تاریخ خبر: کد خبر: 7214

نامه 360 دوستدار هویت مشهد درباره وضعیت مهدیه مرحوم عابدزاده

به برکت این تلاش مردمی تعداد زیادی از آثار تاریخی و هویتی این شهر مراحل ثبت ملی را طی نموده‌اند، امضاکنندگان این نامه ضمن اعتراض نسبت به بلاتکلیف ماندن وضعیت این ابنیه بااهمیت، تقاضای خود را جهت پیگیری مجدانه سازمان میراث فرهنگی در این زمینه اعلام می‌کنند.

نامه 360 دوستدار هویت مشهد درباره وضعیت مهدیه مرحوم عابدزاده

به گزارش «قاصدنیوز»، جمعی از فعالان فرهنگی و دوست‌داران فرهنگ و هویت شهر مشهد مقدس ضمن اعتراض به بلاتکلیف ماندن وضعیت اولین مهدیه کشور، طی نامه‌ای گلایه خود را در این خصوص به مسئولان نهادهای متولی ابراز کردند.

 

در این نامه که توسط جمعی از دانشگاهیان، اهالی رسانه و دوستداران تاریخ و هویت مشهد مقدس امضا شده، آمده است: « در زمانی که مشهد مقدس اندک راهی تا پوشیدن جامه «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» فاصله دارد و هر دم از زبان مسئولان و صاحب‌نظران سخنی درباره لزوم تقویت هویت شهری شنیده می‌شود، تعجب‌آور و اسف‌بار است که هر از چندی خبر تخریب یا زمینه‌چینی تخریب بنایی هویتی از گوشه ‌و کنار شهر به گوش برسد. اسف‌‌بارتر اینکه پس از تخریب بخش اعظمی از هویت تاریخی این شهر در طرح‌های ریز و درشت سال‌های اخیر، حال گویا نهادهای متولی حوزه فرهنگ که هویت‌سازی را از آن‌ها متوقعیم، کمر به از بین بردن هویت دینی این شهر بسته‌ و در راه نوسازی بی‌برنامه آن گام برمی‌دارند.
 
در میان بهت و افسوس فراوان، چندی پیش انتشار خبر تخریب مخفیانه مهدیه مرحوم علی‌اصغر عابدزاده از سوی یکی از موسسات دینی موجبات ناراحتی و تاسف بسیاری از دوست‌داران تاریخ مشهد و علاقه‌مندان به آن مرحوم را فراهم آورده و نشان داد که با وجود شعارهای فراوانی که درباره حفظ هویت دینی و انقلابی مشهد مقدس داده می‌شود، متاسفانه هیچ بنای هویت‌بخشی از گزند بی‌برنامه‌گی، بی‌توجهی و کج‌سلیقگی برخی مسئولان در امان نیست. لذا ما امضاکنندگان این نامه از ابتدای امر معتقد بودیم که در این زمینه ارزیابی صحیح و دقیقی از سوی نهادهای مربوطه صورت نگرفته و تخریب این بنا ضربه‌ای جبران‌ناپذیر بر هویت دینی این شهر مقدس است.
 
حال که از چندی پیش با اعتراض و تلاش برخی نهادهای مردمی و دولتی زمینه‌ای برای توقف (هر چند دیرهنگام) تخریب مهدیه، مزار و منزل مسکونی مرحوم عابدزاده فراهم آمده و به برکت این تلاش مردمی تعداد زیادی از آثار تاریخی و هویتی این شهر مراحل ثبت ملی را طی نموده‌اند، امضاکنندگان این نامه ضمن اعتراض نسبت به بلاتکلیف ماندن وضعیت این ابنیه بااهمیت، تقاضای خود را جهت پیگیری مجدانه سازمان میراث فرهنگی در این زمینه اعلام می‌کنند. چرا که گویا نه‌تنها ابلاغی در این خصوص به مالکان این ابنیه صورت نگرفته که سایه تخریب کماکان بر سر این اماکن تاریخی سنگینی می‌کند. بدیهی است که امضاکنندگان این نامه، تخریب‌کنندگان بنای مهدیه و سایر بناهای مشابه را مسئول بازسازی ابنیه مذکور (به صورت اولیه) و پیگیری و جلب نظر کارشناسان حوزه میراث می دانند. امید است که مسئولان نهادهای متولی با تکیه بر تجربیات صاحب‌نظران داخلی و بین‌المللی نهایت تلاش خود را برای بهره‌وری همراه با حفظ هویت این اماکن به کار ببندند.»
 
بر اساس این گزارش این نامه به همراه لیست امضاکنندگان آن در روزهای آتی به نهادها و مراجع قانونی ارسال می‌شود.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون