تاریخ خبر: کد خبر: 6768

بنای تاریخی مهدیه مرحوم عابدزاده در حال تخریب است/

موضع‌گیری استاندار خراسان‌رضوی و معاون فرهنگی شهردار مشهد درباره تخریب اولین مهدیه کشور

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، در واکنش به تخریب بخشی از اولین مهدیه ایران با بیان اینکه این بنای انقلابی به صورت کامل تخریب نشده است، اظهار کرد: متولیان امر عنوان کردند که تخریب این مهدیه مطرح نیست و تلاش می‌شود این بنا به عنوان یک میراث فرهنگی برای شهر مشهد حفظ شود.

موضع‌گیری استاندار خراسان‌رضوی و معاون فرهنگی شهردار مشهد درباره تخریب اولین مهدیه کشور

به گزارش «قاصدنیوز»، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد با اظهار تاسف نسبت به تخریب اولین مهدیه کشور در مشهد گفت: اگر در 20 سال اخیر هم مطالبه‌ شجاعانه و مسئولانه‌ای مانند آنچه امروز برای مهدیه ایجاد شده، شکل می‌گرفت، مطمئنا فجایعی که در بافت پیرامون حرم رضوی اتفاق افتاده است، رخ نمی‌داد.

 

وحید جلیلی در برنامه رادیویی «مردم و مسئولان» با درخواست از مردم و رسانه‌ها برای ادامه این مطالبه عمومی در زمینه‌های مشابه، افزود: این فشار افکار عمومی زمانی می‌تواند جلوی اتفاقات بعدی را بگیرد که استمرار پیدا کند. چون بدون تعارف منافع و مصالح بعضی باندهای قدرت و عناصر منفعت‌طلب در این‌گونه مسائل وجود دارد که فشارهایی را از سوی آن‌ها ایجاد می‌کند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار در پاسخ به این سوال که «آیا مجوزی از طرف شهرداری برای تخریب این بنا صادر شده بود؟» بیان کرد: من طبعا به دلیل اینکه مسئولیتی در این باره ندارم، اطلاع دقیق نباید داشته باشم، ولی امروز مصاحبه‌ای از شهردار منطقه سه دیدم که هرگونه موافقت شهرداری با این تخریب را تکذیب کرده بودند.

 

وی اضافه کرد: خوشبختانه از سال گذشته که شورای اسلامی شهر مشهد مصوبه تشکیل «شورای راهبری پیوست فرهنگی اجتماعی» را برای پروژه‌های شهرداری از تصویب گذراند، اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. ما کارهایی را برای بعضی پروژه‌های بزرگ شروع کردیم، ولی همین اتفاق اخیر نشان داد که این مصوبه هم کافی نیست و ما باید بتوانیم در بعضی پروژه‌های مشابه این تخریب هم ورود پیدا کنیم.

 

جلیلی با بیان اینکه « اگر از این تخریب مطلع بودیم، از همان مرحله پروانه ساخت جلوی آن را می‌گرفتیم»، اظهار کرد: تخریب این بنا از نظر معماری هم صدمه زیادی را ایجاد کرد و ما باید از این نظر نگران سایر بناهای مرحوم عابدزاده باشیم.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار در تبیین ارزش‌های معماری مهدیه بیان کرد: با توجه به اینکه هر دوره تاریخی ما معماری منحصر به فرد خود را داشته، الان سوالی که مطرح می‌شود این است که معماری جمهوری اسلامی چیست؟ به نظر من مهدیه شاید بتواند از منظر نظریه‌پردازی، نقطه‌ عزیمت به معماری انقلاب اسلامی حساب شود.

 

وی افزود: شما وقتی زمان ساخت مهدیه را بررسی می‌کنید، می‌بینید در فضای مدرنیست دوره پهلوی، معماری مهدیه با حال‌وهوای متفاوتی شکل می‌گیرد. این تفاوت هم از نامگذاری این فضا تا شکل ساخت آن احساس می‌شود. از این جهت به نظرم این مهدیه خیلی قابل مطالعه است و مثل سلولی بنیادی است که باید نظریه‌پردازی شده و مبانی معماری انقلاب اسلامی را درآورد.

 

جلیلی در پایان با نقد وضعیت ساخت‌وسازهای سال‌های اخیر در مشهد افزود: امروز وقتی کلانشهر مشهدالرضا(ع) را با سایر کلانشهرها مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم با وضعیت اسف‌باری روبرو هستیم. در بسیاری از کلانشهرها چنین وضعیت بلبشویی در کالبد شهری وجود ندارد و این یعنی مدیران آن شهرها خیلی از ما فرهنگی‌تر و مسئولانه‌تر عمل کرده‌اند.

 

 

همچنین علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، در واکنش به تخریب بخشی از اولین مهدیه ایران با بیان اینکه این بنای انقلابی به صورت کامل تخریب نشده است، اظهار کرد: متولیان امر عنوان کردند که تخریب این مهدیه مطرح نیست و تلاش می‌شود این بنا به عنوان یک میراث فرهنگی برای شهر مشهد حفظ شود.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون