تاریخ خبر: کد خبر: 3669

پرونده «حکم تعیین کننده»؛ گفتگو با معاون دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی/

تشکیل تنها 4 جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در طول 10ماه

دبیری گفت: ما باید در سال 12جلسه داشته باشم که متاسفانه تاکنون 3 یا 4 جلسه بیشتر تشکیل نشده است. اگر مسئولیت برگزاری این جلسات بر عهده دبیر باشد، این جلسات تشکیل می شود اما در استان خراسان رضوی این مسئولیت از نماینده ولی فقیه به استاندار تفویض شده است. لذا توقع این است که توجه بیشتری به این مسئله شود.

تشکیل تنها 4 جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در طول 10ماه

مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی در گفتگو با «قاصدنیوز» گفت: این شورا مسئولیت اجرایی ندارد ولی در فرایند تصمیم سازی، تصمیم گیری و نظارت بر اجرای مصوبات در حوزه فرهنگ عمومی نقش دارد.

 

محمدکاظم دبیری پیرامون شیوه های تصمیم سازی در شورای فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه فرایند تصمیم سازی در این شورا چند ضلع دارد، افزود: فرمایشات رهبر معظم انقلاب، شرح وظایف آیین نامه فرهنگ عمومی، مشارکت و بهره گیری از توانمندی های فکری اصحاب فرهنگ و هنرو رسانه، مدیران تشکل ها و بررسی نیازهای فرهنگی و رضایت مردمی از جمله روش های تصمیم سازی برای این شورا است.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی در مورد علت ارتباط کم این شورا با بدنه فعالین فرهنگی و تشکل های مردمی گفت: ابتدا باید ساز و کار مناسب آئین نامه ای برای شیوه انتخاب و حضور این تشکل‌های مردمی در شورا فراهم شود تا آنها بتوانند به در این زمینه فعالیت کنند ولی برای جبران این نقص در کارگروه ها و شوراهای پیرامونی این افراد دعوت و حضور دارند. در ترکیب شورای فرهنگی عمومی هم البته سه تن از شخصیت‌های حقیقی مثل حجت الاسلام الهی خراسانی، دکتر بهروان و خانم عفت شریعتی حضور دارند.

 

وی در همین باره افزود: ظاهرا در تغییرات آئین نامه ای که برای شوراهای فرهنگ عمومی استان ها در سطح در حال تدوین است، رفع این مسئله دیده شده است و البته هنوز معلوم نیست که چه زمانی این آئین نامه ابلاغ شود. این رویکرد استفاده از نظرات مردمی و تشکل های فرهنگی و اجتماعی در استان ما علی الخصوص بعد از فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب، به شهرستان های استان در حال انتقال است.

 

معاون دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی پیرامون اقدامات صورت گرفته درباره بند سوم حکم رهبرمعظم انقلاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی در برداشتن موانع از سر راه جوانان مومن انقلابی گفت: در جلسات آینده شورا یکی از فعالان فرهنگی و مردمی مشهد، مجموعه بیانات مقام معظم رهبری درباره جوان انقلابی را ارائه خواهد نمود و پس از آن با دستگاه های فرهنگی پیرامون شناسایی موانع پیش روی جریان های مردمی طرح بحث خواهد شد.

 

مدیر طرح و برنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی اضافه کرد: برای این مهم، در این اداره کل اقداماتی شروع شده است تا موانع پیش روی تشکل ها و جریان های مردمی در ارتباط با شهرداری، دارایی، اماکن، تعرفه برق، موضوع تجاری- موقت شناسایی و برطرف شود.

 

وی افزود: اعضای شورا مثل رئیس سازمان تبلیغات، مدیر ارشاد، امور مساجد و... که نماینده تشکل‌های دولتی و غیر دولتی هستند باید با بدنه جامعه از کف آن تا اساتید دانشگاه ارتباط برقرار کرده و مطالبات آنها را به عنوان خروجی در جلسه شورا مطرح کنند.

 

محمدکاظم دبیری در همین رابطه افزود: جا دارد از طرف تشکل‌های مردمی این مسائل از دستگاه های مختلف مطالبه شود و همچنین در قالب طرحی در اختیار شورای فرهنگ عمومی قرار دهند تا این مشکلات هرچه سریعتر حل شود. لذا ما از این مسئله استقبال می کنیم.

 

مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عموم گفت: تحریر مصوبات شورای فرهنگ عمومی، بررسی موسیقی زیر زمینی در مشهد، مشکلات حاشیه شهر،  پیوست فرهنگی، سبک زندگی، کارگروه پایتخت فرهنگی و تدوین پژوهش اولویت های فرهنگی از جمله موضوعاتی است که ما در شورای فرهنگ عمومی دنبال می کنیم.

 

وی پیرامون وضعیت اجرای بند هفتم حکم رهبر انقلاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی،  علت تاخیر در تشکیل جلسات شورای فرهنگ عمومی را کم توجهی سیستم اداری استانداری به برگزاری این جلسات دانست و گفت: ما باید در سال 12جلسه داشته باشم که متاسفانه تاکنون 3 یا 4 جلسه بیشتر تشکیل نشده است. اگر مسئولیت برگزاری این جلسات بر عهده دبیر باشد، این جلسات تشکیل می شود اما در استان خراسان رضوی این مسئولیت از نماینده ولی فقیه به استاندار تفویض شده است. لذا توقع این است که توجه بیشتری به این مسئله شود.

 

:... ورود به پرونده «حکم تعیین کننده» ...::

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون