تاریخ خبر: کد خبر: 7367

مدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد خبر داد:

ثبت‌نام 7هزار مشهدی در سامانه «خادمین افتخاری حریم رضوی»

بیش از 2000 نفر از افرادی که در سامانه طرح جهاد خدمت ثبت نام کرده بودند نیز به صورت مستقیم در ایستگاه‌های ورودی شهر مشهد برای استقبال از زائرین به کار گرفته شدند.

ثبت‌نام 7هزار مشهدی در سامانه «خادمین افتخاری حریم رضوی»

به گزارش قاصدنیوز، علی قناویزچی مدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد و دبیر ستاد ساماندهی خادمین افتخاری حریم رضوی با اشاره به فعالیت‌های این مدیریت در دهه آخر صفر، گفت: امسال با راه اندازی «ستاد خادمین افتخاری حریم رضوی»، که با حضور دیگر نهادها و تشکل‌ها از جمله شهرداری مشهد، امور مساجد، اصناف، بسیج، هیئات مذهبی و امور فرهنگی استانداری خراسان رضوی شکل گرفت، تلاش شد تا بستر مناسب جهت حضور عموم شهروندان برای خدمت‌رسانی به زائرین شناسایی و محیا شود.

 

وی ادامه داد: در جلساتی که در این ستاد برگزار شد تصمیم گرفته شد که از تمامی بسترها و سازمان‌ها و نهادهای مربوط جهت بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های مردمی در راستای تسریع در استقبال و برآورده کردن نیازهای زائرین و ساماندهی حضور شهروندان در این رویداد عظیم فرهنگی استفاده شود.

 

قناویزچی با اشاره به طرح «جهاد خدمت»، ادامه داد: فراخوان و ثبت نام برای این طرح نیز  که در جهت افزایش سطح مشارکت های مردمی در راستای یک حرکت منسجم و یکپارچه برای استقبال از زائران انجام گرفت، یک روز بعد از اربعین حسینی انجام شد. خوشبختانه حضور پتانسیل‌های محلی و مردمی در همه اقشار و صنف‌ها در این طرح سبب شد که در ایام دهه آخر صفر خدماتی متنوع توسط جمع کثیری از مردم مشهد به  زائران پیاده امام رضا(ع) صورت بگیرد.

 

وی اضافه کرد: در طول اجرای طرح «جهاد خدمت» بیش از 4553 تماس تلفن ملی برقرار شد که اطلاعات لازم در خصوص نوع نیازهای زائرین و نحوه خدمات‌رسانی به ایشان در اختیار تماس گیرندگان قرار گرفت.

 

مدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد:  تعداد این تماس‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 6 شش برابر شده بود. همچنین در این طرح، 7540 نفر از طریق پیامک و سامانه خدمت رسانی برای حضور و خدمت به زائرین اعلام آمادگی کردند که عمده این اعلام آمادگی‌ها برای خدمت در ایستگاه‌ها جهت اسکان، حمل و نقل و ارائه کمک‌های نقدی و خدمات عمومی شامل واکس، پاشویه، ماساژ و ... و همچنین خدمات تخصصی مشتمل بر خدمات پزشکی، آرایشگری، خیاطی، مشاوره مذهبی و فرهنگی و... بود.

 

وی افزود: با توجه به حجم گسترده ارتباط‌ها و اعلام آمادگی‌ مردم، توسط مدیریت امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد ساماندهی این خادمان افتخاری انجام شد. همچنین در هر یک از ورودی‌های شهر غرفه‌ای به عنوان «جهاد خدمت» توسط «خادمان افتخاری حریم رضوی» راه اندازی شد. بیش از 2000 نفر از افرادی که در سامانه طرح جهاد خدمت ثبت نام کرده بودند نیز به صورت مستقیم در ایستگاه‌های ورودی شهر مشهد برای استقبال از زائرین به کار گرفته شدند.

 

قناویزچی در ادامه با اشاره به برپایی ایستگاه استقبال از زائرین پیاده امام رضا(ع)، گفت: در ورودی‌های شهر مشهد در صفر امسال 25 ایستگاه استقبال از زائرین علی بن موسی الرضا (ع) برپا شده بود که در این میان 6 ایستگاه تحت عنوان «جهاد خدمت» متعلق به شهرداری­های مناطق 3، 6، 7، 9، 10، و 11 برپا شده بود و در طول روزهای منتهی به شهادت امام رضا(ع) به 124 هزار و 246 نفر از زائرین پیاده خدمت رسانی شد.

 

وی همچنین گفت: در این ایستگاه‌ها گروههای مختلف مردمی از جمله روحانیون، خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان، مدیران شهری، پزشکان، ورزشکاران، هنرمندان و... سایر تشکل‌ها و گروهها حضور داشته و به خدمت رسانی به عاشقان حضرت و زائران پیاده پرداختند. علاوه بر خدمت‌های عمومی و تخصصی یاد شده خدمات دیگری چون اجرای سرود استقبال از زائران، غرفه کودک، تلفن رایگان جهت زائرین و... نیز ارائه شد.

 

مدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد با اشاره به کمک های مردمی جهت پذیرایی از زائران امام هشتم، خاطرنشان کرد: 217250 مورد انواع پذیرایی در وعده‌های شام، نهار، صبحانه و 45280 مورد انواع لباس گرم و پوشاک در اختیار زائرین قرار گرفت. با توجه به برودت و سرمای هوا، طی پیگیری‌ها و ساماندهی‌های انجام شده در سطح محلات شهر مشهد، مناطق از ظرفیت‌های مردمی خود جهت ساماندهی و اسکان زائرین استفاده کردند و شهروندان مشهدی طی این چند شبانه روز میزبان 50915 نفر شب زائر در 29 مکان بود اند که از میان این مکان‌ها 15 نقطه متعلق به شهرداری و مابقی مراکز اسکان مردمی بود.

 

وی ادامه داد: به همت خیرین مشهدی  در طرح جهاد خدمت، در سطح محلات همه روزه حجم زیادی از بسته‌های مواد غذایی و خشکبار، آب معدنی و ... تدارک و در اختیار زائرین قرار داده شد. همچنین 537 خودرو شخصی از قبیل اتوبوس، مینی بوس، تاکسی، وانت و ... جهت حمل و نقل و فراهم آوردن مایحتاج به استقبال از زائرین شتافتند. به این اعداد می‌توان مشارکت بسیاری از شهروندان را اضافه کرد که 16480 تخته پتو به مراکز اسکان اهدا کرده‌اند و یا با اهدای بیش از 12000 متر مربع فرش و موکت مراکز اسکان مردمی زائرین را تجهیز کرده‌اند.

 

قناویزچی خاطرنشان کرد: همچنین تحت نظارت و مدیریت ستاد راهنمای زائر در 17 پایگاه راهنمای زائر شهر مشهد دایر بوده که 34 نفر از نیروهای راهنمای زائر در دوشیفت به خدمت رسانی در این پایگاه‌ها مشغولند. که از اربعین امسال تا کنون 42665 مورد پاسخگویی در این پایگاهها انجام شده و 15253 محصول شامل نقشه راهنما، ویژه نامه زیارت و گردشگری، مجموعه صوتی و... در بین مراجعه کنندگان توزیع شده است.

 

وی در پایان افزود: با توجه به برگزاری فراخوان عکس جهاد خدمت با موضوع خدمت رسانی به زائران پیاده در ایستگاه‌های صلواتی و برپایی مراسم عزاداری دهه آخر صفر تا کنون بیش از 3000 اثر به دبیرخانه برگزاری فراخوان ارسال شده است.

 

 

منبع: روابط عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد

کلمات کلیدی

  • مروه مومنیان 0 0

    سلام بهآقا امام رضا ع وخادمین محترمشان تاکنون چند دفعه برا خادم افتخاری شدن ثبت نام کردم ولی متاسفانه هنگاه وارد کردن کد امنیتی فارسی تایپ میشد ونتونستم ثبت نامما تکمیل کنم لطفا اقدام وپیگیری شود با تشکر و التماس دعا

  • محمدرضا عدیان 0 0

    خدا از هممون قبول کنه در سایه حضرت قائم ( عج )

ارسال نظر

تریبون