تاریخ خبر: کد خبر: 1822

علی لاریجانی:

حضور مجدد آمریکا در منطقه بازی با «انبار باروت» است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح احتمالی آمریکا برای مقابله با داعش گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند که حضورشان در منطقه بازی با انبار باروت است.

حضور مجدد آمریکا در منطقه بازی با «انبار باروت» است

به گزارش قاصدنیوز، علی لاریجانی در اختتامیه جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی اظهار کرد: امروز بیش از دیروز نیاز به تعمق و تامل پیرامون آثار مربوط به ائمه اطهار(ع) داریم.

 

وی با بیان اینکه در این مسئله تردیدی نیست که توجه به سیره ائمه اطهار(ع) سبب بسط عقلانیت در جامعه می‌شود افزود: شیعه در راه خود که اولیا نیز به آن اشاره داشته‌اند، مسیر و مسلکی را انتخاب می‌کند که تیکه بر عقلانیت دارد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عقلانیت شیعه با عقلانیتی که در غرب از آن یاد می‌شود تفاوت دارد، گفت: مبنا و شاخصه اصلی تفکر شیعه تکیه بر عقلانیت بوده و امام رضا(ع) در حدیثی می‌فرمایند «دینداری که عقل ندارد، اعتنایی به او نیست» که این حدیث نشان‌دهنده جایگاه رفیع عقل در اسلام و تشیع است.

 

لاریجانی با اشاره به اینکه این تفاوت میان افق و اهداف اسلام و غرب، تصریح کرد: امروز در دنیایی هستیم که از یک سو افراط در صحن مسائل عقل خودمحور مصیبت‌هایی را ایجاد کرده و از سویی همین عقل خودمحور سبب گرایش‌های دیگری نیز شده که در قالب دین و خارج از عقلانیت است که نمونه آن را در جریان‌‌های تندرو و افراطی شاهد هستیم که از سویی خود را مسلمان دانسته، اما به دلیل اینکه مسلمانی آنها منهای عقلانیت بوده، مصیبت‌بار هستند.

 

وی عنوان کرد: یکی از مسائلی که غرب و اسلام با هم در آن تقابل دارند آزادی بیان است، البته غربی‌ها تحمل تفکری غیر از خود را ندارند و در این راه می‌گویند که هر تفکر که غیر از تفکر آنهاست، باید تعطیل شود و گاهی این تندروی‌ها تا آنجا پیش می‌رود که این تفاوت خون‌آلود شده است.

 

وی با تأکید بر اینکه عقل جوهر درونی در نهاد انسان‌هاست، گفت: خداوند در قرآن مبین نیز مکرراً بر این مسئله تأکید داشته که چیزی پراهمیت‌تر از انسان نبوده که آن را خلق کرده است و در زندگی بشر نیز عقل آنگونه سلطنت داشته که در زندگی اولیای خدا نیز آن را مشاهده کرده‌ایم و این چراغ راه ماست.

 

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه از طریق عقل می‌توانیم تمسک به اولیای خدا داشته و راه روشن را پیدا کنیم، گفت: در این 100 ساله اخیر برخی در مورد عقل آنگونه صحبت می‌کردند که نگاه یکسان در غرب و شرق نسبت به این مسئله وجود دارد.

 

لاریجانی با بیان اینکه دین در زندگی، آرمان و ارزش‌ها و رسیدن به افق و اهداف تأثیرگذار است، گفت: علم در این مسیر گاهی دست‌اندازی کرده و شاید کمک می‌کند، اما آنچه مسلم بوده در پناه دین، حق به کمال می‌رسد، یکی از کسانی که به مقوله عقلانیت در تفکر دینی پرداخته شهید مطهری بوده که این مسئله را عنوان کرد و در حقیقت در کتاب خود و در نقل قول‌هایی که از وی وجود داشته، از اسلام حقیقی با عنوان اسلام وسط نام برده است.

 

وی افزود: مطهری سه رویکرد افراطی، تفریطی و معتدل را تعریف کرده که به گونه افراطی جهالت و به گونه تفریطی جمود نام داده است و اعتدال را در اسلام وسط تعریف کرده و بیشتر به این نکته توجه داشته که خطر تفریطی‌ها کمتر از افراطیون نیست.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز نیز شاهد تفکرات تندرو هستیم که با اسلام وسط و عقلانیت منافات داشته، خاطرنشان کرد: در چند دهه اخیر بیشتر از این گرایش‌های التقاطی رنج برده‌ایم چرا که مبنای ما عقلانیت است.

 

وی تصریح کرد: ما در حوزه اسلام همین عقیده را قبول داریم که مبنا عقلانیت بوده و شهید مطهری نیز از آن با عنوان دموکراسی یاد کرده که این دموکراسی در اسلام یعنی انسانیت رها شده و در غرب به معنی حیوانیت رها شده است.

 

رئیس قوه مقننه افزود: آزادی در اسلام مبنای انسانی داشته و فطری است و در تفکر اسلامی هدف سعادت انسانی محسوب می‌شود، اما در تفکر غربی لذت و پیشرفت مادی مبنای آزادی بوده و پایه این نظام تأمین نیازهای غریزی است.

 

لاریجانی افزود: امروز ایران و غرب در حوزه حقوق بشر نیز کشمکش دارند و این کشمکش مبنای حقوقی دارد و باید به مبنای حقوقی ایران در حوزه حقوق بشر توجه شود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله مهم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت:  در این 35 ساله به این مسئله توجه صحیح نشده است و باید نظریه‌پردازی‌های جامع‌تری شکل گیرد اما مسئله مهمتری که شهید مطهری در کتاب خود نیز به آن اشاره داشته نحوه صحیح اجرایی کردن آن است، چرا که اگر شیوه‌های اجرایی امر به معروف و نهی از منکر صحیح نباشد آثار زیانبار آن بیشتر است اما آنچه مسلم بوده نباید امر به معروف از طریق خشونت باشد چرا که امروز تندروها در منطقه در قالب امر به معروف اقداماتی نظیر سر بریدن انسان‌ها انجام می‌دهند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه امریکایی‌ها باید بدانند که حضورشان در منطقه بازی با انبار باروت است تأکید کرد: در این یکی دو روزه ژست‌هایی از امریکایی‌ها می‌بینیم که مدام یا در ترکیه جلسه می‌گذارند یا به سعودی می‌روند؛ اما سؤال اینجاست که چرا اینها اینقدر نگران هستند، آیا نگران چند نفر اروپایی هستند که به داعش رفته‌اند؟ یعنی اینها نمی‌دانستند؟ اما آنچه مسلم بوده این است که امروز همین جریان‌های افراطی نیز گریبانگیر خودشان شده و هیمنه آمریکا را شکسته‌اند.

 

وی با تأکید بر اینکه در قرن اخیر با وجود توسعه علم و فناوری شاهد بیشترین جنگ‌ها، جنایات، ترورها و کشتارهای جمعی بوده‌ایم تأکید کرد: استفاده از عقل از همین حیث مهم بوده چرا که تکیه بر عقلانیت سبب می‌شود جنایاتی از این دست رخ ندهد، امروز در منطقه شاهد  رویش جریان‌های تندرو هستیم که ریشه در رفتار امریکایی‌ها در عراق و افغانستان دارد.

 

لاریجانی با بیان اینکه سه سال و اندی قضیه سوریه مطرح است، گفت: آیا غربی‌ها نمی‌دانستند چه رخ می‌دهد؟ اگر نمی‌دانستند قابل تأسف بوده که با وجود ادعای مدیریت جهانی اینگونه عمل کرده‌اند. آنچه مسلم است آمریکایی‌ها فهمشان از مسائل شرق بسیار پائین است.

 

لاریجانی با بیان اینکه امریکایی‌ها در برخورد با تروریست‌ها و جریان‌های افراطی برخورد تاکتیکی داشته و دوره‌ای خود را به خواب زدند و حالا نیز شاهد یک رفتار شتاب‌زده و فرصت‌طلبانه از آنان هستیم افزود:  شاید این رفتار شتابزده آنان و این ژست به دلیل فشارهای جمهوری‌خواهان باشد اما بعید است که آمریکایی‌ها اینقدر عقل نداشته باشند که به خاطر مسائل داخلی چنین جنگ‌افروزی در منطقه به راه بیندازند و این نشان می‌دهد که علت و دلیل چیز دیگری است.

 

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: این منطق اصلاً معنا ندارد که ائتلافی برای برخورد با داعش ایجاد کردند آن هم در شرایطی که تحت نظارت شورای امنیت و سازمان ملل نبوده و این یعنی آنان عقلانیتی برای اداره دنیا ندارند.

 

وی ادامه داد: اکنون این سؤال مطرح می‌شود که دنیا مگر نظامات بین‌المللی نداشته که آنان چنین ائتلافی برای برخورد با داعش ایجاد کرده‌اند؛ اینگونه‌ رفتارها نشان می‌دهد که آنان به دنبال منافع خود و ایجاد مشروعیت ساختگی برای خود هستند اما باید بدانند که حضور آنان در منطقه و چنین رفتارهایی بازی با انبار باروت است چرا که امروز مردم منطقه بیدار هستند و ممکن است این بازی در انبار باروت تبدیل به آتشی فراگیر شود.

 

منبع:فارس

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون