تاریخ خبر: کد خبر: 3191

وقتی روحانی پروژه دولت نهم و دهم را افتتاح می کند

از آنجا که تمامی مراحل پروژه عظیم خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان به دولت‌های نهم و دهم بازمی‌گردد، قابل انتظار بود آقای روحانی در کنار اظهارات متعددی که درباره اهمیت این خط آهن داشت، اشاره‌ای هم به نقش دولت گذشته در این پروژه می‌کرد.

به گزارش قاصد نیوز، چهارشنبه 12 آذر 1393 مراسم بهره‌برداری از خط راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر روز چهارشنبه با حضور روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد.
 

در این مراسم، آقای حسن روحانی اشاره‌ای به روند و تاریخچه ساخت این خط راه‌آهن استراتژیک نکرد. طی چند روز اخیر هم چند تن از مسئولان دفتر رئیس دولت یازدهم نیز به تفصیل درباره اهمیت این پروژه ریلی سخن گفته‌اند اما هیچ اشاره‌ای به نقش دولت سابق در ساخت این پروژه نکرده‌اند.



آقای روحانی، سنت حسنه تقدیر از خدمات دولت‌های قبل را فراموش نکنید

این در حالی است که تاریخچه طرح اتصال ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان نشان می‌دهد تمامی مراحل این پروژه عظیم از طراحی و امضای قرارداد تا اجرا به دولت سابق بازمی‌گردد.
 

موافقت‌نامه اولیه احداث این خط راه‌آهن در دولت نهم بین روسای جمهوری ۳ کشور ایران، ترکمنستان، قزاقستان در حاشیه اجلاس روسای جمهور حاشیه دریای خزر که در مهر ۱۳۸۶ در تهران برگزار شد، به امضا رسید و عملیات ساخت آن در ایران از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا و طی دولت دهم انجام شد.
 

به گفته مدیرکل فعلی سازمان راه و شهرسازی استان گلستان، ساخت این راه آهن از سال 90 با توافق سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در طول نزدیک به 926 کیلومتر آغاز شد.
 

از آنجا که 80 کیلومتر از این خط آهن در ایران، 700 کیلومتر در ترکمنستان و بیش از 120 کیلومتر آن در خاک قزاقستان واقع شده است، در 6 خرداد  1392 (اواخر دولت دهم) پس از آن که مسیر ایرانی این خط آهن تکمیل شد، طی مراسمی این پروژه افتتاح شد. سهم ایران از این مسیر ریلی 900 کیلومتری، 80 کیلومتر است که لازم بود بین گرگان تا اینچه برون ساخته می‌شد که این کار اوایل سال 1392 به اتمام رسید.
 

سردار عبداللهي، رييس قرارگاه خاتم الانبياء، هم در آن مراسم طي سخناني خاطر نشان كرده بود: طول اين پروژه در مجموع در سه كشور ايران، تركمنستان و قزاقستان حدود ۹۰۰ كيلومتر است كه ۷۰۰ كيلومتر آن در خاك تركمنستان ناحيه بركت در استان بالكان به سوي مرز قزاقستان در شمال غربي اين كشور قرار دارد و ۱۲۰ كيلومتر در خاك قزاقستان در منطقه اوزن و ۸۰ كيلومتر هم در خاك ايران ناحيه اترك در شمال گرگان واقع شد. قرارداد اجرايي اين خط آهن در اسفند ۹۰ به صورت APC به قرارگاه خاتم الانبيا واگذار شد و از فروردين سال 91 نيزعمليات اجرايي آن آغاز شد و درطول مسير راه آهن گرگان به اينچه برون يك دستگاه پل بزرگ، ۴ تقاطع غيرهمسطح و ۴ ايستگاه اصلي و فرعي قرار دارد.

 
آقای روحانی، سنت حسنه تقدیر از خدمات دولت‌های قبل را فراموش نکنید /// آماده انتشار


بخش قزاق این پروژه نیز اواخر اردیبهشت 1392 افتتاح شده بود. با این که بخش ایران و قزاق این راه آهن تا اواخر دولت دهم به پایان رسیده بود اما علت اصلی عدم افتتاح رسمی آن، ناتمام ماندن سهم ترکمنستانی آن بود.
 

از آنجا که تمامی مراحل پروژه عظیم خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان از طراحی و امضای قرارداد تا اجرا به دولت‌های نهم و دهم بازمی‌گردد، قابل انتظار بود آقای روحانی در کنار اظهارات متعددی که درباره اهمیت و مزایای گسترده این خط آهن داشت، اشاره‌ای کوتاه هم به نقش دولت گذشته در این پروژه می‌کرد. بدون تردید، نگاه منصفانه به عملکرد گذشتگان از سوی دولت فعلی، سبب خواهد شد آیندگان نیز نسبت به دولت یازدهم نگاه منصفانه اتخاذ کنند.

منبع: مشرق

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون