تاریخ خبر: کد خبر: 3679

زوایای جدید فتنه که در 9 دی امسال مطرح شد

گذشت زمان و تلاش رسانه‌های ضدانقلاب و فتنه برای تحریف تاریخ و رخدادهای مربوط به رخدادهای سال 88، دلیل دیگری است که رسالت جبهه انقلاب جهت روشنگری در رابطه با فتنه و بیان زوایای جدید در این رابطه را بیش از پیش سنگین می‌کند.

یادآوری و سخن گفتن از حماسة تاریخی نهم دی ماه سال 1388 به مزاج برخی از سیاسیون و کسانی که خود در جنایت‌های آن زمان دست داشتند خوش نمی‌آید و این افراد دوست ندارند خروش مردمی را که در دفاع از ظلمی که به آن‌ها و نظام اسلامی‌شان رفته بود به پاخواستند را به یاد بیاورند. اما مگر می‌شود وقوع چنین رویداد عظیم و تاریخی را از یاد برد و مگر می‌توان زمان‌شناسی و اقدام به موقع و بجای مردم در فضای ملتهب و فتنه‌گون سال 88 را به راحتی فراموش کرد؟! مسلما هر چقدر هم که عوامل روسیاه فتنه از بازخوانی جنایت‌هایی که در حق مردم روا داشته‌اند، ناخرسند باشند و گرامی‌داشت حماسه نه دی، عصبانیت آن‌ها را در پی داشته باشد؛ اما رخداد تاریخی 9 دی، افتخاری بزرگ برای مردم ایران است که در تاریخ این کهن مرز و بوم و به نام ایرانیان ثبت شده است. نکته جالب توجه در رابطه با گرامی‌داشت سالروز حماسه نهم دی، این است که گذشت زمان توجه بیشتر به این روز بزرگ را موجب شده است و هر ساله با شور و شوق بیشتری به این روز توجه می‌شود و زوایای جدیدتری از فتنه سال 88 روشن می‌شود. در ادامه به برخی از جنبه‌های متمایز فتنه سال 88 که در سالروز نهم دی ماه امسال توسط شخصیت‌ها و رسانه‌های انقلابی، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت، اشاره می‌شود:

امسال پرشور تر از قبل

نکته جالب توجه در رابطه با حماسه نه دی در دو سال اخیر و به ویژه امسال این بود که، گرامی‌داشت این روز تاریخی نسبت به سال‌های قبل با شور و شوق خیلی بیشتری برگزار شد و در مقایسه با قبل توجه بیشتری به این حماسه و زوایای شکل‌گیری آن صورت گرفته است. تعداد همایش‌ها و جلساتی که به مناسبت گرامی‌داشت حماسه نه دی در سرار کشور برگزار شد و موضع‌گیری‌های شخصیت‌های مختلف و نوع توجه رسانه‌های جبهه انقلاب به این روز در پنجمین سال وقوع این حماسه، نشان می‌دهد که گرامی‌داشت نه دی نسبت به سال‌های قبل پورشورتر شده است. حتی رئیس جمهور نیز نتوانست بی‌تفاوت از کنار این حماسه رد شود و نسبت به عظمت و اهمیت این روز تاریخی اعلام موضع کرد و حماسه‌آفرینی مردم را پاسداشت.

 

تاثیرات اقتصادی فتنه بر کشور

از جمله پیامدهای فتنه سال 88، تاثیرات مخرب اقتصادی آن بر کشور بود. فتنه علاوه بر اینکه تلفات مادی زیادی را به بار آورد و فتنه‌گران ضربه‌های زیادی به اموال عمومی زدند؛ از نظر تاثیری که بر روی سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در کشور داشت نیز، موثر بود. اما علاوه بر این یکی از مهم‌ترین تاثیرات فتنه، نقش فتنه در اعمال تحریم‌های غرب بر کشور بود. فتنه 88 راهبرد کلان آمریکا را درباره ایران –که تا پیش از آن تاریخ صرفا بر مهار برنامه هسته‌ای ایران متمرکز شده بود- تغییر داد و عامل سیاست داخلی در ایران را تبدیل به یکی از اصلی‌ترین پارامترهای شکل دهنده به تصمیمات واشنگتن درباره ایران کرد. قابل انکار نیست که بخش قابل توجهی از تحریم‌ها مستقیما به درخواست جریان فتنه و با هدف حمایت از آن‌ها وضع شد و به نوعی مجازات مردم ایران به سبب رویگردانی از فتنه‌گران و همچنین تلاشی برای سوق دادن اجباری دوباره آن‌ها به سوی جریان فتنه محسوب می‌شد. رسانه‌های جبهه انقلاب در یک سال اخیر و به ویژه در ایام گرامی‌داشت سالروز حماسه نه دی امسال، این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند و به زوایای مختلف تاثیر فتنه در تحریم کشور پرداخته‌اند.

 

نقش فتنه در ترور دانشمندان هسته‌ای

اینکه فتنه 88 چگونه موجب شد تا دشمنان انقلاب از فضای هرج و مرج داخل کشور استفاده کنند و حتی دست به ترور دانشمندان هسته‌ای بزنند؛ از جمله مواردی بود که در ایام سالروز حماسه نه دی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و رسانه‌ها به آن اشاره کردند. دکتر فریدون عباسی یکی از دانشمندان هسته‌ای که خود به همراه شهید مسعود علی‌محمدی ترور شده بود و جان سالم به در برد در این رابطه می‌گوید: «در سال 88 متاسفانه فتنه بزرگی رخ داد و در آن غبار به اندازه‌ای بود که حقیقت پنهان بود و برخی نمی‌توانستند تشخیص درستی درباره مسائل داشته باشند. به همین دلیل جامعه‌مان آسیب دید و دستگاه‌های امنیتی کشور به دلیل ناامنی در شهرهای بزرگ و پایتخت، درگیر خاموش کردن آتش فتنه‌گران شدند و در نتیجه دشمن توانست بر این بستر سوار شود و نخبگان و نابغه‌های ما را ترور کند و این یکی از آثار فتنه 88 بود که بستر ترورها در جامعه در سال 88 ایجاد شد.»

 

تبیین چرایی حصر سران فتنه

در حالی که رسانه‌های ضدانقلاب و پادوهای فتنه تلاش می‌کنند نسبت به حصر سران داخلی فتنه 88، ایجاد شبهه کنند و آن را اقدامی عنوان کنند که سران فتنه مستحق آن نیستند؛ لزوم تبیین این موضوع بیش از پیش اهمیت دارد و در ایام سالگرد حماسه ملی نه دی، شخصیت‌ها و رسانه‌های جبهه انقلاب بیش از گذشته به این موضع پرداخته‌اند و چرایی حصر فتنه‌گران را تبیین کردند. اینکه حصر سران فتنه بر اساس اصل 176 قانون اساسی صورت گرفته است و اینکه سران فتنه به این جهت حصر شده‌اند که قرار بود بعد از 25 خرداد فتنه جدید را ایجا کنند؛ به طوری که دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در دانشگاه فردوسی مشهد در این رابطه گفت: «حصر سران فتنه ربطی به فتنه ۸۸ ندارد بلکه بخاطر فتنه جدیدی بود که در حال کلید زدن بودند و می خواستند همزمان با انقلابهای کشورهای عربی، در ایران هم بگویند که باید بیداری و انقلاب راه بیندازیم و شروع آن در ۲۵ بهمن ۸۹ بود. لذا سران فتنه بخاطر فتنه ۸۸ هیچگونه محاکمه نشدند و تا یکسال و هشت ماه بعد که قصد فتنه جدیدی نداشتند، با سعه صدر نظام و رهبری آزاد بودند.» و اینکه حصر سران فتنه تو دهنی بود به آمریکا که در پی به کارگیری این افراد جهت پیاده کردن طرح تکفیری -شبیه آنچه در سوریه اتفاق افتاد- در ایران بود: «حصر دو تن از سران فتنه بخاطر آن بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند همان طرح تکفیری را که در سوریه پیاده کردند، در اینجا نیز پیاده کنند. که نظام با حصر خانگی آنها، تودهنی محکمی به آمریکا و پروژه تکفیری زد و رابطه آنها را با کانون آمریکایی تکفیرها قطع کرد.» و ... از جمله مواردی بود که مورد توجه قرار گرفته است. همچنین تبیین اینکه حصر کم‌ترین مجازات برای خائنین به ملت است و اینکه قوه قضایئه ابایی از محاکمه آن‌ها ندارد اما بدون شک مجازاتی که بر اساس محاکمه صورت گیرد به مراتب بیش از مجازات فعلی است، از دیگر مواردی بود که مورد توجه قرار گرفت و رسانه‌ها از آن سخن گفتند.

 

اعلام موضع قاطع و شفاف تر از قبل برخی از چهره‌ها

یکی از مواردی که در خاتمه یافتن فتنه و یا ادامه داشتن آن تاثیر بسزایی می‌توانست داشته باشد، نوع موضع‌گیری‌های خواص و نخبگان جامعه است. بدون تردید کسانی که در جامعه و بین مردم بیشتر شناخته شده هستند و به نوعی مراجعه به آن‌ها در دستور کار آحاد جامعه قرار دارد و مواضعی که آن‌ها در رخدادهای مختلف می‌گیرند برای عموم مردم اهمیت قابل توجهی دارد؛ خواص جامعه هستند. این موضع‌گیری‌ها در مواقع فتنه‌گون و زمانی که فضا مبهم است از اهمیت مضاعفی برخوردار است و نقش خواص در این برهه‌ها اهمیت زیادی دارد. در فتنه سال 88 نیز برخی از نخبگان به خوبی وارد میدان شدند و از حقوق مردم دفاع کردند و طراحی عوامل فتنه را تبیین کردند؛ اما در همین حال بودند خواص تاثیرگذاری که هر چند از آن‌ها انتظار می‌رفت در صف مردم بایستند و به دفاع از مردم و نظام برخاسته و نسبت به توطئه‌ای که دشمنان برای کشور طراحی کرده‌ بودند، روشنگری کنند؛ اما این اتفاق نیفتاد و آن‌ها با بی‌تفاوتی معنادار نسبت به این رخداد و یا بعضا اتخاذ مواضعی دوپهلو بر آتش فتنه دمیدند. هرچند برخی از این افراد تاکنون هم موضع درخوری را اتخاذ نکرده‌اند اما برخی‌ها هم که در سال 88 مواضع‌شان نسبت به فتنه خیلی قاطع نبود، شاهد بودیم که امسال موضع گیری های قاطعانه‌ای در رابطه با جنایت‌های عوامل و سران فتنه گرفتند و قاطعانه از لزوم اعدام سران فتنه سخن گفتند. حتی شخصیت هایی که در روزهای فتنه در روشنگری واقعیت‌ها برای جامعه نقش قابل توجهی داشتند و بارها نسبت به فتنه موضع گیری‌های محکمی داشتند، اما امسال حتی قاطعانه‌تر از قبل نسبت به لزوم اشد مجازات فتنه‌گران سخن گفتند.

 

لزوم ممانعت از حضور فتنه‌گران در مناصب دولتی

روی‌کار آمدن دولت جدید و تلاش جریان فتنه-اصلاحات جهت سوءاستفاده از دولت و تحمیل خواسته‌های خود بر این دولت، موجب شده است تا برخی از کسانی که در جریان فتنه سال 88 کارنامه قابل قبولی ندارند، در بخش‌هایی از دولت حضور داشته باشند و این موضوع از جمله مواردی بود که در یک سال اخیر و در ایام سالروز حماسه نه دی مورد توجه قرار گرفته است و رسانه‌ها از لزوم ممانعت دولت جهت ورود فتنه گران به مناصب دولتی سخن گفتند:‌ «حداقل درسی که باید از 9 دی گرفت، این است که باید از فتنه‌گران مراقبت کنیم تا در مَناصب تصمیم‌گیری و تصمیمسازی کشور قرار نگیرند»

 

بررسی تخصصی نقش بیگانگان در فتنه

در رابطه با نقش آفرینی بیگانگان، به ویژه آمریکا و انگلیس در فتنه و طراحی آن‌ها برای به هم زدن کشور قبل‌تر از این هم صبحت‌های زیادی شده بود و در همان ابتدا از طراحی کشورهای بیگانه برای فتنه‌انگیزی در کشور سخن به میان آمد؛ اما در ایام سالروز حماسه نه دی امسال تلاش شد به طور جدی‌تر و تخصصی‌تر به این موضوع پرداخته شود و حتی در این رابطه همایش و جلساتی نیز برگزار شد.

سخن پایانی

مردم در سال 88 به درستی و به موقع نقش‌ خود را ایفا کردند و با حضور تاریخی خود در نه دی، آخرین میخ را بر تابوت فتنه‌گران کوبیدند؛ اما «دیدبان» معتقد است که باید توجه داشت این اقدام ملت، تکلیف مسئولان و نخبگان انقلابی را در قبال فتنه و لزوم روشنگری هرچه بیشتر در این رابطه سنگین‌تر کرده است و رسانه‌ها و شخصیت‌های جبهه انقلاب باید توجه داشته باشند، که بی‌تفاوتی و یا کم‌کاری در قبال حماسه مردم در نه دی و عدم روشنگری کافی در رابطه با زوایای فتنه، به هیچ وجه پذیرفته نیست و مطمئنا تبعات بدی را در پی خواهد داشت. همچنین گذشت زمان و تلاش رسانه‌های ضدانقلاب و فتنه برای تحریف تاریخ و رخدادهای مربوط به رخدادهای سال 88، دلیل دیگری است که رسالت جبهه انقلاب جهت روشنگری در رابطه با فتنه و بیان زوایای جدید در این رابطه را بیش از پیش سنگین می‌کند. در همن راستا برای بیان واقعیت‌ها و روشن کردن حقیقت حوادث سال 88، باید این رویداد را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داد و زوایای گوناگون فتنه را برای جامعه و به ویژه جوان‌ترهایی که آن روزها را کمتر به یاد دارند، روشن کرد. در یکی، دو سال اخیر البته شخصیت‌ها و رسانه‌های انقلابی تلاش کرده‌اند زوایای جدیدتری را بیان کنند که این نوشته به طور کوتاه آن را مورد بررسی قرار داد.

 

منبع: دیدبان

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون