تاریخ خبر: کد خبر: 2328

«وایبر» و «اسکایپ» خط مقدم شهروند جاسوس است

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با بیان اینکه هر سیستمی که به اینترنت متصل می شود احتمال سرقت اطلاعات از آن وجود دارد، گفت: پیشنهاد می کنیم که فیلم ها و عکس های شخصیتان را به هاردهای جانبی و یا فلش و سی دی انتقال دهید.

«وایبر» و «اسکایپ» خط مقدم شهروند جاسوس است

به گزارش قاصدنیوز، سرهنگ محسن عرفانی در همایش "جرایم سایبری؛ چرایی فیلترینگ واتس آپ، وایبر، فیسبوک و لاین" که بعدازظهر سه شنبه در دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مشهد با حضور جمعی  از اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد برگزار شد، اظهار کرد: گسترش مفاسد اجتماعی، کلاهبرداری های آنلاین، شناسایی افراد ارزشمند، برآورد وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی توسط دشمن از جمله تهدیدات اینترنتی محسوب می شود.

 

وی با بیان اینکه در فضای مجازی به راحتی می توان به هر آنچه میخواهیم دست بیابیم، افزود: این فضا به هیچ عنوان امن نیست و جعل هویت یکی از شایع ترین جرایم در فضایی مجازی است.

 

احتمال سرقت اطلاعات از هر سیستم متصل به اینترنت

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با بیان اینکه هر سیستمی که به اینترنت متصل می شود احتمال سرقت اطلاعات از آن وجود دارد، گفت: پیشنهاد می کنیم که فیلم ها و عکس های شخصیتان را به هاردهای جانبی و یا فلش و سی دی انتقال دهید.

 

سرهنگ عرفانی با اشاره به احتمال سرقت اطلاعات توسط افراد سودجو از هارد سیستم های تعمیراتی اظهار کرد: بهتر است هنگامی که سیستم تان نیازمند تعمیر است برای تعمیر آن به مراکز مجاز و شناخته شده مراجعه کنید.

 

وی با بیان اینکه شکل ظاهری مجرمان امروز با گذشته فرق کرده، افزود: مجرمان قداره بند گذشته، امروز با ظاهری متفاوت ظاهر شده و گاهی ممکن است حتی یک نوجوان چهارده ساله هم مرتکب جرایم اینترنتی شود.

 

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی خراسان رضوی رضوی ضمن اشاره به شبکه های اجتماعی رایج اظهار کرد: سرورهای بیشتر شبکه های اجتماعی در آمریکا و اسرائیل هستند و خط دهی ها  در این شبکه ها از سوی سرویس های جاسوسی آنها انجام می شود.

 

توصیه های اوباما به جوانان آمریکایی 

سرهنگ عرفانی به توصیه های اوباما به جوانان آمریکایی اشاره کرد و ادامه داد: وی در یک سخنرانی به جوانان آمریکایی توصیه می کند مراقب رفتارهایشان در اینترنت باشند.

 

وی افزود: شبکه فیسبوک با یک میلیارد و 200 میلیون عضو یکی از کشورهای بزرگ جهان محسوب می شود.

 

سرهنگ عرفانی عنوان کرد: هدایت قربانی به سایت های فیشینگ و سرقت رمز اینترنتی و برداشت از حساب با انجام خریدهای اینترنتی و کلاهبرداری از صنعتگران و اصناف از جمله دیگر آسیب های فضای مجازی است.

 

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی همچنین به شکست هایی که در ازدواج های اینترنتی اتفاق می افتد اشاره کرد و گفت: 70درصد مردانی که در اینترنت به دنبال همسر هستند به مسائلی غیر از ازدواج فکر می کنند.

 

وی همچنین با اشاره به فروش دار های تاریخ گذشته و غیر معتبر در اینترنت اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود 90 هزار قلم دارو کشف کرده ایم که اغلب آنها تقلبی یا تاریخ گذشته بوده است.

 

سرهنگ عرفانی همچنین به کلاهبرداری هایی که به وسیله پیامک انجام می شود اشاره کرد و افزود: به هیچ عنوان نباید به یک شماره موبایل اعتماد کنیم.

 

وایبر و اسکایب خط مقدم شهروند جاسوس است

وی همچنین به بازی "پو" که قابل نصب بر روی موبایل است اشاره و عنوان کرد: پو یک بازی است که در آن شما باید یک فرزند را در فضای مجازی بزرگ کنید و این مسئله در برخی موارد به زندگی زوج های جوان آسیب رسانده است.

 

سرهنگ عرفانی با اشاره به شبکه های تحت موبایل اظهار کرد: این شبکه ها یکسری مزایا دارد اما آسیب دیدگی های آن بیشتر بوده و حرف پلیس فتا این است که ما وقتی یک تکنولوژی را وارد می کنیم نباید از قوانین نظارتی بر آن غفلت کنیم.

 

وی افزود: "وایبر" و "اسکایپ" خط مقدم شهروند جاسوس است و سرور آن در انگلستان است و اسرائیل به عنوان سرمایه گذار آن نهایت سود را از این شبکه می برد.

 

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی به  نرم افزار "وی چت" اشاره کرد و گفت: کسانی که از این نرم افزار استفاده می کنند باید مراقب باشند که مورد هتک حیثیت قرار نگیرند.

 

وی همچنین نسبت به آسیب زا بودن نرم افزارهای "تانگو" و "لاین" هشدار داد و تاکید کرد: احتمال افشای اطلاعات و عکس های شخصی از طریق این فضاهای مجازی بسیار بالا است و افرادی که از آنها استفاده می کنند در نظر داشته باشند که استفاده از این فضاها در صورت عدم رعایت موازین امنیتی برایشان آسیب زا خواهد بود.

 

فکر نمی کنم قوه قضائیه به دنبال فیلترینگ وایبر باشد

سرهنگ عرفانی اظهار کرد: استفاده از فضای مجازی با وجود همه خطرات و آسیب هایی که دارد در صورت بهره برداری صحیح می تواند برای نسل جدید مفید واقع شود.

 

وی در پایان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که از وی پرسید نظر شما در مورد سخنان سخنگوی قوه قضائیه در رابطه  با فیلتر کردن وایبر چیست، گفت: فکر نمی کنم قوه قضائیه به دنبال فیلترینگ وایبر باشد بلکه منظور سخنگوی قوه قضائیه این بوده است که ساز و کار ها و قوانین نظارتی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مردم تهیه و سپس از این شبکه های اجتماعی استفاده شود.

 

منبع: مهر

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون