تاریخ خبر: کد خبر: 8077

در دیدار با مدیران شهری و اعضای شورای شهر مشهد مطرح شد/

سخنان امیدوارکننده تولیت جدید آستان قدس رضوی برای سفر آسان زائران به مشهدمقدس/ معماری و محیط شهری مشهد هیچ سنخیتی با معماری حرم ندارد

هدف ما این است که امکانات مناسب برای زائران را از مبداء سفر ارائه نماییم و اگراین امر در شرایط فعلی ممکن نیست باید حداقل این امکانات را در مشهد فراهم نماییم و در این مسیر همه مسئولان در بخش ها و رده های مختلف باید زائر محوری را در اولویت کاری خود قرار دهند.

سخنان امیدوارکننده تولیت جدید آستان قدس رضوی برای سفر آسان زائران به مشهدمقدس/ معماری و محیط شهری مشهد هیچ سنخیتی با معماری حرم ندارد

به گزارش «قاصدنیوز»، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی با اعضای شورا،شهردار،معاونین و مشاوران شهرداری مشهد که در تالار آیینه حرم مطهر رضوی دیدار کرد.

 

اهم مطالب طرح شده در این دیدار بدین شرح است:

 

  • مسئله زیارت تنها محدود به دیوار های حرم مطهر رضوی نمی شود وباید برای ارائه خدمات مناسب به هر زائری که از شهر خود به سمت مشهد حرکت می کند برنامه ریزی داشته باشیم. برای بهره مندی حداکثری زائران ، باید علاوه بر شرایط مناسب در حرم مطهر رضوی برای اسکان،فضای توقف وسایل نقلیه،امنیت،بهداشت وسلامت وتردد زائران نیز تمهیدات لازم اندیشیده شود.

 

  • هدف ما این است که امکانات مناسب برای زائران را از مبداء سفر ارائه نماییم و اگراین امر در شرایط فعلی ممکن نیست باید حداقل این امکانات را در مشهد فراهم نماییم و در این مسیر همه مسئولان در بخش ها و رده های مختلف باید زائر محوری را در اولویت کاری خود قرار دهند.

 

  •  رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی بر توجه ویژه به محرومان تاکید کردند که نکته بسیار مهمی است زیرا ما در حال حاضر برای زائرانی با درآمد متوسط به بالا همه چیز داریم اما برای افراد کم درآمد و با درآمد پایین چیزی نداریم وباید این افراد را در مساجد و حسینیه ها و یا منازل شهروندان مشهدی پیدا کنیم. در دوره مدیریت جدید آستان قدس از همه ظرفیت های این نهاد برای خدمت رسانی به زائران کم درآمد استفاده خواهد شد و از دیگر نهاد و سازمان ها نیز می خواهیم برای این قشر برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.

 

  • کسی مخالف ایجاد واحدهای تجاری در اطراف حرم مطهر رضوی نیست،اما وجود مغازه ها نباید اصل باشد و زیارت تحت الشعاع آنها قرار گیرد، زیرا زائران می توانند در شهر خود نیز به بازار بروند وباید از فرصت معنوی حضور در بارگاه منور رضوی بهترین استفاده را نمایند. متاسفانه هنگامی که از حرم مطهر خارج می شویم معماری و محیط شهری هیچ سنخیتی با معماری حرم ندارد و شهرداری مشهد باید به موضوع معماری توجه ویژه ای داشته باشد.

 

  • در دنیا از کمپ ها برای شرایط اضطراری استفاده می شود و در شهری که سالانه پذیرای میلیون ها زائر است،اسکان در کمپ ها معنا نداشته و باید مکان های مناسبی برای استراحت زائران فراهم شود. باید زمینه ای ایجاد شود که کمترین تعداد زائران در کمپ ها و داخل چادر ها اسکان داشته باشند والبته باید وضعیت کنونی ادامه یابد تا به جایگاه مطلوبی برسیم.

 

  • در نظر داریم 8 زائر سرا در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و 4 زائر سرا در مسیر های منتهی به مشهد را ساخته و در اختیار زائران قرار دهیم.

 

  • برنامه ما درباره زمین های متعلق به آستان قئس رضوی در مناطق مختلف شهر و ساخت وسازهای انجام شده  در حوزه حفظ حقوق موقوفه مانند گذشته خواهد بود و تغییر نخواهیم داشت اما باید روشی را ملاک عمل قرار دهیم که هم حقوق موقوفه و هم حقوق مستاجران رعایت شود و در این رسیدن به این هدف از نظر خواهی نیز انجام داده ایم تا در روش ها بازنگری شود.

 

  • برای استفاده از نظر همه اقشار کارگروههای تخصصی در آستان قدس رضوی ایجاد شده تا نظرات کارشناسان،نخبگان و متخصصان در حوزه های مدنظر جمع اوری و تصمیم گیری مناسب انجام شود. رئیسی همچنین پیشنهاد کرد تا کارگروه مشترکی بین آستان قدس رضوی و شهرداری تشکیل و مباحث مرتبط از این مسیر پیگیری و اجرایی شود.

 

  • وی در ادامه از برنامه ریزی به منظور ایجاد شرایط لازم برای استراحت موقت زائران در حرم مطهر رضوی و استفاده از ظرفیت مرکز پژوهش های آستان قدس رضوی برای کمک به حل مسائل شهری خبر داد.

 

  • ایجاد شرایط زیارت آسان جزو اولویت های اصلی آستان قدس رضوی است و تلاش می کنیم همانگونه که مردم با بدون دغدغه در ایام اربعین به کشور عراق سفر می کنند به زیارت امام هشتم(ع) نیز مشرف شوند.

 

  • وی با اشاره به وضعیت باغ های متعلق به آستان قدس رضوی در مشهد و دیگر شهرهای کشور گفت: تاکید ویژه ای به حفظ باغ ها  وجلوگیری از تغییر کاربری آنها داریم،زیرا معتقدیم باغ ها نقش ریه های شهر را دارند که در کاهش آلودگی هوا موثر هستند.

 

  • حتی یک درخت نیز در مشهد نباید بدون دلیل قطع شود و اگر بنا به دلایلی از جمله خشکشدن مجبور به قطع درختی شویم باید نهال جدید به جای ان غرس نماییم.

 

  • باغ ملک آباد تنها مکانی متعلق به آستان قدس رضوی نیست زیرا وجود این باغ در آب و هوای شهر تاثیر دارد و به همین دلیل کوچکترین تغییر در این مکان را کار صحیحی نمی دانیم و معتقدیم حفظ باغ ها از حقوق مردم است. ممکن است برخی تغییر کاربری ها از نظر اقتصادی به نفع آستان قدس باشد ،اما باید ببینیم با این اقدام چه چیزی از دست می دهیم و چه چیزی را بدست می آوریم.

 

—-

⚡️⚡️ ویژه های مشهد و استان را "قاصدنیوز" ببینید

telegram.me/joinchat/A1lCKjvYbsSDILf8DC2T7A

 

 

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون