تاریخ خبر: کد خبر: 4813

مواضع قابل تامل/

هاشمی منکر هولوکاست هست؟ نیست؟

وی در سال ۴۹ در سخنرانی خود در حسینه ارشاد در رابطه با کشتار یهودیان می گوید: «اینکه می گویند در جنگ دوم جهانی ۶ میلیون یهودی به دست آلمانی ها از بین رفتند، درست نیست، زیرا اگر تمام یهودیان جهان را جمع کنند به این تعداد نمی رسد.»

به گزارش قاصدنیوز، چندی پیش فصلنامه مطالعات بین المللی در بخشی از مصاحبه خود با هاشمی رفسنجانی به موضوع اسرائیل هراسی و هولوکاست می پردازد. اما پاسخ های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان می دهد که نظر وی در رابطه با هولوکاست در چندسال اخیر تغییرات زیادی داشته است.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال این فصلنامه می گوید: «اسرائیل در چند سال قبل در افکار عمومی غربی‌ها که پشتیبان اصلی آنها هستند، سقوط کرده بود. به خاطر ظلم‌هایی که کرده بود و به خاطر مانورهایی که فلسطینی‌های عاقل تر داده بودند، سقوط کرده بود. این قضیه هولوکاستی که آقای احمدی‌نژاد مطرح کرد، این را به نفع اسرائیل تغییر داد. قضیه‌ای هست که در اروپا بسیار روی آن حساس هستند و یک مسئله محوری برای اروپایی‌ها و به طور کلی غربی‌ها شده است. یعنی وقتی که انسان یک قطعه تاریخی به آن مهمی را منکر می‌شود و همه می‌دانند که بوده و خانواده‌هایی که در آنجا قربانی داده بودند، همه هستند و به علاوه قساوت هیتلر، این یک نوع دفاع از هیتلر و نازی‌های آلمان بود که اصلاً اینها چنین جرمی را مرتکب نشدند.»

 

اما سخنرانی هاشمی رفسنجانی در سال‌های پیش از انقلاب حاکی از آن است که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اعتقادی به کشتار یهودیان نداشته است.

 

وی در سال ۴۹ در سخنرانی خود در حسینه ارشاد در رابطه با کشتار یهودیان می گوید: «اینکه می گویند در جنگ دوم جهانی ۶ میلیون یهودی به دست آلمانی ها از بین رفتند، درست نیست، زیرا اگر تمام یهودیان جهان را جمع کنند به این تعداد نمی رسد.»

 

هاشمی

این اظهارات در اسناد ساواک منتشر شده و در کتاب خاطرات «هاشمی رفسنجانی و دوران مبارزه» از سوی محسن هاشمی بازنشر شده است. این کتاب از سری کتاب های خاطرات هاشمی رفسنجانی است که مربوط به خاطرات قبل از انقلاب اسلامی او؛ یعنی از سال ۱۳۱۳ تا ۱۳۵۷است. این کتاب دو جلد دارد که جلد دوم آن به انتشار اسناد ساواک و سایر تصاویر و مدرک‌ها اختصاص یافته است.

 

هاشمی

 

منبع: مجله مهر

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون