تاریخ خبر: کد خبر: 6899

ابهام جدی درباره پیوست فرهنگی طرح یک مجموعه گردشگری در مشهد/

بدرقه زائران رضوی با برج و باروهای هخامنشی و زمین‌های گلف و بولینگ! +عکس

پیمانکار پروژه پس از دو ماه از آغاز مهلت، هنوز هیچ تلاشی برای تهیه پیوست فرهنگی ننموده و عملاً این مسیر را دور زده و نه‌تنها طراحی کار را خود صورت داده بلکه کار عمرانی پروژه را بدون توجه به اثرات اجتماعی و فرهنگی آن، آغاز نموده است. در روزهای گذشته، باوجودآنکه یک‌بار به دستور منطقه مربوطه شهرداری، فرآیند عمرانی مربوط به ساخت دیوار پیرامونی این پروژه متوقف‌شده بود، اما ظاهراً دوباره کار از سر گرفته‌شده است.

به گزارش «قاصدنیوز»، مجموعه گردشگری و تفریحی آفتاب(پارک طُرُق) یک طرح تفریحی گردشگری است که بناست با مشارکت نزدیک به 800 میلیارد تومانی حسین ثابت بکتاش مالک هتل بزرگ داریوش کیش، هتل‌های چهارگانه هلیا، لاله، تماشا و پانیذ و چند هتل در جزایر قناری اسپانیا و...، در جنوب شرقی مشهدمقدس و در دروازه ورودی شهر در مسیر مشهد به تهران ساخته شود.

حسین ثابت بکتاش

مساحت پروژه نزدیک به 100 هکتار است که به دلیل قرار گرفتن در ورودی مشهدمقدس، نزدیکی به حرم مطهر و ویژگی‌های مختلف منطقه‌ای از ارزش بالایی برخوردار است. قرارداد این پروژه پس از کش‌وقوس‌های فراوان و پس از لایحه معاونت اقتصادی شهرداری مشهد به تصویب کمیسیون مشارکت‌های کلان شورا (در سال دوم از دوره چهارم شورا) رسیده و اکنون در مقطع اجرا قرارگرفته است.

 

با توجه به اهمیت موضوع و نیز وجود نقاط ابهام و بعضاً انحرافات جدی این طرح، چند نکته در باب این پروژه گوشزد می‌شود؛ باشد که موردتوجه دغدغه‌مندان و مسئولان شهر قرار گیرد و هر چه سریع‌تر برای تعیین تکلیف آن، اقدام گردد.

 

پروژه تفریحی اقامتی آفتاب مشهد حسین ثابت بکتاش

 

1- باوجوداینکه از ابتدای شورای چهارم، بنابراین گذاشته‌شده که طرح‌های مشارکت خصوصی، به‌صورت بی‌نام در شورای شهر به تصویب برسد و بدین‌وسیله از اعمال‌نظر سرمایه‌گذاران در فرآیند تصویب ممانعت شود، اما متأسفانه برخلاف این روند، طرح قرارداد سرمایه‌گذاری مجتمع تفریحی و گردشگری پارک جنگلی طرق، با نام سرمایه‌گذار یعنی حسین ثابت بکتاش در شورا تصویب‌شده که مشخص نیست علت این تغییر روند چیست؟

 

مصوبه پروژه تفریحی اقامتی آفتاب مشهد حسین ثابت بکتاش

 

2- با اینکه یکی از معضلات جدی مشهد در دهه اخیر، رشد بی‌ضابطه و قارچ گونه مجتمع‌های تجاری لوکس و هتل‌های چند ستاره برای قشر بسیار مرفه بوده است و با اینکه بسیاری از دغدغه مندان بر این موضوع تأکید داشته‌اند، در این پروژه نیز متأسفانه حجم وسیعی از کاربری‌ها (بالغ بر صدهزار متر مربع) بدین امر اختصاص‌یافته است، با این تفاوت که اگر در مواردی چون مشهد مال، این کاربری‌ها از دید مسافرین و زائرین میلیونی مشهد دور بود، پروژه طُرق در شاهراه ورودی مشهد و کاملاً در منظر دید همگان قرار دارد. ظاهراً کاربری‌های پروژه که در آن زمین مینی گلف و بولینگ و مواردی از این‌دست هم یافت می‌شود، به همین شکل به تائید کمیسیون اقتصادی شورای شهر در سال دوم دوره چهارم شورا رسیده است که جای تأسف دارد. جدول کاربری‌های این پروژه و نمایی از طراحی‌های صورت گفته برای زمین‌های بازی، مجتمع تجاری و هتل پنج ستاره موجود در این پروژه در نماهای زیر قابل‌مشاهده است.

کاربری های پروژه تفریحی اقامتی آفتاب مشهد حسین ثابت بکتاش

 

عکس های پروژه تفریحی اقامتی آفتاب مشهد حسین ثابت بکتاش

عکس های پروژه تفریحی اقامتی آفتاب مشهد حسین ثابت بکتاش

عکس های پروژه تفریحی اقامتی آفتاب مشهد حسین ثابت بکتاش

                          

3- پروژه گردشگری آفتاب، به دلیل وجود اثرات اجتماعی و فرهنگی وسیع و به دلیل حساسیتی که نسبت به آن وجود داشت، پس از ارائه لایحه، با تلاش برخی از اعضای شورای شهر، مکلف به تهیه پیوست فرهنگی در همان فاز طراحی کار شد تا بتوان از کلیت آن اطمینان حاصل نمود. اما از تاریخ ابلاغ مصوبه به شهرداری، یعنی اواخر مردادماه، با اینکه می‌بایست در عرض 4 ماه، پیوست فرهنگی و اجتماعی طرح تهیه و پس از بررسی در جلسه شورای راهبری پیوست به تائید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا می‌رسید، پیمانکار پروژه پس از دو ماه از آغاز مهلت، هنوز هیچ تلاشی برای تهیه پیوست ننموده و  عملاً این مسیر را دور زده و نه‌تنها طراحی کار را خود صورت داده بلکه کار عمرانی پروژه را بدون توجه به اثرات اجتماعی و فرهنگی آن، آغاز نموده است. در روزهای گذشته، باوجودآنکه یک‌بار به دستور منطقه مربوطه شهرداری، فرآیند عمرانی مربوط به ساخت دیوار پیرامونی این پروژه متوقف‌شده بود، اما ظاهراً دوباره با دستور مقام بالاتری، کار از سر گرفته‌شده است.

 

4- متأسفانه باوجوداینکه طبق قانون، امکان کشیدن دیوار و حصارهای بلند، در پیرامون پارک‌ها و بوستان‌ها وجود ندارد، در این طرح، کل پیرامون بوستان طرق به طول تقریباً 5 کیلومتر، با دیوارهایی که مجموعاً نزدیک 3 متر ارتفاع خواهد داشت، در حال محصور شدن هستند. متأسفانه شنیده‌ها حاکی از آن است که معماری دیوارها نیز با تبعیت از برج و باروهای هخامنشی! طراحی‌شده و در حال اجراست. جای تأسف دارد که مسئولان شهری، مهم‌ترین گذرگاه ورودی شهر مشهد را با یک معماری بی‌تناسب از هخامنشی‌ها پوشش دهند. امری که اگر اتفاق بیفتد، قطعاً با موضع‌گیری خواص و دغدغه مندان حوزوی و دانشگاهی که دلشان برای هویت و معماری اصیل در مشهد می‌تپد مواجه خواهد شد.

 

 

«قاصدنیوز» آمادگی دارد پاسخ مسئولان امر را در این خصوص منتشر نماید.

 

مرتبط:

- آیت الله علم الهدی: مشهد مقدس به جزیره کیشی تبدیل می شود که وسط آن یک گنبد طلا وجود دارد

کلمات کلیدی

  • 33 7

    با سلام
    چرا هر اقدام مفید و سرمایه گذاری در کشور مخصوصا مشهد در آستانه انعقاد است عده ای با ژست دلسوزی اقدام به ویرانی آن می کنند، خود این این پروژه پروژه فرهنگی است، در ثانی مگر ملیت ایرانی ما ضد فرهنگ است که نباید از آن در یک پروژه فرهنگی استفاده گردد. اقای ثابت از افتخارات خراسان است و یک با شوق خواست در اطراف حرم سرمایه گذاری کند که یک بیسواد مفتخور پراندنش و دوباره با یک سناریو جدید میخواهند دلسردش کنند، اگر این سرمایه گذار که ایرانی و مشهدی هم هست سرمایه گذاری نکند چطور برای آنها که سنگشان را به سینه میزنید شغل و درآمد ایجاد گردد.

    • سهیل 6 36

      دقیقا می تونی فرق بگی فرق کیش و دبی با مشهد امام رضا(ع) چیه؟ چند نفر به خاطر تفریح و سرگرمی میان مشهد؟ بیش از 70درصد برای زیارت حرم امام رضا(ع) میان. چرا باید بر خلاف هدف زائر، دست به ایجاد مراکز تفریحی که باعث تمرکززدایی از زائر میشه اقدام بکنیم؟؟

      • 32 3

        با سلام . اون زائری که با دیدن یک مجموعه تفریحی و فرهنگی دست و دلش بلرزه و زیارت رو فراموش کنه که دیگه اسمش زائر نیست. دست آقای ثابت و دیگران درد نکنه که به جای خارج کردن پول از این مملکت. اونو برای کشور خودش سرمایه گذاری میکنه.

        • 6 5

          وقتی کوته بینی و جزء بینی باشه و سیستمی به مسائل نگاه نشه، دقیقا همین حرف مطرح میشه... حضور سرمایه گذار در مشهد باعث افتخاره اما باید پیوست فرهنگی رو هم رعایت کنه تا همه چیز اصولی پیش بره...

  • 3 9

    متأسفانه شنیده‌ها حاکی از آن است که معماری دیوارها نیز با تبعیت از برج و باروهای هخامنشی! طراحی‌شده و در حال اجراست. جای تأسف دارد که مسئولان شهری، مهم‌ترین گذرگاه ورودی شهر مشهد را با یک معماری بی‌تناسب از هخامنشی‌ها پوشش دهند. امری که اگر اتفاق بیفتد، قطعاً با موضع‌گیری خواص و دغدغه مندان حوزوی و دانشگاهی که دلشان برای هویت و معماری اصیل در مشهد می‌تپد مواجه خواهد شد

    خب برای چی شنیده ها، یه نفر بره ببینه عکس بگیره بزنین دیگه. این چه مدل خبر نویسیه؟

  • farhang 26 4

    عزیز دلسوز مگه هر کسی که برای زیارت میاد مشهد حق تفریح نداره . بیایین عاقلانه حرف بزنیم و اظهار نظر کنیم . وقتی برای زیارت بیاد فقط سه روز وقت میزاره اما اگه مشهد امکانات برای تفریحات سالم هم داشته باشه خب ۶ روز وقت میزاره برای سفر مشهد . چرا همه اش فکر میکنید اگه پارک درست کنیم میشه رقیب حرم امام رضا ؟؟ خیلی سطح پایین فکر میکنید !!

    • 3 12

      اینجا کسی گفت حق تفریح نداره؟
      وقتی شما کارکرد یک فضایی و مکانی و درصد توجه ها رو به سویی بردی، برگردوندنش به مسیر اصلی بسیار بسیار سخته....

  • سعید 24 1

    خدا خیر بده به اقای ثابت شما هم درست فکر کن

  • علی 21 2

    اینم یه جایی یه روزی میکوبوننش به زمین مثل پدیده
    سرمایه گذاری در مملکت ما = خار و ذلیل شدن

  • یلدا 16 0

    چقدکوته فکرن بعضیااااا کی گفته ک مشهدحتمابایدظاهرش مذهبی باشه اههههه یکم پیشرفتم بکنیدبدنیس هاااا دستت آقای حسین ثابت دردنکنه

  • 8 0

    چرت نکو

  • 0 15

    اولویت مشهد بزرگداشت و حفظ حرمت وجود امام رضا علیه السلام هست
    کسی با امکانات تفریحی مشکل نداره
    ولی اولا این اماکن لوکس برای چند درصد قابل استفاده هست؟؟مطمئنا بیش از 80 درصد زائران و مجاوران یک بار هم رنگ و روی این مرکز رو نبینن!
    دومابعضیا قصد دارن با بزرگ کردن جلوه های ملی (که ما هم به اونها افتخار میکنیم) جلوه های دینی مثل زیارت رو کمرنگ و شاید نابود کنند..زمزمه های توسعه توس و بزرگداشت فردوسی و کوروش و ...در جایی که نور تابان ولایت رضوی میتابه هیچ جایی برای خودنمایی نداره!

    • he22576 9 1

      داداش گلم شما داری مسائل دینی رو با مسائل ملی قاطی میکنی در ضمن هر کسی اختیار داره طبق سلیقه خودش کارش رو انجام بده و کسی حق اینکه بخاد حق اونو زیر پاش لگد مال کنه رو نداره .... فضای معنوی مشهد دور تا دور حرم وجود داره اما قرار نیست که بخاطر وجود حرم تمام مشهد رو فضای معنوی احاطه کنه کسی که میاد مشهد که نمیتونه شبانه روز بره داخل حرم باید مکان های تفریحی هم وجود داشته باشه حالا طراحیش ملی باشه یا هر مدل دیگه ای دیگه فرقی نمیکنه ...

  • اقا جعفري 7 0

    سلام جناب آقاي ثابت واقعا دستتون درد نكنه زحمت كشيديد اكر ميشه استخر هم باشكاه داشته باشه ممنون

  • 3 0

    نمیدونم چرا این چرتو پرتا و می‌نویسید میدونی با این پروژه چند نفر میرن سر کار چقد سرمایه میاد تو مشهد، چون دیوارها هخامنشین باید ناراحت بشین اینکه باعث افتخاره، یک ایرانی همیشه ایرانیه
    قطعا کسی که این حرفارو میزنه دلش واسه امام رضا و حرم نمیسوزه اون به خاطر منفعتشه که این حرفارو میزنه یکم فک کنی متوجه میشی

ارسال نظر

تریبون