تاریخ خبر: کد خبر: 7234

انعکاس مغرضانه یا اظهاراتی بیپایه؟ /

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی: بیشترین جرم ایران در مشهد و بیشترین میزان جرم مشهد در حرم رضوی انجام می‌شود!

بر اساس خبر خبرگزاری ایسنا، غلامرضا صدیق اورعی عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی گفته است: طبق پژوهش‌های انجام گرفته بیشترین میزان جرم در ایران در مشهد رخ می‌دهد و نیز بیشترین میزان وقوع جرم نیز در حرم مطهر رضوی است که در اینجا می‌بنییم حرم مطهر رضوی، منطقه‌ای است که نقطه اصلی، مرکزی، احساسی و عاطفی مردم ایران است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی: بیشترین جرم ایران در مشهد و بیشترین میزان جرم مشهد در حرم رضوی انجام می‌شود!
به گزارش «قاصدنیوز»، خبرگزاری ایسنا منطقه خراسان در پوشش نشست «ایران چگونه اینگونه شد» که با سخنرانی حجت الاسلام دکتر غلامرضا صدیق‌اورعی ظهر دیروز در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار گردید، اظهاراتی را به این استاد دانشگاه منتسب کرده است که قابل تامل می باشد.
 
بر اساس خبر خبرگزاری ایسنا، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی گفته است: طبق پژوهش‌های انجام گرفته بیشترین میزان جرم در ایران در مشهد رخ می‌دهد و نیز بیشترین میزان وقوع جرم نیز در حرم مطهر رضوی است که در اینجا می‌بنییم حرم مطهر رضوی، منطقه‌ای است که نقطه اصلی، مرکزی، احساسی و عاطفی مردم ایران است اما مجرمین اینگونه مکان‌های مقدس را نشانه می‌گیرند که در واقع همان جرم‌های آمیخته به زیارت است.
 
در این بین سه فرضیه مطرح است. فرضیه اول آنکه مطابق روال معمول این خبرگزاری معلوم‌الحال، بخشی ناقص و مغرضانه از سخنان این فرد ذکر شده است. فرضیه دوم بر این است که گوینده این سخنان، ادعاهایی  قابل تامل را طرح اما برای آن مبنای آماری و علمی دقیقی ذکر نکرده است که این ادعا بایستی در فضای خود مورد بررسی قرار گیرد و وی توضیحات تکمیلی را ارائه نماید. در فرضیه سوم نیز در خوشبینانه ترین حال  تقصیر را می توان بر گردن خبرنگار بی‌دقت حاضر در برنامه انداخت که دست به قیچی شده و سخنان گوینده را با تکه‌تکه کردن، قلب کرده است.
 

در صورتی که فرضیه اول و سومِ ذکر شده صحیح باشد، پیش از این آیت‌الله علم الهدی از این رویه خبرگزاری ایسنا انتقاد کرده بود. چندروز پیش امام جمعه مشهد به انعکاس نادرست اظهارات اخیر خود مبنی بر الهام غیبی تشکیل بسیج از جانب امام زمان(عج) به امام راحل، از سوی برخی رسانه ها واکنش نشان داد

 

وی گفت: متأسفانه برخی رسانه های ما همسو با دشمن حرکت می کنند؛ نمی‌خواهم بگویم این رسانه‌ها جاسوس دشمن هستند، اما وقتی بدون توجه به تحلیل و منطق و استدلال گوینده درباره یک جمله، خودِ آن جمله را تیتر می کنند، همسوی با دشمن حرکت می کنند.

خبرگزاری ایسنا

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری در تبیین هدف رسانه هایی که در صدد استفاده سیاسی از سخنانش برآمده اند، افزود: شاید آن ها به خاطر تأمین مطامع جریان های سیاسی مطبوع خود این کار را می کنند؛ از همین رو است که می بینید به مجردی که این مطلب را تیتر می کنند، در کمتر از 3 ساعت BBC همان تیتر را مطرح کرده و به تخریب آن می پردازد.

 
در ادامه بخش های کامل تری از پوشش خبری این برنامه را می خوانید:
 

... عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه با یک یا چند تغییر انتظار تغییرات بسیاری در آن سیستم هستیم که از این طریق، تعادل بهتری نسبت به قبل ایجاد شود، اظهار کرد: در جامعه ایران یکی از آثار قابل ذکر این است که مداخله در برخی از متغیرها هیچ تاثیری ندارد زیرا  یک سیستم در هم تنیده با چندین اختلال تنها باعث فشار یک عنصر بر عناصر دیگر می‌شود.

 

وی افزود: به عنوان مثال طبق آمارها مقوله ازدواج در ایران به دلیل ضعف در اقتصاد جوانان کاهش یافته ‌است و کار مداخله‌ای که دولت در این خصوص انجام داد، این بود که برای رفع مشکلات موجود هزینه‌هایی را متقبل شد اما شاهد آن بودیم که هیچ تغییری در روند افزایشی ازدواج صورت نگرفت چرا که در طی 25 سال اخیر این روند کاهشی همچنان ادامه داشت. 

 

صدیق‌اورعی گفت: سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که چرا اشتغال نتوانست تغییری در ازدواج ایجاد کند. در پاسخ به این سوال می‌توان گفت باید چندین متغیر در این امر دخیل باشد اما در جامعه‌ای که در اصطلاح سیستم افتاده است، متغیرها نمی‌توانند آثار قابل توجه‌ای داشته باشند. 

 

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: مشکلات اجتماعی در هر جامعه اثر تشدید شونده به یکدیگر دارند و نمی‌توان مشکل اجتماعی به سهولت حل شود به عنوان مثال می‌توان گفت که مراسم مذهبی پررونق و پرتکرار در جامعه برگزار می‌شود و این درحالی است که مقوله جرم و جنایت نیز سیر صعودی آن بدون نوسان در حال افزایش است. 

 

صدیق اورعی اضافه کرد: طبق پژوهش‌های انجام گرفته بیشترین میزان جرم در ایران در مشهد رخ می‌دهد و نیز بیشترین میزان وقوع جرم نیز در حرم مطهر رضوی است که در اینجا می‌بنییم حرم مطهر رضوی، منطقه‌ای است که نقطه اصلی، مرکزی، احساسی و عاطفی مردم ایران است اما مجرمین اینگونه مکان‌های مقدس را نشانه می‌گیرند که در واقع همان جرم‌های آمیخته به زیارت است.

 

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: جامعه به معنای احساسات، توافقات، هنجارها و ارزش‌ها تنها عاملی است که می‌تواند فرد را به عنصر اجتماعی تبدیل کرده و به او شکل و جهت دهد.

 

وی ادامه داد: اگر رسانه‌ها قصد دارند ساعت‌ها در خصوص اعتیاد به مردم آموزش دهند، این موضوع می‌تواند از طریق توجه کردن به ضرورت داشتن یک جامعه قوی، منسجم و ابراز علائم فقدان آن در جامعه امروز و راه‌های تحقق آن منعکس شود.
 
در بخشی از

کلمات کلیدی

  • بی نام 0 0

    سلام و درود بر قاصد بیدار
    مرحبا ... لطفا بیدار بمانید ...

  • صاحبکار 0 0

    با سلام
    فکر می کنم ایسنا دیگر دوست و دشمن را هم تشخصیص نمیدهد!
    به عبارتی
    صابون ایسنا به جامه فردی مثل جناب آقای اورعی هم خورد !

  • احمد هاشمی 0 0

    سلام علیکم
    بنده از دانشجویان استاد اورعی بوده ام
    بعید است استاد اورعی چنین چیزی گفته باشند
    این رسانه ها هستند که با بی دقتی یا ... سخنان را تحریف می کنند.
    لطفا با ایشان تماس بگیرید و اصل مطلب را بخواهید.
    با تشکر

  • معصومه 0 0

    سلام و واقعا که ! یعنی ناامن ترین جای شهر مشهد ...؟ استغفرلله
    پس حین خروج یا همون جا همه باید حس بسیار بدی داشته باشن !

  • علی سهیلی 0 0

    با سلام و تشکر
    ایسنا باید از این موضوع درسی بگیرد و بدانددنیا دار مکافات است . اطلاع رسانه های مغرضانه و جهت دار در باره اشخاص مختلف ، این باره دامنگیر خودش شد . ایسنا خراسان رضوی ثابت کرد چاقو دسته خودش را می برد. تنظیم خبر حرفه ای و هنر مندانه قاصد نشان دهنده این است که رزمندگان جنگ نرم مانند رزمندگان دفاع مقدس می توانند وارد عرصه های جدیدی شوند و بعد از مدتی خود متخصص آن عرصه شوند.

  • 0 0

    مشهد بیشترین جنایت دارد

ارسال نظر

تریبون