تاریخ خبر: کد خبر: 1507

وزیر جدید علوم دنباله روی وزیر قبلی نباشد/ با لجبازی نمی شود کشور را اداره کرد

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: از گوشه و کنار شنیده می شود که اگر هر فرد دیگری به عنوان وزیر علوم انتخاب شود، همان مسیر وزیر علوم قبلی را ادامه می دهد این نوعی لجبازی است و با لجبازی مملکت اداره نمی شود؛ به عبارتی اگر نقطه ضعفی وجود داشته است و نمایندگان بر اصلاح آن تأکید کرده اند باید آن نقص اصلاح شود.

وزیر جدید علوم دنباله روی وزیر قبلی نباشد/ با لجبازی نمی شود کشور را اداره کرد

به گزارش قاصدنیوز، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان شامگاه 30 مردادماه مصادف با شب شهادت امام جعفر صادق(ع) در جمع زائران و مجاوران بارگاه ثامن الحجج(ع) تأکید کرد: امروز  علمای حوزه، اساتید دانشگاه و دانشمندان باید با فنون مختلف اسلامی آشنایی داشته باشند و در برابر شبهات مخالفین بایستند و نگذارند عقاید جوانان متزلزل و یا مفاسد اخلاقی در جامعه تزریق شود.

 

دانشگاه به ابزار سیاسی جناح ها تبدیل نشود
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به بیان چهار ویژگی دانشگاه مطلوب پرداخت و اظهار کرد: دانشگاه باید استقلال داشته باشد و به ابزار سیاسی جناح ها تبدیل نشود، اگر دانشگاه به ابزاری برای جناح ها تبدیل شود ارزش دانشگاه سقوط می کند.

 

وی با تأکید بر این که دانشگاه نباید غرب زده باشد، تصریح کرد: فرهنگ غرب نباید بر فضای دانشگاه اسلامی ما حاکم باشد، ما زمانی تمدن داشتیم که غرب در دوران قرون وسطی سپری می کرد، بنیان گذاران بسیاری از علوم دانشمندان اسلامی هستند از این رو دلیلی ندارد فرهنگ غرب بر دانشگاه ما حاکم باشد.

 

این مرجع تقلید تولید علم در دانشگاه را به عنوان یکی دیگر از ویژگی های دانشگاه مطلوب معرفی کرد و گفت: دانشگاه اگر بخواهد صرفاً به ترجمه علوم غربی بپردازد ارزشش را از دست می دهد، دانشگاه باید به تولید علم بپردازد، حرکتی که اخیراً دانشمندان ما به آن سمت حرکت می کنند.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم به بیان آخرین ویژگی دانشگاه پرداخت و ابراز کرد: اساتید و دانشجویان دانشگاه باید دارای ایمان و تقوای قوی باشند و اولین سخن شان اخلاق اسلامی، احترام به حقوق دیگران و دفاع از آبروی اسلام و کشور باشد؛ در واقع اگر دانشگاه این چهار ویژگی را نداشته باشد در آینده مشکل عظیمی در دانشگاه ها خواهیم داشت.

 

وی تأکید کرد: من برای اکثریت اساتید و دانشجویان دانشگاه احترام قائل هستم، دانشجویان ما در بسیاری از مسائل دینی پیشرو هستند با این وجود افراد نفوذی در دانشگاه هم وجود دارند.

 

وزیر علوم جدید دنباله روی وزیر قبلی نباشد
حضرت آیت الله مکارم شیرازی به عزل وزیر علوم توسط نمایندگان اشاره و خاطرنشان کرد: اکثریت نمایندگان مجلس وزیر علوم را نپذیرفتند، وزیر علوم در کنار فعالیت های خوبش، کارهای نامناسبی انجام داد و با وجود این که نمایندگان به او برای اصلاح کارها مهلت داده بودند، او به اصلاح آنها نپرداخت لذا شخص دیگری باید به عنوان وزیر انتخاب شود تا به اصلاح بپردازد.

 

این مرجع تقلید ادامه داد: از گوشه و کنار شنیده می شود (ان شاء الله که صحیح نیست و تکذیب هم شده است) که اگر هر فرد دیگری به عنوان وزیر علوم انتخاب شود، همان مسیر وزیر علوم قبلی را ادامه می دهد این نوعی لجبازی است و با لجبازی مملکت اداره نمی شود؛ به عبارتی اگر نقطه ضعفی وجود داشته است و نمایندگان بر اصلاح آن تأکید کرده اند باید آن نقص اصلاح شود.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: من از این که رییس جمهور بر احترام به رأی مجلس تأکید کرد خوشحالم؛ ما اگر دموکراسی و قانون داریم باید آن را بپذیریم و به آن احترام بگذاریم و احترام گذاشتن به رأی مجلس به این معناست که وزیر بعدی باید اصلاحاتی را در دانشگاه ها به وجود بیاورد و نقاط ضعف را برطرف کند.

 

وی با بیان این که ما نباید تعصب داشته باشیم، اظهار کرد: دانشگاه ها و حوزه های علمیه مانند قلب برای کشور هستند و اگر روزی آسیب ببینند کل کشور آسیب خواهد دید.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: امیدوارم پیامی را که در کنار مضجع شریف علی بن موسی الرضا(ع) به رییس جمهور، وزرا و دولتی ها دادم مورد توجه قرار بگیرد و شخصی را که برای وزارت علوم تعیین می کنند بتواند چهار ویژگی دانشگاه مطلوب یعنی استقلال، تولید علم، تقوا و ایمان و دوری از غرب زدگی را به دانشگاه ها بیاورد تا مردم زمانی که جوانان شان را به دانشگاه می فرستند دلهره ای نداشته باشند

 

 

منبع: رسا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون