تاریخ خبر: کد خبر: 4216

دکتر ایزدخواه کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با «قاصدنیوز»:

فرهنگ مدیریت در کشور معطوف به افتتاح و رونمایی است/هیچ دولتی به‌طورجدی به اصلاح ساختارهای اقتصاد نپرداخته است

می‌توان گفت دولتی به‌طورجدی به اصلاح ساختارها نپرداخته است. این هم ناشی از این است که فرهنگ مدیریت در کشور فقط معطوف به افتتاح پروژه‌ها و رونمایی از پروژه‌های جدید است و کمتر به ساخت و اصلاح درونی که رهبری هم گوشزد کرده‌اند توجه می‌شود.

فرهنگ مدیریت در کشور معطوف به افتتاح و رونمایی است/هیچ دولتی به‌طورجدی به اصلاح ساختارهای اقتصاد نپرداخته است

دکتر روح‌الله ایزد خواه در گفت‌وگو با «قاصد نیوز» در ریشه‌یابی مشکلات و مفاسد اقتصادی اظهار داشت: یک وجه مشکلات اقتصادی، به‌طور مشخص ناکارآمدی و شفاف نبودن اطلاعات اقتصادی است و همچنین نظام اقتصادی و مالی ما از بیماری ساختاری رنج می‌برد.

 

دبیر اندیشکده جهاد اقتصادی افزود: علی‌رغم قوانین و اطلاعاتی که درباره شفاف‌سازی وجود دارد، اما این قوانین کمتر عملی شده و حتی بعضی از مسئولین مانع از اجرای آن‌ها می‌شوند. به‌عنوان‌مثال در بحث ارضی و ساختمان‌ها با اجرای سیستم "حدنگاری(کاداستر)" قابلیت کنترل وجود دارد و می‌شود جلوی پول‌شویی از طریق معادلات ملکی را گرفت.

 

دکتر ایزدخواه جهت‌گیری‌ها و راهبردهای دولت‌ها را یکی دیگر از دلایل مفاسد اقتصادی عنوان کرد و ادامه داد: به‌جای این‌که دولت‌ها به جراحی ساختار بپردازند، جهت‌گیری‌های خود را به سمت اصلاح و ساخت روبناها می‌پردازند. مثلاً رویکرد دولت سازندگی، پروژه محور بود و به اصلاحات ساختاری توجهی نشد و چه‌بسا که در آن دوران ساختارها به سمت انحطاط هم پیش رفت.

 

این فعال حوزه فناوری‌های نوین خاطرنشان کرد: در دولت‌های بعدی هم به همین‌گونه بوده است و می‌توان گفت دولتی به‌طورجدی به اصلاح ساختارها نپرداخته است. این هم ناشی از این است که فرهنگ مدیریت در کشور فقط معطوف به افتتاح پروژه‌ها و رونمایی از پروژه‌های جدید است و کمتر به ساخت و اصلاح درونی که رهبری هم گوشزد کرده‌اند توجه می‌شود.

 

 وی تأکید کرد: مشکل اقتصادی ما کمبود مالی یا بودجه‌ای، یا فناوری و دانش نیست، بلکه مشکل اول نابسامانی در ساختار و سازوکارهای موجود است.

 

این کارشناس حوزه اقتصاد ورود مردم به عرصه اقتصادی را لازم دانست و اذعان داشت: اگر بخواهیم عمیق‌تر بررسی کنیم، مردم درصحنه اقتصاد نیستند، مردم در حاشیه اقتصاد و مصرف‌کننده و تماشاچی هستند. اگر مردم درصحنه نقش‌آفرین بودند، آمار این فسادها کمتر می‌شد. نمونه این مسئله را در زمان جنگ شاهد بودیم که باوجود قدیمی و نابسامان‌تر بودن ساختارها و سازوکارها، چون مردم درصحنه بودند، مقابله با احتکار اقتصادی ساده‌تر بود و به‌نوعی خود مردم نظارت می‌کردند.

 

دکتر ایزدخواه گفت: دانشگاه‌های ما، به‌جای پرداختن و آموزش ساختارهای داخلی و بومی کشور و پیدا کردن راه‌حل مناسب، عقب‌مانده و غرب‌زده هستند، و نسخه‌های پنجاه سال پیش آموزش داده می‌شود. به همین خاطر تحلیل درست و میدانی از اقتصاد و متناسب با نیازهای کشور ندارند و نتوانستند به مشکلات اصلی بپردازند. به‌عنوان‌مثال نحوه خرج کردن پول نفت که همیشه مسئله بوده است، چه قدر موردبحث قرارگرفته و به آن پرداخته شد است.

 

وی اظهار داشت: در فرهنگ عمومی به مباحث و تأکیداتی که رهبری دارند، به چشم شعار نگاه می‌شود و در حد سیاست‌های کلی باقی می‌ماند. اما منویات رهبری نتیجه جمع‌بندی نخبگانی است و گزارش‌های مختلف که به ایشان می‌رسد را جمع‌بندی می‌کنند. توصیه‌های ایشان باید به‌عنوان یک هدف‌گیری جدی و اساسی برای همه اقشار قلمداد شود و این موارد در سطح واقعی قرار بگیرد و دستگاه‌های مختلف به آن بپردازند.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون