تاریخ خبر: کد خبر: 2129

گفتگو درباره شیوه سنجش عملکرد فردی نمایندگان مردم در شورای شهر پس از یک سال فعالیت-7:

این اقدام شما در مرکز پژوهش های شورا پیگیری خواهد شد/ از برنامه اعضا در سال گذشته، حال و سه سال آینده سوال شود/ علت عدم اعلام غیبت اعضا در یک سال گذشته

 این اقدام شما در مرکز پژوهش های شورا پیگیری خواهد شد/ از برنامه اعضا در سال گذشته، حال و سه سال آینده سوال شود/ علت عدم اعلام غیبت اعضا در یک سال گذشته

به گزارش قاصدنیوز، پس از گذشت یک سال از شروع فعالیت قانونی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، امری که تحقق آن بیش از پیش مطالبه مردم و نخبگان از نمایندگان خود در پارلمان شهری می باشد، ارائه گزارش عملکرد فردی برای سنجش فعالیت آنان است.

 

در این راستا قاصدنیوز، در قالب پرونده ای سعی دارد به ملاک ها و معیارهایی جهت سنجش دقیق تر فعالیت فردی اعضای شورای اسلامی شهر برسد.

 

در بخشی از این پرونده مصاحبه هایی با نمایندگان مردم در شورای شهر انجام شده است که در سری هفتم از این مصاحبه ها با دکتر محمد کمال سرویها و دکتر براتعلی خاکپور به گفتگو پرداخته ایم.

*   *   *

 

سوال: ما برای ارزیابی فعالیت های اعضای شورای شهر شش شاخص و ملاک را در نظر گرفته ایم. نظر شما درباره این ملاک ها چیست وآیا این ملاک ها برای ارزیابی کافی است یا خیر؟

1- میزان حضور و تعداد غیبت ها(موجه و غیرموجه) در جلسات صحن علنی و کمیسیون ها و نظم حضور(تاخیر)

2- میزان حضور در جلسات کمیته های نظارتی در مناطق شهرداری و گزارشی از اقدامات انجام شده توسط عضو شورا

3- میزان حضور در جلسات به عنوان نماینده شورا در سازمان های تابعه شهرداری و گزارشی از اقدامات انجام شده

4- کیفیت حضور در جلسات کمیسیون تخصصی با ارائه موارد مداخه نماینده در طرح ها و لوایح مورد بررسی قرار گرفته و ارائه گزارشی از کلیت اقدامات و تاثیرگذاری های شخصی وی بر تصمیم گیری و تصمیم سازی کمیسیون

5-میزان حضور در دفتر ملاقات عمومی و دیگر ارتباطات مردمی به جهت ارتباط با آنان و رفع مشکلات به همراه ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این جهت

6- میزان و ذکر عناوین بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف شهر و پروژه های دردست اقدام به جهت آشنایی نزدیک با موانع پیش رو و مشاهده نزدیک مسائل

 

محمدکمال سرویها، نایب رئیس اول شورای اسلامی مشهد:

تشکر می کنم از اینکه درصدد برآمده اید تا برای انتخاب دقیق تر اعضای شورای شهر در دوره های بعدی توسط نخبگان و مردم فضا را شفاف نمایید.

 

این ملاک ها گرچه که به شناخت افراد پر کار کمک می کند اما میزان تاثیرگذاری را مشخص نمی کند.

 

به نظرم ملاک مهم باید این باشد که آیا عضو، اشتغال و دغدغه اصلی اش شوراست یا مسئولیتی دیگر؟ طبیعتا کسی که برای شورا کمتر از دیگر کارها وقت بگذارد اساسا در جریان موضوعات قرار نمی گیرد تا اظهارنظر کارشناسی کند. اما در این بین افرادی را داریم که یک ساعت وقت گذاری کارشناسی آنان برابری می کند با پنج ساعتِ یک فرد دیگر.

وقتی این فرد متخصص وارد شورا شد باید اساتید دانشگاه و نخبگان را به خدمت بگیرد و شورا را به عنوان کار اصلی بپذیرد. ما در شورای سوم افرادی را داشتیم که مشغول درس و بحث بودند و وقتی به شورا راه یافتند تدریس و اشتغالات خود را به جای اینکه کم کنند، اضافه تر کردند.

 

ملاک بعدی این می تواند باشد که عضو در طرح ها و لوایح حضور فعال داشته باشد. ما خیلی ها را داریم که واقعا در موضوعات حضور فعال نداشته اند و شاید امضایشان پای همه طرح ها هم بوده است. حضور فعال به معنای شرکت در کارگروه ها و جلسات کارشناسی و... است.

اگر این حضور فعال را بتوانید استخراج کنید خیلی کمک خواهد کرد. همچنین برگزاری میزگردهای تخصصی و پرسش از عضو اقدام ارزشمندی در این جهت خواهد بود.

 

داشتن برنامه برای فعالیت در شورای شهر شاخصی دیگر برای سنجش است. باید از نماینده سوال کنید که در یک سال گذشته چه موضوعاتی را در دستور کار داشته ، هم اکنون چه موضوعات را در دستور کار دارد و تا پایان سه ساله آینده چه کارهای می خواهد انجام دهد. با این سوال مشخص می شود که یک فرد آیا دارای برنامه است یا بدون برنامه و هدف در شورا حضور دارد.

 

همچنین صداقت افراد و سنجش کارشناسی سخن گفتن او را می توان با رصد برنامه ها و مواضع در ایام انتخابات مشخص کرد.

 

درباره موضوع عدم توجه به علایق و تخصص اعضا در یک سال گذشته شورا باید بگویم که شاید حق با آنان باشد! در این صورت شورا به خود، آن فرد و از همه مهمتر به شهر ظلم کرده است. اما باید گفت در شورا یک روال رای گیری مشخص برای تقسیم پست ها بر اساس رای خود اعضا وجود دارد و این طور نیست که هیئت رئیسه بتواند فردی را محدود کند یا به فردی پر و بال بدهد. در نتیجه این ادعا را خیلی دقیق و کارشناسی نمی دانم.

 

براتعلی خاکپور، عضو شورا و رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی مشهد:

این موارد شاخص های خوبی است و لازم است مجموعه شاخص ها را به لحاظ کمی و کیفی تفکیک بکنیم و عملکرد افراد را در حوزه های مختلفی که کار می کنند مورد بررسی قرار بدهیم.

 

در خصوص وقت گذاری، آنچه که قانونگذار برای اعضای شوراها دیده است 60 ساعت در ماه است. می توان گفت همه اعضا بیش از آن چه قانونگذار مشخص کرده است حضور دارند. به طور قاطع می توان گفت اعضا بیش از 100ساعت درماه وقت گذاشته و حضور داشته اند.

 

برای سنجش میزان حضور فعال اعضا در کمیسیون ها، افرادی بی طرف با حضور در جلسات، نظرات طرح شده را ارزیابی کنند. همچنین خود شورا هم می تواند این اقدام را برای اعضای خود انجام دهد.

 

در خصوص طرح ها می توان هم کمیت طرح های ارائه شده توسط افراد و هم کیفیت و تخصصی بودن طرح را هم مبنای ارزیابی قرار داد.

 

با همه این مسائل به نظرم شورای شهر جای کار فردی نیست بلکه کاری است شورایی، در نتیجه گزارش قاعدتاً بایستی بر مبنای کمیسیون ها( چون خروجی نظرات کمیسیون ها حاصل بحث و تبادل نظر تک تک افراد است) و سازمان ها و ... باشد. در این باره، هم کمیسیون ها گزارش دهند و هم رسانه ها مطالبه گزارش عملکرد کنند.

 

این اقدام شما در قالب یک طرح پژوهشی در مرکز پژوهشهای شورا قابل انجام است و پیگیری خواهد شد. این بررسی در اولویت اول به خود افراد ارائه شود که جایگاه خود را در بین مردم و نخبگان بدانند.

 

در خصوص قالب سنجش، خوب است بیاییم یک سری گویه هایی را تعریف کنیم و گویه ها را از نخبگان و دانشگاهیان، اهل مطبوعات و مجریان در قالب یک پرسشنامه در زمینه های مختلف تدوین کنیم. آن قسمت های کمّی طبیعی است و به راحتی مشخص می شود، قسمت های کیفی نیز با در نظر گرفتن یک طیف 5سطحی امتیاز داده شود.

 

سوال: آیا شما خودتان حاضر به ارائه گزارش با این ملاک ها و ملاک هایی که خود اضافه کردید هستید و آیا موافقید که هیئت رئیسه اجازه نشر اطلاعات در خصوص سنجش عملکرد اعضای شورای شهر را بدهد؟

 

محمدکمال سرویها، نایب رئیس اول شورای اسلامی مشهد:

من افتخار می‌کنم اگر فرصتی پیش آید تا در این باره گفتگو شود.درباره ارائه اطلاعات من هیچ مشکلی ندارم. هرچه قدر شفافیت بیشتر باشد بهتر است .

 

در خصوص عدم اعلام گزارش حضور و غیاب ها در سال اول شورا ذکر این نکته ضروری است که در سال گذشته، شورا تا شش ماه اول درگیر بازنگری و تصویب آئین نامه خود بود. لذا چندماهی را گذاشتیم تا  اعضا به کمیسیون ها مسلط بشوند. در همین ایام غیبت ها را کم و بیش به خود فرد اعلام می کردیم اما در صحن علنی و اینکه بخواهیم چهره یک عضو تخریب بشود اعلام نکردیم. اما هم اکنون یک سال گذشته است و همه این تجربه را پیدا کرده اند و همه نسبت به کمیسیون و کارشان علاقه مند هستند. جناب انتظاری هم از همان اول اعلام کرده بودند که اگر بیایم حضور و غیاب ها را رسما اعلام خواهم کرد. لذا خوب است اعلام شود تا اعضا خودشان را پیدا کنند و این سه سال آینده مقداری جدیت خودشان را بالا ببرند.

 

براتعلی خاکپور، عضو شورا و رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی مشهد:

این حرکت را مفید ارزیابی می کنیم. طبیعی است که ارائه گزارش باعث می شود افراد شورا با قضایا فعال تر برخورد کنند و خودم هم مایل به ارائه گزارش هستم و در فرصت های مختلف گزارش اقداماتم را به رسانه ها علی الخصوص در حوزه مرکز پژوهش ها اعلام نموده ام.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون