تاریخ خبر: کد خبر: 3539

گفتگوی قاصدنیوز با طراح «کاروان روایت فتنه»/

طرح ابتکاری روایت فتنه88 برای کاروان‌های راهیان نور و ارتحال امام

فاطمی صدر بیان داشت: پیشنهاد می کنم کاروان های راهیان نور، کاروان های 14خرداد و یا سفر مشهد یک روز به سفر خود برای روایت فتنه88 اضافه کنند تا کم کم این حرکت برای زنده نگه داشتن حماسه مردمی 9دی فراگیر شود.

مسئول طراحی محتوایی «کاروان روایت فتنه88» در گفتگو با «قاصدنیوز» با بیان اینکه بی اعتنایی به ثبت تاریخ شفاهی فتنه و عدم رسیدن به یک روایت مرجع درباره این حادثه عواقب و اثرات بسیار خطرناکی برای ما خواهد داشت، گفت: نمونه هایی از پیامد این بی توجهی ها را در جریان مشروطه شاهد هستیم.

 

محمدمهدی فاطمی صدردر همین رابطه افزود: نهضت مشروطه را روحانیت بوجود آورد و پیش برد ولی به دلیل ضعف تاریخ نگاری، ما در روایت این حادثه به افرادی مثل کسروی متکی هستیم که هم روایت نادرستی از ماجرا داشته و هم نگاهش نسبت به روحانیت اشتباه است.

 

وی افزود: در دیداری که با آیت الله رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشتیم ایشان ابراز نگرانی می کردند که ما اگر تاریخ را ننویسیم دیگران برای ما خواهند نوشت و ما اگر روایت نکنیم روایت می شویم که نمونه های این ضعف را چه در جریان صدر اسلام و چه در تاریخ معاصر داریم. مثلا درباره ماجرای پایان جنگ و واقعه مک فارلین هنوز تعبیر روشنی وجود ندارد.

 

این فعال حوزوی گفت: با تکیه بر تجربه روایتگری راهیان نور به این نتیجه رسیدیم که روایت‌گری در چارچوب نخبگانی باید به میان مردم عادی کشیده شود و اگر این اتفاق نیفتد، حادثه فتنه88 در تاریخ ثبت نخواهد شد.

 

وی با اشاره به این موضوع که تا زمانی که دسته های عزا و هیئات راه نیفتاد روایت کربلا به آن چیزی که باید باشد تبدیل نشد، افزود: در قضیای جنگ هم تا وقتی که کاروان های راهیان نور را تشکیل ندادیم نه سر و کله راویان پیدا شد و نه این روایت ها با هم به همگرایی رسید و نه این حرکت در بین مردم توسعه پیدا کرد. لذا ازتجربه موفق روضه اباعبدالله(علیه السلام) و راهیان نور به این نتیجه رسیدیم که در مورد فتنه88 هم باید یک کار میدانی انجام داد تا به روایت مرجع آن برسیم و هشت ماده دفاع مقدس را روایت کنیم.

 

فاطمی صدر بیان داشت: پیشنهاد می‌کنم کاروان های راهیان نور، کاروان های 14خرداد و یا سفر مشهد یک روز به سفر خود برای روایت فتنه88 اضافه کنند تا کم کم این حرکت برای زنده نگه داشتن حماسه مردمی9دی فراگیر شود.

 

وی لازمه این اقدام را حمایت نهادهای مختلف دانست و افزود: در تهران نقاط یادمانی و ایستگاه ها و مسیر های کاروانی وجود دارد که این مکان ها نیاز به جزوه ،کتاب، طرح و راوی دارد. لذا ضروری است نهادهای مختلفی مثل بسیج دانشجویی و بسیج شهر و... به این حرکت کمک کنند.

 

این فعال فرهنگی و حوزوی در انتها افزود: ما شهدایی داشته ایم که در صحنه میدانی فتنه به شهادت رسیده اند و هنوز اراده ای برای نام بردن و تجلیل از این شهدا وجود ندارد. در بین ده ها شهید فتنه88 تنها دو یا سه شهید شناخته شده می باشند. لذا باید شهدای مظلوم فتنه را از محرومیت در بیاوریم.

 

قابل ذکر است طراح مفهمومی کاروان روایت فتنه، «مدرسه شیعی وتر» بوده و مجری میدانی آن مجموعه فرهنگی«عهد» است که هر دوی آنها مجموعه های طلبگی از حوزه علمیه قم می‌باشند.

 

*   *   *

روایت میدانی «کاروان روایت فتنه88 » از زبان محمدمهدی فاطمی صدر

 

به گفته مقام معظم رهبری که فرموده اند اگر قم را مادر انقلاب بدانیم، «فیضیه» مادر قم است، حرکت این کاروان با یک روایت مبنایی از فتنه در مدرسه فیضیه قم شروع شد.

 

کاروان روایت فتنه

بعد از مدرسه فیضیه به زیارت مزار شیخ فضل الله نوری رفتیم و از سخنرانی شیخ مهدی همازاده(نویسنده کتاب ریزش ها و رویش های خواص صدراسلام) باموضوع «فتنه مشروطه» و نقش روحانیت در آن؛ به خصوص شیخ فضل الله نوری استفاده کردیم.

 

در صحن آیینه حرم حضرت معصومه(س) هتاکی‌های منافقین سبز در جریان تشیع آیت الله منتظری روایت شد که منافقین سبز از درب زنانه ورودی با کفش وارد شدند و در حرم کف و سوت می زدند که این اتفاق از ناگفته های جریان فتنه است.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1393/10/04/13931004135444532_PhotoL.jpg

از آنجا وارد خیابان ارم شدیم و در مقابل ستاد روحانیون میرحسین موسوی روایت دیگری در مورد نقش این ستادها در قم و مشخصا خاطره دردناک همبستگی روحانیون ستاد او با گروهک  چریک های فدایی خلق که با پخش سرود معروف چریک های فدایی خلق از بلند گوهایشان بود، روایت شد.

از چهارراه بیمارستان که تشیع آیت الله منتظری در آن جریان داشت رسیدیم به خیابان ساحلی و بیت  صانعی و منتظری و نقش این بیت ها را درجریان فتنه بازخوانی کردیم.

 

در این ساعت، کاروان روایت فتنه قم را به مقصد تهران ترک کرد. در لانه جاسوسی سابق حجت الاسلام جهان بزرگی جریان شناسی تحلیلی و تاریخی از وقوع و شکل گیری فتنه در فضای سیاسی و امنیتی را انجام دادند. پس از ایشان تا پاسی از شب سه تن از فعالان فرهنگی و سیاسی به روایتگری پرداختند. علی محمد مودب از فضای شعر و ادب انقلاب اسلامی در ایام فتنه گفت و خاطرات تلخ و دردناکی را نقل کردند. سید محمد صادق امامیان که در ایان فتنه دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های انگلستان بود، به فتنه از زاویه بیرون از مرزهای ایران پرداخت. جعفر فرجی(از فعالین ستاد مرکزی احمدی نژاد) فتنه را از درون ستادهای انتخاباتی روایت کرد و آن را به یک خاطره منحصر به فرد از دیدار ستادهای کاندیداها با مقام معظم رهبری ختم کردند که رهبری در پایان دیدار در مقابل خواسته های فتنه گران کوتاه نیامدند.

 

بعد از طلوع آفتاب از لانه جاسوسی بیرون آمدیم و به سمت میدان هفت تیر یعنی در نقطه ای که مردم با منافقین سبز در 13آبان88 درگیر شدند روایت شد.

 

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1393/10/6/837735_604.jpg

 

از آنجا به پاتوق کتاب رفتیم و به بحث های فرهنگی تر پرداخته شد. رحیم مخدومی در موضوع تدوین تاریخ شفاهی نکاتی را بیان کرد و همچنین خاطرات شخصی خودشان را از این مسئله ذکر کردند. محمد ذوقی مسئول وقت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران فاجعه روز عاشورا را با تکیه بر اتفاقاتی که در دانشگاه افتاد را روایت کرد. هادی آیت به قضایای روز عاشورای تهران و ماجرای قتلی که در پل کالج اتفاق افتاد پرداخت و سعید تاجیک قطعات مختلفی از فتنه88 را روایت کرد.

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1393/10/6/837690_290.jpg

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1393/10/6/837692_107.jpg

 

سپس به حسینیه هنر در خیابان 16آذر رفتیم. در آنجا حاج سعید قاسمی فتنه را از دید خودشان روایت کردند. در همان خیابان 16 آذر نماز جمعه آخر آقای هاشمی رفسنجانی روایت شد.

 

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1393/10/6/837695_230.jpg

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1393/10/6/837694_785.jpg

 

در خیابان آزادی آقای سید مصطفی مطهری نیا روایت جالب و دسته اولی از اقدامات مسلحانه منافقین سبز در روز 26 خرداد روایت کردند. در میدان آزادی از حوزه117 بسیج نینوا که در ایام فتنه به آنجا حمله شد، بازدید کردیم.

 

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1393/10/05/13931005213258829_PhotoL.jpg

پس از آن به مقبره الشهدا ناحیه مقاومت بسیج مقداد رفتیم و جناب محمد جعفری روایت عجیبی از درگیری با منافقین سبز را در روز 25 خرداد بیان کردند.

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1393/10/6/837699_675.jpg

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1393/10/6/837701_395.jpg

مسجد لولاگر مقصد بعدی کاروان روایت فتنه88 بود. جناب عموئیان روایتی از درگیر مسلحانه با منافقین سبز در مسجد لولاگر و آتش زدن این مسجد را روایت کردند. در همین مسجد حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مورد ریشه های فتنه سخنرانی قابل توجهی را کردند و سردار علی محمد نائینی که رئیس ستاد مرکزی 9دی هستند، در مورد روند شکل گیری حماسه 9 دی نکاتی را بیان کردند.

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1393/10/6/837708_919.jpg

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1393/10/6/837707_932.jpg

 

پس از مسجد لولاگر به سمت بیت یکی از شهدای فتنه88 یعنی شهید امیرحسام ذوالعلی حرکت کردیم. در آنجا سردار جعفر جهروتی پیرامون رابطه فتنه با حوادث عراق و سوریه نکاتی را ذکر کردند. پدر شهید نیز در این دیدار گلایه‌هایی از روابط دولتمردان با جریان فتنه کرد. در نهایت مادر شهید خاطراتی از فرزندشان نقل نمودند و مجلس ذکر مصیبت و عزاداری حسن ختام اولین کاروان روایت فتنه با شعار «نه می بخشیم و نه فراموش می کنیم» بود.

 

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1393/10/05/13931005213304695_PhotoL.jpg

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1393/10/05/13931005213301793_PhotoL.jpg

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون