تاریخ خبر: کد خبر: 3959

جدیدترین دستاورد پیاده‌روی ظریف با کری رونمایی شد/

امتیاز که هیچ، آمریکا حتی به ابوطالبی هم ویزا نداد/ پدر داماد حسین فریدون سفیر جدید ایران در سازمان ملل شد!

مشخص نیست بالاخره چه زمانی قرار است نتیجه مثبت ده ها دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا در عمل خود را نشان دهد و چگونه است که همزمان با افزایش تحریم ها، تحقیرها نیز افزایش پیدا کرده و برای اولین بار در تاریخ بعد از انقلاب، جمهوری اسلامی ایران در سایه دیپلماسی منفعلانه دولت یازدهم حتی نمی تواند گزینه مورد نظر خود را به سازمان ملل بفرستد؟

امتیاز که هیچ، آمریکا حتی به ابوطالبی هم ویزا نداد/ پدر داماد حسین فریدون سفیر جدید ایران در سازمان ملل شد!

یک بار دیگر دولت یازدهم مقابل آمریکا عقب نشینی کرد اما این بار نه در پرونده هسته ای بلکه ساعاتی قبل رسما اعلام شد که به جای حمید ابوطالبی، غلامعلی خوشرو برای پر کردن صندلی ایران در سازمان ملل متحد معرفی شده است.

 

به گزارش قاصدنیوز به نقل از رجانیوز، در حالی که نزدیک به ده ماه قبل دولت یازدهم حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رییس جمهور را برای سفر به آمریکا و حضور در این کشور به عنوان نماینده ایران معرفی کرد، دولت آمریکا در اقدامی توهین آمیز اعلام کرد به ابوطالبی اجازه ورود به خاک این کشور را نمی دهد.
 
 
آمریکایی ها علت ویزا ندادن به نماینده ایران در سازمان ملل را نقش داشتن وی در تسخیر سفارت آمریکا در سال 58 توصیف کردند، این در حالی است که وی به هیچ عنوان جزو دانشجویان اصلی تسخیر کننده سفارت آمریکا نبود بلکه به گفته ابراهیم اصغرزاده فعال سیاسی اصلاح طلب ابوطالبی جزو نیروهای سطح سومی بود که صرفا در ترجمه برخی از اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی کمک کرده است.
 
با این حال، سناتور کروز یکی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا در واکنش به معرفی ابوطالبی تاکید کرد که او یک تروریست است و حق ورود به خاک ایران کشور را ندارد! سپس مجلس سنا نیز با اکثریت آرا طرح ممنوع الورود کردن معاون سیاسی دفتر رییس جمهور به آمریکا را تصویب کرد.
 
همه این اتفاقات در حالی بوقوع پیوست که طی یک سال و نیم گذشته علیرغم همه تلاشهای دولت یازدهم برای به اصطلاح «اعتمادسازی» و «تنش زدایی» در سیاست خارجی و برقراری رابطه دوستانه با دولت آمریکا، نه تنها طرف مقابل هیچ چراغ سبزی به دولت یازدهم نشان نداده است بلکه علاوه بر نقض مکرر توافق ژنو و افزایش تحریم ها علیه ایران، تلاش کرده تا در همه عرصه های ممکن «تحقیر» ایران را نیز با همه جانبه افزایش دهد که یک نمونه ساده آن، ویزا ندادن به ابوطالبی و ممنوع الورود کردن آن به آمریکاست.
 
همچنین در شرایطی که در ده ماه گذشته بسیاری از مقامات دولت یازدهم تاکید کرده بودند که نسبت به معرفی ابوطالبی برای سفر به آمریکا عقب نشینی در کار نخواهد بود و گزینه دولت برای پر کردن صندلی ایران در سازمان ملل متحد ابوطالبی است، ساعاتی قبل رسما غلامعلی خوشرو به جای حمید ابوطالبی برای سفر به آمریکا معرفی شد.
 
عراقچی: گزینه جایگزینی برای ابوطالبی سراغ نداریم!
 
این در حالی است که پیش از این عباس عراقچی معاون ظریف در 23  فروردین 93 در گفتگو با مهر در واکنش به اقدام کنگره و دولت آمریکا در مورد گزینه پیشنهادی تهران برای تصدی مسئولیت نمایندگی ایران نزد سازمان ملل و تصویب قانونی برای منع ورود وی به نیویورک، گفت: وزارت امور خارجه از طریق مکانیزم های حقوقی پیش بینی شده در سازمان ملل در حال پیگیری این موضوع است.
 
وی افزود: گزینه جایگزین برای آقای ابوطالبی در نظر نداریم و این مسئله را از طریق مکانیزم های حقوقی پیگیری می کنیم.
 
ظریف: نمی گذاریم تندروهای آمریکا برای ما تعیین تکیلف کنند!
 
چند روز بعد نیز در اواخر فروردین سال جاری جواد ظریف در حاشیه نشست وین 3 با اشاره به این موضوع، در اظهاراتی «شعاری» ضمن پذیرش تقسیم بندی مجعول تندرو- کندرو در میان آمریکایی ها، این تصمیم را به گردن تندروها انداخت و گفت: « اجازه نمی دهیم گروهی تندرو دستور کار حضور ایران در سازمان ملل را تعیین کنند.»
 
نوبخت: نماینده ایران همچنان ابوطالبی است!
 
جالب آنکه مهرماه سال جاری نیز محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری در پاسخ به یکی از خبرنگاران در این باره، گفت: «نماینده ایران در سازمان ملل همچنان همان فرد معرفی شده یعنی آقای حمید ابوطالبی است.»
 
باز هم دولت مقابل آمریکا عقب نشینی کرد
 
با این حال ده ماه پس از معرفی ابوطالبی به آمریکا از سوی دولت روحانی و عدم صدور ویزا از سوی این کشور برای ورود وی به خاک آمریکا، همزمان با تشدید تحریم ها، دولت یازدهم در برابر یک تحقیر دیگر از آمریکا نیز کوتاه آمد و با انصراف از معرفی ابوطالبی، ترجیح داد در اقدامی شایسته سالارانه! غلامعلی خوشرو پدر داماد حسین فریدون (برادر رییس جمهور) و سفیر فعلی ایران در سوییس را برای نمایندگی ایران در سازمان ملل معرفی کند.
 
این عقب نشینی دولت در برابر آمریکا در حالی صورت می گیرد که آمریکایی ها با عدم صدور ویزا برای ابوطالبی آشکارا قوانین حقوق بین الملل را نقض کردند چرا که سازمان ملل به عنوان یک نهاد بین المللی نباید دستمایه تصمیم های سیاسی آمریکا شود و هر کشوری می تواند به تناسب تصمیم خود نماینده مورد نظر خود را به آمریکا برای حضور در این نهاد بفرستد.
 
از سوی دیگر مشخص نیست بالاخره چه زمانی قرار است نتیجه مثبت ده ها دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا در عمل خود را نشان دهد و چگونه است که همزمان با افزایش تحریم ها، تحقیرها نیز افزایش پیدا کرده و برای اولین بار در تاریخ بعد از انقلاب، جمهوری اسلامی ایران در سایه دیپلماسی منفعلانه دولت یازدهم حتی نمی تواند گزینه مورد نظر خود را به سازمان ملل بفرستد؟
 
گفتنی است پیش از این رییس جمهور در تاریخ 24 دی 92 در جمع مردم اهواز گفته بود «در توافق ژنو قدرتهای بزرگ جهان تسلیم ایران شده اند» اما مشخص نیست چطور علیرغم تسلیم این قدرتها، ایران نتوانست ابوطالبی را وارد خاک آمریکا کند و حتی ارزش پاسپورت ایرانی آنقدر نسبت به گذشته کم ارزش تر شده که معاون سیاسی دفتر رییس جمهور نیز نمی تواند برای حضور در سازمان ملل از آمریکا ویزا بگیرد؟
 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون