تاریخ خبر: کد خبر: 4507

پاسخی بر اظهارات اخیر زیباکلام

انگاره‌ی شما در یکی‌ انگاشتن جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی اگر چه پایانه‌ی اصلی عرفی‌سازی حکومت اسلامی است، اما با هم‌این منطق جناح 14 مارس حق دارد حزب‌الله را یک حزب ایرانی بداند

به گزارش «قاصدنیوز»، یکی از طلاب حوزه علمیه قم در یادداشتی جوابیه ای را خطاب به صادق زیباکلام نوشت. متن این یادداشت بدین شرح است:

 

جناب صادق زیباکلام

سلام علیکم

نامه‌ی شما خطاب به جناب اسماعیل کوثری و در دفاع از سخنان جناب علی یونسی را در خبرها خواندم؛ با عنایت به پیشینه‌ی نامه‌نگاری‌های شما باید از آن رد می‌شدم، اما خطای مهلک شما در خلط میان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و طعن‌تان به امر صدور انقلاب و رزمنده‌های خط مقدم این جبهه باعث نوشتن این سطرها شد.

 

پیش از هر چیز باید به استحضار به‌رسانم که در نگاه ما انقلاب اسلامی هم‌آن جمهوری اسلامی نیست و در نتیجه صدور انقلاب اسلامی ربطی به بسط جمهوری ایران نه‌دارد. این اشتباه البته بس‌یار شبیه هم‌آن قرائت خامی است که مدعی است حضرت روح‌الله، قدس الله سره الشریف، تا پیش از رفتن به نوفل‌لوشاتو، در پی حکومت اسلامی بود و از آن پس با عدول از آن  انگاره تأسیس جمهوری اسلامی را در پیش گرفت.

 

حکومت اسلامی فارغ از هر تعریفی که نظریه‌پردازان مدرن و مترجمین پارسی آن‌ها داشته باشند، مجموعه‌ی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است؛ انقلاب اسلامی شأن تحصیل حکومت اسلامی است و جمهوری اسلامی شأن محصل آن؛ و ساده‌ترین دلیلی بر این تفکیک فاصله‌ی پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 تا تأسیس جمهوری اسلامی در فروردین 1358 است. 

 

به بیان ساده انقلاب روند صیرورت در حکومت اسلامی است و آن چه از این روند شدن تحصیل می‌شود جمهوری اسلامی نامیده می‌شود؛ و خلاف جمهوری اسلامی که ماهیتی ملی دارد انقلاب اسلامی ماهیتی امی دارد. و هم‌این است که جمهوری اسلامی عراق یا جمهوری اسلامی یمن یا جمهوری اسلامی بحرین هر چند ذیل انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد اما در عین هم‌بسته‌گی با جمهوری اسلامی ایران با آن هم‌بود نیستند، و قرار نیست ذیل پرچم، قانون اساسی یا دولت ما تعریف شوند. 

 

با هم‌این تفکیک میان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است، که ارتش جمهوری اسلامی ایران پشت مرزهای ملی ما به دفاع باقی می‌ماند و سپاه پاس‌داران انقلاب اسلامی در پی توسعه‌ی مرزهای امت اسلامی می‌رود؛ یا سیدحسن نصرالله در عین آن که خود را ذیل ولایت فقیه می‌داند، پرونده‌ی هسته‌یی را بی‌ربط به منازعات خود و اسرائیل تلقی می‌کند یا می‌گوید که ما از سفارت ایران در بیروت دستور نه‌می‌گیریم.

 

انگاره‌ی شما در یکی‌ انگاشتن جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی اگر چه پایانه‌ی اصلی عرفی‌سازی حکومت اسلامی است، اما با هم‌این منطق جناح 14 مارس حق دارد حزب‌الله را یک حزب ایرانی به‌داند، یا تکفیری‌ها تلاش‌های منطقه‌یی ایران را احیای امپراطوری پارسی به پای‌تختی بغ‌داد تبلیغ کنند، و امرای عرب در دمشق و صنعا و منامه پی پرچم ایران باشند، و ترجیع‌بند همه‌شان این روایت به‌شود که: لا کسری بعد هذه کسری ...

 

محمد مهدی فاطمی صدر، 26 اسفند 1393

مدرسه‌ی شیعی وتر، قم مقدسه

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون