تاریخ خبر: کد خبر: 6598

اول مهرِ متفاوت مهاجرین افغانستانی

۴۸ هزار کودک افغانستانی به ۲۳۰ هزار کودک محصل دیگر پیوستند. امروز اول مهر متفاوت مهاجرین افغانستانی است.

به گزارش قاصدنیوز به نقل از تسنیم، حدس زدن اینکه این دو سه روز منتهی به پایان تابستان، چه جوش و خروشی در قلب ۴۸ هزار کودک افغانستانی،‌که تازه امکان رسیدن به مدرسه را یافته‌‌اند گذشته‌ است، زیاد کار سختی نیست. ۴۸ هزار کودک افغانستانی؛ امروز صبح با هزاران امید و آرزو در حالی راهی مدارس ایرانی شدند که پیش از این امکان حضور در مدارس را نداشتند و این اتفاقی تاریخی در تاریخ حضور مهاجرین افغانستانی در ایران است.
 
۲۷ اریبهشت امسال، دستور بزرگ و بی‌سابقه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای واجب‌التعلیم بودن همه کودکان افغانستانی، چه آنهایی که مدارک قانونی حضور در ایران را به دست آورده بودند و چه آنهایی که موفق به طی مراحل قانونی نشده‌اند، انفجاری در افکار عمومی به وجود آورد و این آغاز ماجرایی شیرین و در عین حال پراضطراب در جامعه مهاجرین افغانستانی و جامعه ایرانی بود.
 
رسانه‌ای شدن دستور رهبر انقلاب که چند سالی از صدور آن می‌گذشت، خیلی زود مراحل اجرایی شدن حضور همه مهاجرین افغانستانی را آغاز کرد. دستور با واکنش مثبت سخنگوی دولت، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش، اداره اتباع و دیگر مقامات مرتبط با امور مهاجرین مواجه شد؛ در کنار آن نامه چندین و چند تشکل دانشجویی دانشگاه‌های ایران و همچنین گروه‌های فرهنگی و جهادی به رهبر انقلاب، در کنار نامه تشکرآمیز بزرگترین انجمن‌ها و گروه‌های فعال جامعه مهاجر، از اتفاقات جالب این ماجرا بود.
 
روند اجرایی شدن این دستور ، سرانجام در شهریور ماه امسال کلید خورد. فرصتی ۵ روزه که البته کمی بدسلیقگی بود و می‌توانست بیشتر هم شود برای ثبت نام بچه‌ها در دفاتر کفالت به وجود آمد و بعد از روند مراحل اداری، هم اکنون ۴۸ هزار دانش‌آموز افغانستانی که مدارک قانونی حضور در ایران را ندارند، راهی مدارس ایرانی شده‌اند، دانش‌آموزانی که به صف ۲۳۰ هزار دانش‌اموز افغانستانی دیگر محصل در مدارس ایران پیوستند. شاید بزرگترین اقدام بشردوستانه یک کشور در سطح بین‌المللی...
 
به این ترتیب رویای دور و دراز، امکان تحصیل برای همه کودکان مهاجر افغانستانی، با دستور عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی ایرانی، این‌گونه تحقق یافته است.
 
اما تفاوت اول مهر امسال مهاجرین افغانستانی، به حضور کودکان بدون مدرک در مدرسه‌ها محدود نشد. امسال جمعی از جوانان مهاجر افغانستانی، خود به میدان آمدند و برای تامین هزینه‌های مالی تحصیل مهاجرین افغانستانی اقدامات جالبی انجام دادند.
 
این اتفاق از کمپین «شکوفه‌ها» در مشهد کلید خورد. کمپینی که با حمایت شورای دانش‌آموزی مهاجرین، از فراهم کردن لوازم‌التحریر برای ۱۵۰ کودک افغانستانی آغاز شد و به فراهم کردن زمینه‌های تحصیل برای چند کودک افغانستانی دیگر ختم شد.
 
این اطلاعیه ای است که این کمپین منتشر کرده است :
 
به کمپین هدیه به کلاس اولی های مهاجر بپیوندید!
 
شورای دانش آموزی مهاجر در نظر دارد به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید به دانش آموزان سال اولی هدایای اهدا کند.
 
اگر شما هم تمایل دارید، می توانید هدایای خود را برای ما ارسال کنید.
 
با این شماره ها در تماس باشید:
 
۰۰۹۸۹۳۵۹۶۲۲۹۶۴ آقای سجادی
 
۰۰۹۸۹۳۶۱۹۹۵۸۹۷ آقای خاوری
 
۰۰۹۸۹۳۳۵۴۶۲۹۶۶ آقای واعظی
 
شماره کارت برای کمک های نقدی، بانک صادرات-جمال الدین سجادی:
 
۶۰۳۷۶۹۱۵۱۲۸۸۰۰۴۸
 
مراسم شکوفه ها، بزودی در یکی از مدارس مشهد برگزار خواهد شد و گزارش این مراسم را سیدجمال الدین سجادی به سمع نظر شما خوبان خواهد رساند.
 
لوازم التحریر بچه‌ها آماده شده است و در حال بسته‌بندی است. خود جامعه مهاجر به میدان آمده‌اند.
 
این اتفاق، بلافاصله در تهران هم پیگیری شده است و کمپین دیگری در تهران با این اطلاعیه شکل گرفته است:
 
به اطلاع همه ی دوستان و همشهریان عزیز میرساند:
 
کمپین شکوفه ها (کمپین کمک به تحصیل دانش آموزان مهاجر) در تهران، با حمایت و همکاری انجمن دانشجویی"نسیم صلح" این بار در نظر دارد اقدام به برگزاری جشنی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید نماید و به دانش آموزانی که از وضع مالی مناسبی برای تحصیل برخوردار نیستند، در حد توان کمک کند.
 
دوستانی که تمایل به کمک دارند و یا افراد خیر و موسسات خیریه ای را در این خصوص میشناسند؛ میتوانند با معرفی آنها به ما قدمی در این امر خداپسندانه بردارند.
 
 
شماره های تماس:
۰۹۳۷۲۲۰۲۸۱۸انصاری
۰۹۳۸۱۴۳۱۱۲۱محمدی
۰۹۳۷۱۱۴۸۶۲۶ جعفری
 
این دو حرکت نشان از اتفاقات امیدوارکننده دیگری در خود جامعه مهاجرین دارد، اینکه بالاخره خود جامعه مهاجرین برای اصلاح وضعیت به حرکت درآمده است و این هم اتفاق مبارکی است.
 
اول مهر امسال مهاجرین افغانستانی ساکن ایران، کاملا متفاوت بود. اما این تازه شروع راه است. سال آینده کودکان محروم از تحصیل بیشتری به مدارس ایرانی خواهند رفت و به کودکان مستضعف دیگری کمک خواهد شد.این راهی است که تازه آغاز شده است.

کلمات کلیدی

  • انسان 0 0

    ضمن تشکر از این نگاه انسانی رهبری و با آرزوی تسری آن در همه حوزه ها. لطفا برای وضعیت کودکان محروم از تحصیل ایرانی بد سرپرست ، بچه های کار، طلاق، اعتیاد و ... همتی کنیم تا شاید ما ایرانی ها هم حرکتی انسانی را همگی به صورت جدی و نه سمبلیک شروع کنیم.

ارسال نظر

تریبون