تاریخ خبر: کد خبر: 4873

در نشست «انرژی هسته ای چند می ارزید؟» مطرح شد:

دولت‌مردان به ظرفیت‌های داخلی کشور اعتماد ندارند

دولت با داشتن نگاه رابطه ای میان چرخ زندگی مردم و چرخ سانتریفیوژ سعی در ایجاد مصالحه بین این دو موضوع و محدودیت فناوری هسته ای دارد.

دولت‌مردان به ظرفیت‌های داخلی کشور اعتماد ندارند

به گزارش «قاصدنیوز»، دکتر سعید شعرباف، عضو هیأت علمی دانشگاه امام رضا(ع)، در نشست «انرژی هسته ای چند می ارزید؟» که شب گذشته به همت مجمع مطالبه مردمی در مسجد حوض لقمان مشهد برگزار شد به تحلیل و بررسی مذاکرات هسته ای و پشتوانه های فکری موجود در بیانه لوزان پرداخت و گفت: در طی مذاکرات پرونده هسته ای ایران، افزون بر مسائل فنی، پشتوانه هایی وجود دارند که دارای نقش راهبردی کلان در پیشبرد مذاکرات هستند.

 

وی افزود: یک شبکه قوی تاثیرگذار و تاثیرپذیر در باب پرونده هسته ای ایران شامل مردم ایران، دولت، رهبر انقلاب، جامعه جهانی به معنای واقعی خود، چند کشور صاحب نفوذ در شورای امنیت، جبهه مقاومت و خواص و نخبگان تاثیرگذار در کشورهای جهان، وجود دارند که هر یک از اعضای این شبکه بر روی یکدیگر تاتیرگذار و دارای رابطه متقابل با هم هستند.

 

شعرباف، نرمش قهرمانانه در سیاست خارجه ایران طی 2 سال گذشته را از تأثیرات نقش مردم و تبلور رأی آنان دانست و اضافه کرد: مردم در این زنجیره هم تاثیر پذیر و هم تاثیرگذار هستند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام رضا(ع) با تبیین نقش جبهه نقش مقاومت، گفت: تأثیرگذاری مقاومت در منطقه طی چند سال اخیر، یکی از دلایل اصلی مذاکرات بین ایران و کشورهای 1+5 است و مشکل هسته ای ایران فقط به مسایل فنی ختم نمی شود.

 

وی با بیان این که دیدگاه های مختلف و به تبع آن، دلایل مختلفی هم در باب چرایی مذاکرات وجود دارد، به بیان این دیدگاه ها پرداخت و افزود: دیدگاه هایی نظیر افزایش ظرفیت فکری مردم در باب رابطه با آمریکا، رفع مشکلات اقتصادی با رفع تحریم ها، احترام جامعه بین الملل به ایران به عنوان کشور هسته ای و یا بی فایده بودن مذاکرات در بین مردم وجود داشته است.

 

شعرباف در ادامه با تبین دیدگاه و هدف دولت از مذاکرات خاطرنشان کرد: دولت با داشتن نگاه رابطه ای میان چرخ زندگی مردم و چرخ سانتریفیوژ سعی در ایجاد مصالحه بین این دو موضوع و محدودیت فناوری هسته ای دارد. همچنین دولت با تصور چند کشور غربی به عنوان جامعه جهانی، در تلاش است تا این کشور ها حق غنی سازی ایران را به رسمیت بشناسند.

 

وی با بیان این که دولت، وجود افراد تندرو در دولت قبل و کشورهای غربی به ویژه لابی های تندرو صهیونیستی را عامل به وجود آمدن این شرایط می داند، گفت: یکی از دلایل ورود دولت به مذاکرات، حل این مشکل و جلوگیری از ایجاد جنگ نظامی بین ایران و امریکا است.

 

این استاد دانشگاه، دلیل دیگر دولت برای مذاکرات را، گشایش تحریم ها و دسترسی به بازار، شرکت ها و همکاری های بین المللی عنوان کرد و افزود: مسولان دولت به ظرفیت های داخلی کشور اعتماد ندارند و نوعی دلدادگی به کشورهای غربی به ویژه در صنعت نفت وجود دارد.

 

وی در پایان با تأکید بر این نکته که دولت متناسب با اهداف خود به دستاوردهای خوبی دست یافته است، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حاصل سوءمدیریت دولت ها دانست.

 

همچنین در این دیدار دکتر میثم ظهوریان، استاد دانشگاه امام رضا(ع) با انتقاداتی از عملکرد و زمینه فکری تیم مذاکره کننده و نیز مروری بر جزئیات تفاهم هسته ای در مقایسه با خطوط قرمز رهبر معظم انقلاب، گفت: ما از لحاظ فنی نسبت به 12 سال پیش که اجازه داشتن حتی چند سانتریفیوژ نداشتیم، جلوتر هستیم؛ اکنون اجازه داشتن 300 کیلو اورانیوم و تعداد نسبتا بالایی سانتریفیوژ را داریم ولی با این حال عدم توازن بین داده ها و ستانده ها در این تفاهم نامه وجود دارد.

 

استاد دانشگاه امام رضا(ع) با اشاره به مفاد نامه پیشنهادی وزارت خارجه ایران به امریکا که از طریق وزارت خارجه سوییس در سال 2003 یشنهاد شد، افزود: طبق این بسته پیشنهادی ایران در ازای درخواست خارج شدن از محور شرارت، متعهد به انجام اقداماتی نظیر عدم حمایت از گروه های مقاومت نظیر حماس و حزب الله و خلع سلاح آن ها می شد و همچنین بیانیه بیروت اتحادیه عرب در باب تشکیل دو دولت در سرزمین های اشغالی را می پذیرفت که این پیشنهاد بدون توجه امریکا به سر انجام نرسید.

 

وی با بیان این مقدمه، چرایی وارد شدن به بحث مذاکرات را(در عین داشتن هزینه های فراوان)، افزایش ظرفیت فکری جامعه و تغییر نوع نگاه مردم دانست و افزود این مسأله اهمیت زیادی برای رهبری دارد.

 

 ظهوریان با اشاره به نقایص بیانه لوزان مبتنی بر خطوط قرمز رهبری و مقایسه بیانیه با فرمایشات رهبری تصریح کرد: بنابر گفته رهبری نباید برداشتن تحریم ها مترتب به امر دیگری شود و طرف مقابل برای رفع تحریم ها شرط بگذارد. باید رفع تحریم ها یک جا  و همه جانبه باشد و حربه تحریم ها از دست دشمن خارج شود ولی اتفاقاتی که در بیانیه لوزان افتاده است نشان دهنده عقب نشینی ایران نسبت به توافق نامه ژنو در لغو جامع تحریم ها است.

 

وی در ادامه با وارد دانستن اشکالات فراوان نسبت به نوع تعلیق تحریم ها، اظهار کرد: اتحادیه اروپا در صورت تأیید اجرای تعهدات ایران از طرف آژانس، فقط اجرای تمام تحریم های مالی و اقتصادی مرتبط با مسایل هسته ای را پایان خواهد داد و امریکا هم همزمان با اجرای تمام تعهدات ایران که از طرف آژانس بین المللی مورد تایید قرار گرفته است به تحریم های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با مسائل هسته ای خاتمه می دهد که به این ترتیب نوعی عقب نشینی نسبت به لغو جامع تحریم ها به حساب می آید که با قید تحریم های مالی و اقتصادی ثانویه و به عنوان تعلیق( نه لغو)، بیان شده است.

 

این استاد دانشگاه با بیان این که ساختار تحریم ها حفظ شده و فقط کاربرد برخی از تحریم ها از طرف امریکا تعلیق شده است و با این وجود تحریم ها برگشت پذیر  هستند، گفت: در بیانه منتشر شده فارسی، لغو تحریم ها همزمان با آغاز اجرای تعهدات ایران که عموما دوره برگشت بالایی دارند، تعیین شده است در حالی که در متن انگلیسی لغو تحریم ها بعد از تایید آژانس در قبال اجرا شدن تعهدات ایران عنوان شده است.

 

ظهوریان با بیان این که مهم ترین قانون تحریم ایران توسط کنگره امریکا در سال 2012 با عنوان «قانون کاهش تهدید ایران» بر پایه موضوعاتی همچون توسعه سلاح های کشتار جمعی، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر تدوین و بانک مرکزی ایران با عنوان پول شویی تحریم شده است و ارتباط زیادی با مسائل هسته ای ندارد، افزود:خارج شدن ایران از ذیل فصل هفتم منشور شورای امنیت در عمل اتفاق نمی افتد زیرا که ایران با پذیرش قطعنامه جدید در ذیل فصل هفت منشور شورای امنیت،محدودیت هایی را در فناوری هسته ای خود  ایجاد می کند.

 

وی با اشاره به نقایص دیگر تفاهم نامه هسته ای خاطرنشان کرد: ایران با پذیرش شرایط بازرسی های ویژه آژانس انرژی اتمی نظیر پروتکل الحاقی و بازرسی های  فرا پروتکلی و نیز بازدید از صنایع نظامی و موشکی ایران تحت عنوان پی ام دی و همچنین استفاده آژانس از فناوری های مدرن جهت بازرسی ها، ایران را به یک کشور ویژه از نگاه بازرسی تبدیل می کند که افزون بر خطرات و آسیب های جدی موجود در آن با خطوط قرمز رهبری هم در تعارض است زیرا رهبری در بیانات خود فرموده اند: «به هیچ وجه اجازه داده نشود که به بهانه نظارت این ها به حریم امنیتی و دفاعی کشور نفوذ کنند» و «رابطه ایران و آژانس به صورت معمول ومتعارف باشد».

 

استاد دانشگاه امام رضا(ع) در ادامه با بیان این که ایران با پذیرش این قطعنامه، بر خلاف تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر عدم توقف و حتی کند شدن حرکت علمی هسته ای کشور، تحقیقات خود را تا 10 سال با محدودیت های جدی رو به رو کرده است افزود: حتی سطح تحقیقاتی که ایران پذیرفته است عملا کاربردی ندارد زیرا باید این تحقیقات با تزریق گاز به سانتریفیوژ به صورت زنجیره ای صورت گیرد ولی در عمل این چنین نخواهد شد.

 

ظهوریان تبدیل شدن سایت فردو به یک مرکز تحقیق و توسعه را کاری بی فایده دانست و گفت: کدام انسان عاقلی در چند صد متر زیر زمین در بیابان کار تحقیقاتی انجام می دهد؟.

 

وی، تبدیل شدن سایت فردو به مرکز تحقیق و توسعه را صرفا به جهت جلو گیری از هجمه های فراوان نسبت به تعطیلی آن دانست و گفت: این مورد هم با خطوط قرمز رهبری در تضاد است.

 

وی با اشاره به سابقه آژانس بین المللی و همچنین یاداشت های دکتر ظریف و رییس جمهور در باب بی طرف نبودن آژانس در مذاکرات سال 82  از داوری آژانس  بین المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی و تصریح کرد: همانطور که تعهدات کشورهای غربی به سرعت قابل بازگشت است، باید تعهدات ایران هم به همین سرعت قابل بازگشت باشند در صورتی که وضعیت موجود چنین نیست و اگر ایران بخواهد بعد از انجام تعهدات خود به نقطه اول برگردد چندین سال به طول می انجامد زیرا بازگشت اکسید شدن 97درصد سوخت غنی شده و برچیدن زیر ساخت سانترفیوژ ها و همچنین از بین بردن قلب راکتور حدود 8 سال یا بیشتر زمان نیاز دارد.

 

منبع: رسا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون