تاریخ خبر: کد خبر: 2767

شوخی جدید دولت با مجلس!

سلسه شوخی های دولت با نمایندگان مجلس پیرامون معرفی وزیر علوم سر پایان یافتن ندارد و در آخرین مورد رییس جمهور طی نامه ای به مجلس، «فخرالدین دانش آشتیانی» را به عنوان گزینه پیشنهادی جدید برای تصدی این وزارتخانه معرفی کرده است.

به گزارش قاصدنیوز پس از استیضاح رضا فرجی دانا در آخرین روزهای مرداد ماه سال جاری، آقای روحانی با معرفی محمود نیلی احمد آبادی به عنوان وزیر پینشهادی علوم به مجلس، سر شوخی با مجلس را باز کرد بگونه ای که بسیاری از نمایندگان در روز رای اعتماد نیلی صراحتا اعلام کردند وی گزینه اصلی دولت نیست و هدف دولت از معرفی وی به مجلس، «رای نیاوردن» او و ادامه مدیریت پروژه تقابل دولت با مجلس در افکار عمومی است.
 
سرانجام همانطور که پیش بینی می شد نیلی نتوانست حتی 80 رای مثبت از سوی نماینگان کسب کند و حالا به فاصله گذشت نزدیک به دو هفته  از این اتفاق، رییس جمهور گزینه جدیدی را به مجلس معرفی کرده است که از حیث سوابق اجرایی و علمی برتری و مزیت خاصی نسبت به گزینه های قبلی ندارد و از آن جالب تر، سابقه همکاری تنگاتنگ با مصطفی معین وزیر علوم تندروی دولت اصلاحات و برخی چهره های حزب منحله مشارکت را در کارنامه خود ثبت کرده است.
 
با این اوصاف کاملا مشخص است چرا رییس جمهور اصرار دارد در شرایط کنونی گزینه ای مانند دانش آشتیانی که رای نیاوردن وی در مجلس روشن است، به مجلس معرفی شود:
 
اولا؛ این اقدام باعث ادامه تقابل دولت با مجلس بر سر وزارتخانه علوم می شود و در این میان فضای مناسبی برای تغییر اولویت های اصلی کشور در افکار عمومی پدید می آید که مهم ترین این اولویت ها در شرایط فعلی سرنوشت مذاکرات هسته ای است.
 
به بیان دیگر، در شرایطی که حساس ترین روزهای مذاکرات هسته ای در مسقط سپری می شود، دولت با معرفی یک گزینه معلوم الحال به مجلس و اظمینان از عدم رای آوی وی، توجه بخشی از افکار عمومی را از مساله هسته ای به دعوای دولت و مجلس تقلیل می دهد و در نهایت نیز با ژست مظلوم نمایی، مقصر بسیاری از مشکلات را مجلس معرفی می کند و از «سنگ اندازان و کارشکنان مقابل دولت» در عرصه داخلی سخن می گوید.
 
ثانیا؛ رای نیاوردن دانش آشتیانی ضمن ایجاد حاشیه امن برای دیگر وزرای نزدیک به استیضاح، باعث می شود تا مقصر تقابل دولت و مجلس در افکار عمومی قوه مقننه معرفی شود تا در نهایت با استناد به این موضوع و دیگر موضوعات مشابه، در انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی رسانه های حامی دولت و اصلاح طلبان بر لزوم یک دست شدن مجلس آینده و رای آوردن نمایندگان همسو با دولت یازدهم در میان افکار عمومی تاکید کنند.
 
با این اوصاف، به نظر می رسد باید بار دیگر به نظاره نشست و منتظر ماند تا پس از رای نیاوردن دانش آشتیانی از سوی مجلس، رییس جمهور چه کسی را به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی می کند؟
 
آیا بالاخره روزی فرا می رسد که آقای روحانی با عمل به شعار «اعتدال» یک چهره غیر سیاست زده و به معنای واقعی کلمه «علمی» که سابقه مدیریتی قابل توجهی را هم داشته باشد به مجلس معرفی کند یا همچنان قرار است وزارت علوم به عنوان سهمیه ثابت حزب مشارکت و نزدیکان این طیف سیاسی باقی بماند و دود کشمکش های سیاسی در این باره به چشم جامعه علمی کشور فرو برود؟
 
منبع: رجانیوز

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون