تاریخ خبر: کد خبر: 4304

توافق هسته ای به سبک آمریکایی

اظهارات اوباما مبنی بر تعلیق 10 ساله فعالیت های هسته ای ایران برای اولین مرتبه توسط جان کری وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات مسقط به نوعی دیگر مطرح شده بود.

توافق هسته ای به سبک آمریکایی

به گزارش قاصدنیوز، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، دیروز در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری «رویترز» عنوان کرد اختلاف با اسرائیل به دلیل سخنرانی برنامه‌ریزی شده «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا که سه‌شنبه- امروز- انجام ‌می‌شود و در آن از توافق (احتمالی) با ایران انتقاد می‌کند، یک اختلاف گذرا است و تحت هیچ شرایطی روابط آمریکا و اسرائیل را «برای ابد تخریب نمی‌کند.»



اوباما با بیان اینکه جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای از اهداف مشترک آمریکا و اسرائیل است، افزود: بین دولت آمریکا و اسرائیل «اختلافی مهم» بر سر نحوه تحقق هدف مشترک وجود دارد.



وی در ادامه گفت: « در حقیقت اگر ایران آماده توافق با این مسئله باشد که برنامه هسته‌ای خود را حداقل به مدت ۱۰ سال در سطح فعلی حفظ کند و بخش‌هایی از آن را از سطح فعلی کاهش دهد، اگر ما شاهد موافقت ایران با این شرایط و نیز اقدامات قابل تایید آن باشیم، پس ما به منظور تضمین این مسئله که آنها سلاح هسته‌ای ندارند، هیچ گام دیگری برنمی‌داریم .»



اوباما در ادامه گفت: «هدف ایالات متحده آن است که مطمئن شود ایرانی‌ها برای دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای حداقل به یک سال زمان نیاز دارند.»



اوباما که تلاش می‌کند تنش‌های طولانی بر سر سخنرانی نتانیاهو در کنگره را کم اهمیت جلو دهد، خاطرنشان کرد « این یک اختلاف شخصی نیست و او در صورتی که نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر در انتخابات ۱۷ مارس اسرائیل برنده شود، با وی دیدار خواهد کرد.»



اوباما در عین حال گفت: «نتانیاهو در مخالفت با توافقنامه موقت با ایران در سال ۲۰۱۳، دچار اشتباه شد.»



رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد « نتانیاهو هر نوع ادعایی را مطرح کرد... (مثلا) این یک توافقتنامه وحشتناک است که باعث خواهد شد ۵۰ میلیارد دلار از کاهش تحریم‌ها عاید ایران شود و یا اینکه ایران به این توافقتنامه پایبند نخواهد ماند. ولی هیچ‌یک از این ادعاها اثبات نشد. در حقیقت برای ما معلوم شد طی این مدت ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه نداده و حتی بخش‌های زیادی از آن را کاهش داده است.»



اوباما درباره امکان توافق نهایی با ایران در موعد نهایی ابراز تردید کرد و گفت: «این تردید وجود دارد که آیا ایران با درخواست بازرسی‌های جدی و سطح پایین توانایی غنی‌سازی که باید حفظ کنند، موافقت خواهد کرد یا نه.»

 

  اظهارات اوباما مبنی بر تعلیق 10 ساله فعالیت های هسته ای ایران برای اولین مرتبه توسط جان کری وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات مسقط به نوعی دیگر مطرح شده بود. جان کری در مسقط گفته بود که ما مرحله اول تحریم ها را طی 10 سال برمی داریم و این 10 سال از 2 تا3 سال دیگر آغاز می شود و طی این  3 سال شما باید به تعهدتان عمل کنید؛ مرحله بعدی هم 20 تا 30 سال به طول می کشد!

 

لازم به ذکر است رهبر معظم انقلاب در سخنان خود این نوع توافق را بالکل رد کرده اند و توافق یک مرحله ای که همزمان با آن یکجا تحریم ها برداشته شود و توافق تفسیر ناپذیر باشد را مورد تایید قرار داده اند. حال باید منتظر ماند و دید تیم مذاکره کننده ایرانی چگونه در برابر زیاده خواهی های غیر عقلانی طرف آمریکایی برخورد خواهد کرد.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون