
 
 
وی ادامه داد: آیا شما کشوری را می شناسید که بدون تحقیق وتوسعه به جایی رسیده باشد؟ برای همین مقام معظم رهبری تاکید کرده اند به مذاکره کننده گان که حق نداریدکاری کنید که تحقیق وتوسعه در این کشورکند و یا متوقف شود.
 
درژنو ماتعهد داده ایم که تحقیق وتوسعه ازاین جلوتر نرود
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در توافقنامه لوزان اجازه تحقیق و توسعه از مراکز هسته ای کشور را از دانشمندان گرفته است، افزود: در این توافقنامه ما متعهد شده ایم که هرگونه تحقیق و توسعه را متوقف کنیم و این در حالی است که دانشمندان ما در دولت گذشته توانسته بودند تا نسل هشتم سانتریفیوژ های هسته ای را تولید کنند. در این توافق فقط اجازه تحقیق وتوسعه از نسل چهارم، پنجم، ششم و هشتم آنها راداریم ونسبت به قبل وبعدآن حق تحقیق وتوسعه نداریم.درحالی که این ها در دولت قبل تولید شده بودند.
 
ملت اصلا هسته‌ای نخواست؛ امنیت را دریابید
 
وی در ادامه افزود: آقای روحانی ملت ایران اصلا هسته ای را نخواست، امنیت ملت ایران را چرا می دهید برود. می دانیداطلاعات شهدای هسته ای مارامامورین آژانس به تروریست ها دادند. آقایان درتوافق ژنو ۱۱ مجوز وحشتناک بازرسی ها را به آژانس دادند درحالی که ما در دولت سابق اجازه این بازرسی های گسترده را به آژانس طبق قوانین متعارف نمی دادیم. درلوزان وضعیت بدتر شده، علاوه براین ها آقای ظریف به دستورآقای روحانی تعهد داده اندکه باید نظارت کنند تا اقدامات خواسته شده طرف مقابل انجام گیرد و نیز پروتکل الحاقی را که دارای دو محتوای وحشتناک است که شامل این است که اولا: نظارت ها صرفا مربوط به سایت های هسته ای نیست یعنی مثلا سایت های نظامی هم شامل می شود ثانیا: هر مکان و هر زمان باید اجازه بازرسی داشته باشند. متاسفانه طبق این توافق آقایان تعهد داده اند که دوربین‌های آژانس باید آنلاین باشند. حتی پذیرفته اند که دانشمندان هسته ای و نیز متخصصین نظامی ما را در اختیار آژانس قرار بدهند. لذا اینجا بود که مقام معظم رهبری فریاد زدند من اجازه چنین کاری رانمی دهم. من نمی گویم این تیم خائن است اما کار خیانت آمیز است مثل قتل غیرعمد.
 
 
وی در ادامه در مورد سرنوشت تحریم ها اظهار داشت: آقایان دارند تعهد می دهند که ۸۵درصد تحریم ها باقی بماند درحالی حضرت آقافرمودندتحریم ها یکجاوهمه برداشته شود. همچنین طبق توافق لوزان درصورتی که آژانس تمام تعهدات ما را تایید کند اولا فقط اجرای تحریم‌های صرفا مرتبط باهسته ای متوقف می شودنه قانونشان ثانیامربوط به هسته ای شامل چهارمورد است شامل: انرژی، تکنولوژی، مالی و اقتصادی که فقط دو مورد آن یعنی مالی و اقتصادی متوقف می شود. آقایان تعهد داده اند اطلاعات زنجیره تامین را در اختیار آمریکا و آژانس قرار بدهند و نیز اطلاعات مواد دومنظوره یعنی هرچیزی که بتوان به دو صورت از آن استفاده کرد حتی مثل سیمان، آجر و... رادر اختیار آمریکا و آژانس قرار بدهند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده باید اسناد توافقات هسته ای را در اختیار مردم قرار بدهند البته مردم و نمایندگان مجلس به شدت نگران توافقات هسته ای هستند و لازم است نمایندگان ملت اسناد این توافقات را بررسی کرده و در صورت وجود ابهام جلوی اجرای آن را بگیرند.
 
قرار است صدای منتقدین در گلو خفه شود
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا مجلس و نمایندگان به طور جدی در این قضیه وارد نمی شوند گفت: بخش اندکی از مجلس آمده‌اند ولی بنده از بخش اعظم مجلس گله دارم به ویژه از رئیسمان گله داریم. رئیسمان باید قوی‌تر وارد شوند. وقتی رهبری سخنرانی می‌کنند و می‌گویند اجازه نمی دهم دریغ از یک کلمه که ایشان در مجلس صحبت کنند. دولت به شدت قرار است با منتقدین برخورد کند. قرار است صداها در گلو خفه شود. آقای ظریف دوبار از من شکایت کرده‌اند و این دومین باری است که قرار است به دادگاه ویژه روحانیت بروم. به من می‌گوید چرا این حرف هارا به مردم می زنید. آقایان صریح گفته‌اند که ما مذاکرات را می خواهیم چون در اسفندماه می‌خواهیم مجلس را بگیریم به خدا قسم اف بر مجلسی که بخواهد به قیمت از بین بردن امنیت کشور و مردم تشکیل شود. ما اصلا این مجلس را نخواستیم مجلس دو دستی برای شما ولی خیانت به مردم را تحمل نخواهیم کرد.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون