تاریخ خبر: کد خبر: 6083

کلنگ ساخت یک مجتمع فرهنگی در حاشیه شهر مشهد به زمین خورد

با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی ساخت مجموعه فرهنگی 5هزار متری ثامن الحجج(ع) در شهرک شهیدرجایی آغاز شد.

کلنگ ساخت یک مجتمع فرهنگی در حاشیه شهر مشهد به زمین خورد

به گزارش قاصدنیوز، در آستانه شهادت امام صادق(ع) مراسم آغاز احداث مسجد، حوزه علمیه وکتابخانه ثامن الحجج(ع)باحضور آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان و حضرات آیات سیدان ، موسوی خلخالی ، علم الهدی و جمعی از علما و فضلا و مدیران استانی و شهری در شهرک شهید رجایی برگزار شد.

 

در این مراسم ، آیت الله مکارم شیرازی با تشریح سابقه تشکیل ستاد سامان‌دهی فرهنگی حاشیه شهر به مسئولیت حضرت آیت الله علم‌الهدی طی یک سال گذشته این اقدام را از جمله برنامه‌های مهم و تاثیرگذار در مقابله با تهاجم فرهنگی به ویژه در مناطق محروم شهر عنوان کرد.

 

ورود عقاید بیگانه در حاشیه شهر مشهد

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در محضر رهبر انقلاب و ابراز نگرانی ایشان نسبت به وضعیت فرهنگی و ورود عقاید بیگانه در حاشیه شهر مشهد، خواستار توجه جدی‌تر و اقدامات فرهنگی در این مناطق شد و افزود: برای رفع مشکلات اساسی در این بخش ازشهرها باید ایجاد مکان‌های فرهنگی و نشر ارزش‌های اسلامی بیشتر شود.

 

آیت ا.. مکارم شیرازی ادامه داد: ساخت مراکز حوزه علمیه، مسجد، خانه عالم، استادسرا و کتابخانه در مناطق محروم، همچنین تقویت برنامه‌های فرهنگی سپاه و بسیج از جمله اقدامات تاثیرگذار فرهنگی و راهکار برون رفت از وضعیت موجود است، ضمن اینکه در یک سال گذشته اقدامات خوبی در ستاد سامان‌دهی فرهنگی حاشیه شهر صورت گرفته است.

 

لزوم اقدامات فرهنگی در حاشیه شهر

وی با اشاره به اجرای چنین طرح‌هایی در مناطق حاشیه شهر گفت: حواشی شهر بیشتر محروم و نسبت به انحرافات فکری و اعتقادی آسیب پذیرند، بنابراین مسئولان شهرداری با اولویت‌دادن به حاشیه‌های شهر برای انجام پروژه‌های فرهنگی، به نشر ارزش‌های دینی و در امان بودن مکتب اهل بیت(ع) کمک می‌کنند.

 

این مرجع جهان تشیع خاطرنشان کرد: نفوذ افکار و عقاید فکری بیگانه نه تنها تهدید و خطری برای ساکنان مناطق حاشیه شهر محسوب می‌شود بلکه چنانچه مورد اهمیت وتوجه مسئولان قرار نگیرد، خطرات آن متوجه همه شهر می‌شود.

 

مساجد نباید تنها به اقامه نماز اکتفا کنند

وی تصریح کرد: مسجد در طول زمان‌های مختلف دستخوش تغییرات فراوان بوده و به ویژه در زمان طاغوت به پایین‌ترین سطح تاثیرگذاری خود افول داشته است تا اینکه با تشکیل انقلاب اسلامی، مساجد برای شکل‌گیری حرکت‌های مردمی رونق گرفت.

 

به گفته حضرت آیت ا... مکارم شیرازی مساجد نباید تنها به اقامه نماز جماعت اکتفا کنند، بلکه باید برای همه قشرها و سنین مختلف جذاب باشند.

 

وی ادامه داد: حوزه علمیه پشتوانه و حافظ مسجد است، بنابراین با ساخت مساجد و مدارس علمیه در حاشیه شهر چهره حاشیه شهر مطلوب خواهد شد و نگرانی از وضعیت زندگی در حاشیه شهر از بین خواهد رفت.

 

شکل‌گیری اردوگاه فرهنگی

آیت الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز در این مراسم گفت: احداث پروژه بزرگ مسجد، حوزه علمیه و کتابخانه ثامن الحجج(ع) در سایه توجه خاص مرجع عالی‌قدرجهان تشیع آیت ا.. مکارم شیرازی به مسائل فرهنگی و موقعیت خاص این منطقه بوده است.

 

وی عنوان کرد: امیدواریم این اقدام گامی در جهت شکل‌گیری اردوگاه فرهنگی و دینی و نیز سنگر و دژی بزرگ در برابر تهاجمات فرهنگی جهان اسلام باشد.

 

وی تصریح کرد: ساخت مکان‌های فرهنگی واسلامی همانند مسجد، حوزه علمیه وکتابخانه ثامن الحجج(ع) در مناطق محروم و حاشیه‌نشین شهر پرتوی نور ولایت اهل بیت(ع) را نه تنها در مناطق محروم بلکه به تمام جامعه اسلامی متبلور می‌کند.

 

امام‌جمعه مشهد تربیت طلاب دینی و مبلغ ارزش‌های اسلامی را گامی در جهت ارتقای آگاهی‌ ساکنان حاشیه شهر مشهد عنوان کرد و افزود: بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر انجام فعالیت‌های فرهنگی در حاشیه شهرها، ستاد سامان‌دهی فرهنگی حاشیه شهر مشهد اجرای طرح ساخت مکان‌های فرهنگی واسلامی را در مناطق کم برخوردار و پرآسیب حاشیه شهر آغاز کرد.

 

اضافه می شود مسجد، حوزه علمیه و کتابخانه ثامن الحجج(ع) به مساحت ٥هزار متر مربع در سه طبقه از اراضی آستان قدس رضوی در محل شهرک شهید رجایی احداث می شود.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون