تاریخ خبر: کد خبر: 8459

لزوم دقت اعضا بر عملکرد خود در ماه‌های پایانی

اصلی کردن مباحث فرعی در شورا و شهرداری مشهد، ترفند جریان خاص برای رد گم‌‌کنی است

در این دم دمای انتخابات باید مراقبت کرد تا با حاشیه سازی و دامن زدن به دوقطبی‌های بی‌خود در زمین جنجال‌سازهای شورا بازی نکرد.

اصلی کردن مباحث فرعی در شورا و شهرداری مشهد، ترفند جریان خاص برای رد گم‌‌کنی است

«قاصدنیوز»/ انتخابات شورای شهر نزدیک است و آن طور که پیش‌بینی می‌شود رقابت در دوره بعد فشرده‌تر و سخت‌تر از گذشته خواهد بود. این سنگینی و فشردگی از این جهت خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود انتخابات‌ها در آینده بر پایه انتخابات اخیر مجلس، بیشتر گفتمانی و لیستی باشد و رقابتی بین شخصیت‌های حقیقی شکل نگیرد. همچنین در دوره بعد تعداد اعضا از 25 نفر به 15 نفر می‌رسد که این خبر خوبی برای اعضای فعلی شورا نیست. بیشتر اعضا به هر نیتی حالا چه خدمت باشد چه قدرت تلاش دارند در دور بعدی شورا نیز حضور داشته باشند و حذف شدن حتمی 10 نفر از آنها رقابت سالم و غیر سالم میان آنها را تا پایان مهلت حضورشان در تالار شهر تشدید می‌کند.

 

البته آنچه این چند روزه بر شورای شهر مشهد گذشت نشان می‌دهد این رقابت سالم ممکن است بعضاً به انحراف برود و افراد با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای، تشکلی، پول و سرمایه دست به اعمالی بزنند که نه خودشان به آن باور دارند و نه ربطی به رویه این سال‌های شورای شهر دارد.

 

یک موضوع مهم که اخیراً رخ داد، بحث و درگیری بر سر مسکوت گذاشتن تبصره3 ماده‌ واحده قانون تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی آب شهری است. مساله‌ای که برخی‌ها زودتر آن را به رسانه‌های همسو با خود کشاندند تا با فشار رسانه‌ای فضای شورا را تحت تأثیر خود قرار دهند. این موضوع تا حد صفحه یک روزنامه‌ای که بعضاً مهمترین اخبار مشهد به در صفحه یک خود راه نمی‌دهد، ضریب گرفت!

 

برخی از اعضای شورای شهر به اسم حمایت از مردم به دنبال حذف این تبصره بودند در حالی که بار اصلی این تبصره به دوش ثروتمندان و سونا و استخردارهاست. بنا بر آمار 70 درصد مشترکین مجموعاً ماهانه 1500 تومان بیشتر به قبض آب منزل‌شان اضافه نمی‌شود. در نهایت هم دو فوریت و یک فوریت این طرح رأی نیاورد و حتی بعضی از امضا کنندگان طرح به آن رأی ندادند و موضوع صرفاً به اصلاح قیمت‌های تبصره منتج شد که باز هم بار مالی اصلی آن به دوش ثروتمندان و پرمصرف‌هاست.

 

نتیجه این موضوع باز هم در صفحه یک همان روزنامه بازتاب داشت، مساله‌ای که عملاً به 70 درصد از مردم هیچ ربطی ندارد. این در حالی است که موضوعات متعددی همچون معضل فاجعه بار بیکاری در استان، طرح‌های شکست خورده دولت برای رونق اقتصادی و ... جایگاهی درخور در این روزنامه ندارد.

 

موضوع تبصره 3 در حد همان شانتاژ رسانه‌ای ماند تا-عده‌ای که هویت واقعی سیاسی و فرهنگی خود را کمی پس از رای آوردن در سال 92 نشان دادند، با بهره از آن در دم دمای انتخابات به خاطر 1500 تومان بر سر مردم منت بگذارند و بگویند من 4 سال طرفدار شما بوده‌ام!

 

این مساله می‌توانست سالانه 60 میلیارد تومان را که بخش عمده آن در مناطق محروم هزینه می‌شود را عملاً حذف کند و برای یک موج سواری چندماهه یک عده خاص به وضعیت فاجعه بار حاشیه شهر بیشتر دامن بزند.

 

احتمالاً در ادامه راه با این دست از اعمال بیشتر مواجه خواهیم شد، به خصوص اینکه رسانه‌های خاص نشان دادند آغوششان برای این افراد که با زد و بند بیگانه نیستند باز است. مردم و نخبگان باید مراقب باشند تا مغلوب رفتارهای ریاکارانه این و آن نشوند.

 

نکته دیگر حاشیه‌سازی‌ها و رفتارهای غلط برخی دیگر از اعضای شورای شهر در اصل کردن مباحث فرعی در شورا و شهرداری است. در این دم دمای انتخابات باید مراقبت کرد تا با حاشیه سازی و دامن زدن به دوقطبی‌های بی‌خود در زمین جنجال‌سازهای شورا بازی نکرد. اینکه کسی بخواهد به خاطر یک اتفاق در یک همایش و بعد هم تهدید به حاضر نشدن در جلسه شورای شهر، کل فضا را تحت تأثیر قرار دهد قطعاً به دور از بصیرت است.

 

در نهایت اینکه تشکل‌های مردمی، رسانه‌ها و هرکسی که آینده شهر مشهد برایش مهم است، باید خارج از هیاهوها -که بعضاً برای رد گم کنی است- به عملکرد این مدت اعضای شورای چهارم بپردازد. افرادی با ادعاهای مختلف به این شورا راه پیدا کرده‌اند و نباید گذاشت بدون ارائه کارنامه مشخص، با همان ادعاها دوباره قصد دیار تالار شهر را کنند!

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون